۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
آیت اللّه سیدابوالحسن مدیسه ای (ره)، افتخار جهان تشیع است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت اللّه سید ابوالحسن مدیسه ای (ره) افتخار جهان تشیع و حوزه های علمیه است.

بی تردید، تبلیغ از مهم ترین شئون حوزه علمیه است و پیشینه حوزه های علمی شیعی، نشان می دهد عنصر پویای تبلیغ، برجسته ترین نقش را در احیای آموزه های دینی و نشر اسلام ناب داشته است و در این رهگذر علما و حوزه های علمیه ایران اسلامی توانسته اند با تلاش جدی و پرورش نیروهایی توانمند در زمینه پیام رسانی دینی، با ارائه رهیافتی علمی به مسئله تبلیغ، سبب توجه و حتی شگفتی متولیان فرهنگی جهان اسلام در راستای تبلیغ دینی شود.
به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در همایش طلایه داران تبلیغ با اشاره به آیه ی قرآن که می فرماید «یک باغ از یک نهر آب سیرآب می شود ولی نتیجه و محصول باغ متفاوت است» اظهار کرد: در مجلس امام حسین (ع) یا در یک جلسه درس سخنران یکی است اما بهره برداری هر یک از ما از مطالب، متفاوت است.
وی افزود: علت اصلی بهره‌برداری از مطالب ارائه شده، مانع در قلب جان ماست و این مانع همان گناه است که باعث دریافت و فیض و بهره کم خواهد از این رو ماه محرم فرصت مناسبی برای خود سازی و جامعه سازی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سرمایه ی ما ایمان ماست ایمان به خدا، ایمان به قرآن و اهل البیت(ع) و از این جهت هرچه ایمان قوی تر باشد درک ما و برداشت ما از این دریای نور بیشتر خواهد بود .
سرمایه اصلی طلاب ایمان است
وی ادامه داد: ماه محرم، ماه بسیار مغتنمی برای کمال ما است و قضیه ی کربلا، یک جریان بسیار پر برکتی برای همه ی جوامع مسلمین شده است، ثار الله که گفته می شود، حقیقتا حیات همه ی ما هم به این خون معنوی است و ما را زنده می کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به جایگاه روحانیت در جوامع اسلامی، اضافه کرد: ما طلبه ها نیامده ایم در حوزه تا پست و مقام بگیریم پولدار شویم، ما به این مکان نیامده ایم تا مشهور شویم آمده ایم تا خودمان را بسازیم و تربیت شویم و به نوعی از لحاظ ایمانی سرمایه‌ای را به دست بیاوریم.
وی در ادامه خطاب به طلاب تاکید کرد : سرمایه ما طلاب ایمان ماست که کسی آن را نمیبیند و از این جهت باید در حوزه‌های علیمه بکوشیم تا ایمان ما تقویت شود و بعد از ایمان اخلاق است که در رتبه بعدی قرار دارد و اگر بدی ها در دل ما جاداشته باشد ایمان از وجود ما خارج می شود .
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد:  اگر بخواهیم به عنوان رهبر افکار مردم و نسل جوان باشیم، باید خودمان واجد شیء باشیم تا معطی شیء باشیم از این رو یک سخنران و روحانی باید در ابتدا خودش را از لحاظ علمی و معنوی تقویت کند از این جهت یک طلبه باید بر اصول فقه تسلط کامل داشته باشد.
وی در ادامه حوزه علمیه را مکان تهذیب دانست و خاطر نشان کرد: اگر درون طلاب صفات بد اخلاقی وجود داشته باشد  معلوم خواهد شد که راه را اشتباه رفته ایم از این رو باید حوزه‌های علمیه مکانی برای تهذیب باشند.

آیت الله  مهدوی متذکر شد: داشتن این خصلت‌ها و علم کافی، ما را مهدی گونه خواهد کرد از این رو ما باید بدانیم خداوند هر آنچه در دل و فکر ماست می داند  و باید ایمان خود را به یقین برسانیم تا بتوانیم در جامعه موثر واقع شویم.
وی در ادامه شهرستان لنجان را شهر علمای بزرگی همچون آیت الله آ سید ابوالحسن مدیسه ای (ره) اصفهانی دانست و گفت: سید ابوالحسن دروس ابتدایی طلبگی را در زادگاه خود روستای «مدیسه» لنجان نزدیکی از روحانیان آن دیار آغاز کرد و پس از گذراندن دوره ابتدایی تصمیم گرفت به حوزه علمیه اصفهان که در آن عصر یکی از حوزه های مهم شیعی به شمار می رفت مهاجرت کند.
آیت اللّه سید ابوالحسن مدیسه ای (ره)، افتخار جهان تشیع و حوزه های علمیه است
عضو مجلس خبرگان رهبری، یاداور شد: سید ابوالحسن برای این منظور با پدرش سید محمد به مشورت کرد و پدر را بر این سفر آسمانی با خویش همراه ساخت ایشان هنوز به سن 24 سال قدم ننهاده بود که به منظور بالا بردن معلومات خود در سطح عالی و بهره گیری از دانش شخصیت های علمی حوزه بزرگ نجف و سامرا رهسپار عراق گردید  و از محضر بزرگانی چون آیات عظام  میرزا محمد حسن شیرازی (میرزای بزرگ ) میرزا حبیب الله رشتی ، فاضل شربیانی ، شیخ محمد حسن مامقانی ، سید محمد کاظم یزدی ، آخوند خراسانی ، میرزا محمد تقی شیرازی و آیة الله شریعت اصفهانی بسیار استفاده برد.

وی آیت اللّه سید ابوالحسن اصفهانی، افتخار جهان تشیع و حوزه های علمیه دانست و تاکید کرد: آیت الله اصفهانی دارای ذوقی سلیم و فهمی نیکو و نظری صائب در استنباط و درک احکام و مسائل شرعی بود و همین خصوصیت او را در مجالس علمی زبانزد اهل دانش نموده بود ژرف نگری سید و تامل و تعمق بسیارش ‍ در مسائل علمی ستودنی بود از این رو آرزومندم یکایک شما عزیزان همچون بزرگان شیعه تربیت شوید تا بتوانیم روز به روز در راه اعتلای جهان اسلام گامهای موثری برداریم .
آیت الله  مهدوی افزود: طلاب در مرحله نخست باید خوب درس بخوانند و رشد علمی و تهذیبی را به هیچ وجه کنار نگذارند، همزمان با تحصیل به مسائل روز کشور و جهان نیز توجه نموده و به فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم توجه ویژه ای داشته باشند و به جریان های سیاسی ورود نکنند.
وی ادامه داد: طلاب بدانند که حوزه خاستگاه انقلاب است و سرمایه  اصلی امام راحل تفقه و برتری علمی ایشان بود، اگرعلم حضرت بالا نبود، خیلی از افراد در آن زمان زیر بار مواضع و سخنان ایشان نمی رفتند و باید انقلاب فکری بود و فکر هم به خاطر علم است، شاگردان امام(ره)، درس می گرفتند و انقلاب را ترویج می دادند، بقای انقلاب هم به همین است.
02116/131
کد خبر 249981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.