مشکلی که از فرهنگ غلط و نبود زیرساخت ها آب می خورد

در سال های اخیر که با رشد بی رویه خودروها، خصوصا شخصی ها روبرو شدیم، کارشناسان ریشه اصلی این گسترش بی رویه را، در نوع فرهنگ استفاده از خودرو و زیرساخت ها بیان داشتند.

به گزارش ایمنا، چند سالی است که شاهد افزایش و احداث بزرگراه ها، تقاطع های غیر همسطح، زیر گذرها و از این دست پروژه ها هستیم که به وفور قابل مشاهده هستند؛ پروژه های عمرانی که در جهت کاهش ترافیک و روان سازی عبور و مرور انجام می گیرد.
پس از افتتاح این پروژه ها و استفاده از آنها در چند ماه، مشاهده می کنیم که همچنان ترافیک سابق به این محدوده ها برگشته و انگار نه انگار که در این مکان پروژه ای اجرا شده است! سوالی که ممکن است ذهن همه را درگیر کند و در پی جستجوی پاسخ آن برآیند اما غافل از اینکه خود ما علت این مجهول هستیم.
خوشبختانه و یا متاسفانه در دنیا رکوردهای زیادی را در مقام اول به نام خود داریم. رکورد هایی در استفاده از فست فودها، لوازم آرایشی، مصرف بنزین، مصرف آب و این بار استفاده از خودروهای شخصی. اما مهم ترین علت این اتفاق چیست؟ افزایش بی رویه خودروهای شخصی، عدم توسعه مناسب ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش نرخ کرایه ها، صرفه جویی در وقت با استفاده از خودروی شخصی و یا تغییر فرهنگ و عادت به استفاده از وسایل شخصی. شاید در پاسخ، به همه گزینه ها اذعان شود، اما طبق گفته کارشناسان، فرهنگ، مهم ترین عاملی است که در رفتار های ترافیکی ما تاثیر گذارند.
مشکلات ترافیکی ناشی از رفتار های ناصحیح ترافیکی است
غلامرضا شیران، رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان، در این باره اعلام می دارد: مشکلات ناشی از رفتارهای ناصحیح ترافیکی به فقر فرهنگی در این حوزه مربوط می شود.
وی می افزاید: پارک دوبله، تردد بی رویه خودروهای تک سرنشین، تردد موتور سواران خلاف جهت خیابان و عدم توقف مناسب تاکسی ها و اتوبوس ها در مسیر خیابان از این قبیل مشکلات است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه باید برای افزایش فرهنگ ترافیکی شهروندان گام موثری برداشته شود، تصریح می کند: از دستگاه های ذی ربط درخواست می شود با برنامه ریزی مشخص در این جهت گام موثری بردارند.
شیران ادامه می دهد: اعمال و افزایش دوربین های نظارتی برای کاهش جرایم، اثرات مقطعی را در بردارد و اگر فرهنگ ترافیک اصلاح شود دیگر شاهد این گونه تخلفات نخواهیم بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان اضافه می کند: در کشورهای مختلف، فرهنگ ترافیک یکی از نشانه های تمدن آن ملت محسوب می شود و تخلفات ترافیکی، سرعت بالا و حرکات خطر آفرین تیشه به ریشه فرهنگ عمومی می زند و این در حالی است که این عوامل رابطه مستقیمی با سن، جنس، تجربه و تحصیلات دارد.
شیران با اشاره به اینکه بهترین شیوه انتقال مفاهیم ترافیکی استفاده از ظرفیت های رادیو و تلویزیون است، اضافه می کند: برای فرهنگ سازی ترافیکی همکاری نظام های آموزشی، مشارکت صدا و سیما، وزارت کشور و وزارت خانه های ارشاد و امور خارجه بسیار لازم است.
وی با بیان اینکه افراد دارای تحصیلات بالاتر احترام بیشتری به قوانین می گذارند، بیان می دارد: فقر نیز یکی از عوامل موثر در انجام تخلفات است.
وی تاکید می کند: حضور پلیس در جاده ها و جریمه های نقدی نیز به عنوان یک عامل بازدارنده موقتی است چرا که فرهنگ تنها عامل بازدارنده از تخلفات است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان در ادامه خاطرنشان می کند: فرهنگ ترافیکی باید به مردم آموزش داده شود، این موضوعی است که اگر به آن رسیدگی نشود از کنترل سایر امور غافل می شویم.
شیران ادامه می دهد: فرهنگ ترافیک و عادت رانندگی معمولا با نحوه نگرش مسئولان و دیدگاه های آنها نسبت به مشکلات ترافیک سنجیده می‌شود و تا زمانی که زیر ساخت های لازم برای فرهنگ ترافیک موجود نباشد نباید توقع تغییر رفتار مردم را در این زمینه داشته باشیم.
استفاده از وسایل نقلیه با احتساب کمترین عارضه باید مدنظر باشد
اصغر آذربایجانی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان نیز در این باره به ما می گوید: نوع رفتار اجتماعی همه ما و شهروندان در رابطه با موضوعات مختلف از جمله مباحث ترافیکی و رفتار های حمل و نقلی که برای خودمان نوعی تعریف برای آن داریم بر جامعه موثر است البته این رفتارها بر اساس اقتضاعات زمانی و مکانی است و اگر این رفتارها اصلاح نشود همچنان شاهد مشکلات ترافیکی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه باید، زمینه استفاده از گونه های مختلف حمل و نقل در رفتارهای ترافیکی ما مشهود باشد و در حوزه فرهنگی به آن پرداخته شود ادامه می دهد: البته باید مانند گذشته رفتارهای اجتماعی در تردد های شهری و نوع استفاده از وسایل نقلیه با احتساب کمترین عارضه برای شهر مد نظرمان باشد و به این امر راغب باشیم و عمل به این موارد بر اساس تفکر و فرهنگ حاکم بر سبک رفتاری ماست.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان، با اشاره به تغییر سبک زندگی و حاکمیت روح راحت طلبی در جریان زندگی، بیان می دارد: راحت طلبی یکی از آسیب های زندگی مدرن است و این مورد باعث وارد شدن آسیب هایی به متن زندگی ها شده است؛ یکی از آسیب های این راحت طلبی نیز در در استفاده ما از وسایل نقلیه شخصی نمود پیدا کرده که مشکلات آن بر کسی پوشیده نیست.
آذربایجانی ادامه می دهد: موضوع فرهنگ شهروندی در ارتباط با فرهنگ رفتار ترافیکی ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ البته این موضوع دوسویه است و شهروندان باید احساس راحتی و تسهیل در عبور و مرور را داشته باشند و اگر این احساس ایجاد شد، قائدتاً شهروندان ما به سمتی می روند که به استفاده از تمام زیرساخت های حمل و نقل عمومی منجر خواهد شد، مثلا با وجود زیرساخت های پیاده راه و سهولت تردد در این مسیر ها شهروندان به این موضوع راغب خواهند شد و یا ایمنی خیابان ها اگر به طور کامل محقق شود و مقررات ترافیکی رعایت گردد، جامعه به سمت و سویی خواهد رفت که کمتر از وسایل شخصی استفاده خواهد شد.
وی توسعه و گسترش مسیرهای دوچرخه را یکی از نکاتی دانست که در کاهش استفاده از خودروهای شخصی موثر است و می گوید: بستر سازی، ایمن سازی و توسعه مسیرهای دوچرخه یکی از تاکیدات مدیران شهری است و رغبت مردم به استفاده از این مسیر ها در گرو فراهم بودن این زیرساخت ها است.  
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان، به اتوبوس های تندرو اشاره کرد و افزود: نوع توقف ها، خدمات ارایه شده و تردد این ناوگان در بازه های زمانی مشخص در استفاده مردم از این وسایل قطعاً موثر خواهد بود و اگر زیرساخت های موارد ذکر شده فراهم باشد و شهروندان با مشکلات فرهنگی و اجتماعی در این موارد روبرو نباشند قطعا به استفاده از این موارد روی خواهند آورد.
دو بال همسوی فرهنگ شهروندی و زیرساخت های حمل و نقل عمومی
آذربایجانی با اشاره به اینکه باید ذهن، فکر و رفتار شهروندان در مورد رفتار های ترافیکی ارتقاء یابد و در مقابل هم به واسطه ارتقاء فرهنگ شهروندی زیرساخت های لازم در اصلاح رفتار حمل و نقلی هم فراهم باشد ابراز می کند: بحث فرهنگ شهروندی و زیرساخت ها دو بال همسو هستند و باید هم زمان با هم باشند و البته بحث آموزش و ارتقاء فرهنگ شهروندی در اصلاح سبک زندگی و رفتار مردم موثر خواهد بود.
وی بیان می کند: اگر بتوانیم در فکر نوجوان در ابتدای آموزش های مدارس این رویکرد فرهنگی را ایجاد کنیم، در بزرگسالی با مشکلاتی دیگر همراه نخواهیم بود و باید اذعان کرد که آموزش از جایگاه مهمی برخوردار است و اگر در زندگی شهر نشینی آموزش های لازم باشد با درصد ناچیزی از ناهنجاری های رفتاری در زندگی همراه خواهیم بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان، بر لزوم ارزیابی این موارد اشاره و تصریح می کند: برای اینکه ارزیابی موثری را از این موارد داشته باشیم باید اهداف کلان و راهبردی را شاخص گذاری کنیم و بر اساس آن ارزیابی ها را انجام دهیم.
آذربایجانی می گوید: با توجه به برنامه اصفهان 1400، تاکنون شاخص ها در حوزه های مختلف احصا شده و اقدامات باید بر اساس اهداف راهبردی پیگیری شود؛ در حوزه فرهنگ شهروندی موضوعات متعددی درگیر خواهد بود و باید همه آیتم ها را در نظر داشته باشیم و عوامل موثر مستقیم و غیر مستقیم بر این موضوعات را شناسایی کنیم.
با توجه به این نظرات و با توجه به ارزیابی فردی اشخاص در رابطه با موضوعات ترافیکی باید اذعان کرد که فرهنگ ترافیکی از اهمیت و جایگاه والایی در مباحث ترافیکی برخوردار است، البته وضعیت زیرساخت ها نیز بسیار قابل تامل است تا جایی که میل و رغبت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یا سایر امکاناتی که مربوط به استفاده خارج از وسیله شخصی است، به اوضاع این زیرساخت ها بستگی دارد./09171/115
کد خبر 247493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.