۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

وقتی هنر غریب می ماند؛

کوچه های فریدن، دلتنگ دارهای قالی

احیای هنرهای اصیل، عامل مهم در رشد صنایع دستی منطقه
کوچه های فریدن، دلتنگ دارهای قالی

اکنون پس از گذشت سال ها، گرچه استعداد پویای آدمی هنرهای بی نظیری را ابداع نموده، اما بر صنایع دستی اصیل و قدیمی فریدن بیرحمانه گرد فراموشی نشسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، هنوز می شود صدای تاپ تاپ دارهای قالی را از میان پیچ و خم کوچه پس کوچه های خاطرات کودکی، به یادآورد. دارهایی که بر روی دیوار خانه ها می ایستاد و دست هایی که هنرمندانه، گره ها را در هم می پیچید تا شاهکاری شگرف از چینش نخ های صد رنگ پدیدار شود.
آن روزها کمتر خانه ای از آوازه هنر بی بهره بود و هر چه پدید می آمد؛ از قالی های زیبای پر فرهنگ تا جاجیم های پر فلسفه و از جاکت های بافتنی تا سفال های خاکی، همه آبستن هنری سحرآمیز بود.
اکنون پس از گذشت سال ها، گرچه استعداد پویای آدمی هنرهای بی نظیری را ابداع نموده، اما بر  هنرهای دستی قدیمی؛ بیرحمانه گرد فراموشی نشسته است.



صنایع دستی فریدن، این دیار تاریخی کهن، در گذشته های دور قالی بافی، گليم دو روی ساده و نقش دار، ماشتا (نوعی روانداز كه بر روی كرسی می انداختند)، پارچه بافی و جاجيم بوده است.
قالی‌های دست بافت زنان این سرزمین در نقش‌های متنوع صولتی، ماهی، کربلایی، بیگم، حوضی، هشت خوانی، شاه عباسی، ترنجی، سفره آردی، بوته سر کج، بادامی، خشتی، سینه ریز، درویشی، جنگلی، لیلی و مجنون و تخت جمشید، در کمال دقت و ظرافت بافته می‌شد و از شهرت به سزایی برخوردار بوده است. ارامنه اين شهرستان نیز زرگری، قلم زنی و كنده كاری روی سنگ را انجام می دادند.
در حال حاضر تعداد انگشت شماری از هنرمندان بومی منطقه به این هنرها می پردازند و قالی، گلیم و جاجیم، جای خود را به میناکاری، چرم دوزی، مشبک کاری، معرق، سرمه دوزی، آیینه کاری، مرصع، سوزن دوزی، قلم زنی، خاتم و منبت داده است که این پدیده، بر عدم رونق صنایع دستی خاص این منطقه موثر بوده است.
این در حالی است که  شهرت بسیاری از صنایع دستی پررونق، به واسطه ی حفظ و یا احیای آن، توسط هنرمندان بومی آن منطقه و مسئولان مرتبط با بخش صنایع دستی است.
در شهرستان فریدن، گرچه در چند سال اخیر شاهد تنوع رشته های هنری و صنایع دستی مختلف بوده ایم، اما این عامل هنوز نتوانسته است نام فریدن را با وجود دارا بودن  قدمت دیرینه در این عرصه، پرآوازه سازد.
عدم اقبال هنرمندان فریدنی به احیای هنر های قدیم
آنچه جای تامل دارد آن است که گذر زمان و حتی کمیاب بودن آثار هنرمندان در زمینه جاجیم، گلیم و قالی بافی در منطقه، هرگز نتوانسته است  توجه مردم و شهروندان را به ارزش این آثار معطوف کند.
در زمانی که در بسیاری از فرهنگ ها و حتی شهرهای مدرن، صنایع دستی قدیمی تر، از جایگاه و منزلت بیشتری برخوردارند و این موضوع را به راحتی از گرایش افراد این جوامع به استفاده از این نوع هنر ها در منازل، جهیزیه، دفتر کار، هدیه دادن ،دکوراسیون ،چیدمان و کاربردهای دیگر می توان فهمید.
هر چند امروزه تنوع بسیار در بازار محصولات مصنوعی، وسایل تزئینی و دکوری، تاثیر عمده ای در کمرنگ نمودن صنایع دستی و همه هویت نهفته در آن داشته است، اما از تاثیر فرهنگ، توان اقتصادی و تبلیغات هدفمند نیز نباید غافل بود.


در همین راستا، در گفتگو با تعدادی از پیشکسوتان هنرمند منطقه، مشخص شد که تقریبا همه آن ها از بی مهری نسبت به هنرهای قدیمی منطقه گله دارند.
یک کارشناس جامعه شناسی، تغییر سبک زندگی، مدرنیته، مدگرایی، تنوع طلبی، عدم آگاهی و مشکلات اقتصادی را در کمرنگ شدن علاقه مردم و هنرمندان به حفظ و احیای صنایع دستی تاریخی موثر می داند.
تعدادی از هنرمندان منطقه، از بی توجهی مردم به صنایع دستی و کم کاری مسئولان منطقه در طی سال های متمادی می گویند.آن ها درآمد نا کافی و  عدم موفقیت در فروش آثار خود را از پیامدهای این بی مهری ها می دانند.
گویا بی مهری مردم به هنرهای دستی، دست های خالی هنرمندان و عدم اقبال آنان به هنرهای خاص و تاریخی منطقه، موانع بزرگی در مسیر پیشرفت صنایع دستی فریدن است.
احیای هنرهای اصیل، عامل مهم در رشد صنایع دستی منطقه
محمود سلیمی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن با بیان اینکه در حال حاضر کارگاه های مینا کاری، خاتم کاری، منبت کاری و چرم در سطح منطقه فعال هستند، در این باره می گوید: با وجود صدور 120 پروانه تولید انفرادی برای هنرمندان شهرستان و تنوع رشته های صنایع دستی در منطقه، پیشرفت مورد انتظار، اتفاق نیفتاده است.
وی از اعطای بیش از 20 فقره تسهیلات به میزان یک میلیارد ریال، بیمه هنرمندان، اختصاص غرفه رایگان، برپایی نمایشگاه های دوره ای و برگزاری دوره های آموزشی برای حمایت از هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی  یاد می کند و می گوید: متاسفانه دوره های آموزشی در زمینه بافت گلیم و جاجیم، مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار نگرفته است و اقبال هنرمندان بیشتر به سمت هنرهای سایر مناطق است.



سلیمی با انتقاد از کیفیت پائین برخی صنایع دستی در مقایسه با محصولات هنری سایر مناطق استان، این عامل را موجب گله مندی هنرمندان اصیل و استادان این حرفه می داند و می گوید:با وجود برگزاری نمایشگاه های مختلف از صنایع دستی هنرمندان منطقه، متاسفانه فروش خوبی در این بخش نداریم و باید بپذیریم که صاحبان اصلی این هنرها، تمایلی به خرید محصولات غیربومی ندارند و فقدان گرایش به احیای صنایع دستی خاص فریدن، مانع پیشرفت واقعی در این حوزه است.
وی روی آوردن مردم به  احیای هنرهای دستی بومی مانند جاجیم و گلیم و هم چنین آشنایی با روش های بازاریابی و فروش را، عامل موثری در توسعه صنایع دستی فریدن  می داند.
بازاریابی صنایع دستی با استقرار نمایشگاه دائمی
اسفندیار تاجمیری فرماندار فریدن، تعییر نگاه و نگرش به میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را  از دستاورد های مدیریت شهرستان در این بخش می داند و می گوید: در حوزه صنایع دستی بر اعطای اعتبارات اشتغال زا تاکید فراوان شده است و اختصاص مکانی جهت ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی گام موثری برای  فروش محصولات هنرمندان فعال در این عرصه است.
سهم بالای صنایع دستی در تحقق اقتصاد مقاومتی
صنایع دستی علاوه براین که عامل مهمی در معرفی هویت، فرهنگ و افکار هنرمند است، زمینه بسیار مناسبی برای  تحقق اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می رود.



حمایت کافی از هنرمندان با اعطای تسهیلات کم بهره، تلاش در جهت رفع موانع، آموزش، پشتیبانی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ترغیب مردم به ارج نهادن به هنرهای دستی از جمله راهکار هایی است که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی به کمک این بخش، موثر واقع شود.
صنایع دستی اصیل، یک فرصت خاموش از یاد رفته
گرچه در طی سال های اخیر شاهد رشد و ایجاد تنوع در رشته های هنری و صنایع دستی فریدن بوده ایم و در این میان از  تاثیر مساعدت مسئولان منطقه در برگزاری نمایشگاه های مختلف در قالب جشنواره های فرهنگی فریدن  نیز نمی توان گذشت، اما به نظر می رسد غفلت مردم، هنرمندان و مسئولان از هنرهای دستی بومی منطقه و عدم برنامه ریزی و تقویت این بخش، دلیل گمنامی هنرهای شگفت آمیز مردمان این دیار است؛ به طوری که در یک بررسی ساده می توان به کم کاری در این حوزه اذعان داشت.
از طرفی گرایش مردم به هنرهای بدیع، چنانچه با آموزش های اصولی و حرفه ای همراه شود، خود عامل موثری در ایجاد اشتغال، استعداد یابی و سرمایه گذاری محسوب می شود.
آنچه در این میان قابل تامل است، بازگشت مردم به فرهنگ غنی و  تاریخ پرریشه خودشان است، که می تواند بسیاری از فرصت های خاموش از یاد رفته را زنده سازد تا دوباره شاهد لبریز شدن کوچه پس کوچه های شهر از صدای دارهای پر رمز و راز قالیچه و جاجیم باشیم.02148/131
کد خبر 248588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.