همایش بزرگ"حبیب خط" در سمیرم  + تصاویر

شب گذشته با حضور گسترده مردم سمیرم، مسئولان و خانواده استاد حبیب الله فضائلی مراسم بزرگداشت این استاد بزرگ خط در جهان اسلام در ورزشگاه شهید صابری سمیرم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، همایش «حبیب خط» که باهدف پاسداشت و قدردانی از خانواده مرحوم استاد حبیب‌الله فضایلی استاد خط جهان اسلام و به‌ عنوان یکی از مفاخر و چهره‌های برجسته شهرستان سمیرم برگزار شده بود از خانواده این استاد گران‌قدر دعوت و قدردانی شد.
در این برنامه علاوه بر حضور همسر و دختر استاد مرحوم فضائلی، شهاب شهیدانی استاد تاریخ هنر و پژوهشگر در زمینه خوشنویسی و نیز محسن سلیمانی استاد رشته خطاطی و نقاشی‌خط در دانشگاه هنر اصفهان نیز حضور داشتند که از این افراد نیز تقدیر شد.

در اولین برنامه جنگ شادی جشنواره «سرزمین هزار چشمه» که شامگاه پنجشنبه در قالب همایش «حبیب خط» برگزار شد هنرمندانی از صداوسیمای اصفهان و گروه‌های موسیقی استان به اجرای برنامه پرداختند و شبی به‌یادماندنی و با نشاط را برای شهروندان این شهرستان رقم زدند.

در این همایش حسین رجایی پور امام جمعه سمیرم، با تبریک عید غدیر و قدردانی از برگزار کنندگان و مجریان این برنامه گفت: استاد حبیب الله فضائلی یکی از برگان سمیرم و جهان اسلام بود که آثار ایشان بر درب های حرمین امامان نقش بسته است.
وی گفت: همیشه باید این گونه مراسمات در سطح شهرستان برگزار شود تا فرهنگ غنی سمیرم به نمایش گذاشته شود.

در ادامه این مراسم محمد حسین نصرتی فرماندار سمیرم با بیان اینکه سمیرم در طول تاریخ مهد پرورش هنرمندان، شعرا، فضلا و علمای بزرگی بوده است که نه‌ تنها برای این شهرستان بلکه برای ایران و جهان اسلام باعث افتخار و سربلندی هستند.
وی ادامه داد: استاد فضائلی از بزرگ‌ترین استادان خوشنویسی در عصر حاضر هستند که شاگردان بسیاری را در عرصه هنر خوشنویسی تعلیم داده‌اند.
نصرتی همچنین با اشاره به وجود قومیت‌های مختلف در سطح شهرستان تصریح کرد: زندگی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف در کنار یکدیگر نمادی از فرهنگ همدلی و انسجام است.
فرماندار سمیرم برگزاری چنین جلسات و همایش‌هایی را در انسجام بیشتر فرهنگی شهرستان مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: وجود اقوام مختلف در این شهرستان به غنای فرهنگی آن نیز افزوده است.

پس از این سخنان محسن سلیمانی استاد دانشگاه هنر اصفهان و یکی از شاگردان استاد فضائلی در جایگاه حاضر و با اشاره به ویژگی‌های بارز اخلاقی استاد حبیب‌الله فضائلی، وی را دارای شخصیتی چند وجهی دانست و گفت: در دوره‌ای از تاریخ که اکثر خوشنویسان نستعلیق‌نویس بودند و خط‌های قدیمی از جمله ثلث ایرانی رو به فراموشی بود این استاد خیلی از خطوط را احیاء کرد.
سلیمانی به هویت‌سازی‌های جهان اسلام در حوزه هنر بویژه خط اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای همجوار ما امروز مشغول هویت‌سازی و توسعه موزه‌های خود هستند.
وی با اشاره به وجود آثار متعددی از استاد فضائلی در کشورهای مختلف، اذعان داشت: به استاد فضائلی به عنوان یک چهره ملی و فراملی نگاه شود و برای قدردانی از وی در خور یک چهره جهانی اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان سمیرم دارای هویت و غنای فرهنگی است که در این زمینه باید اقدامات بیشتری برای معرفی این فرهنگ و هنر غنی انجام شود.
به گزارش ایمنا، استاد فضائلی هفت نوع خط معروف را با استادی تمام می نوشت و به طور کلی در خطوط نسخ، ثلث، ریحان، محقق، توقیع، رقعه، نستعلیق، شکسته، دیوانی، حلبی، حنفی، کوفی و… مهارت داشت و بسیاری از شیوه های متروک در تعلیم او زنده شدند.
در هرحال بیشتر سرمشق ها در خط نستعلیق، اشعار پندآموز و اخلاقی و عرفانی بود، خصوصا از سعدی و اکثر سرمشق ها در خط نسخ و ثلث، آیات و احادیث را شامل می شد.
استاد علاقه ای وافر به اهل بیت علیهم السلام داشت و همواره در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) شرکت می کرد.
سرانجام روز دوشنبه 12 آبان 1376 شمسی مطابق با دوم رجب و مقارن با شهادت حضرت امام علی النقی(ع)، پس از یک عارضه طولانی به علت سرطان، طومار 75 سال عمر پربار، سرشار از خیر و برکت و مملو از آثار ارزشمند و ماندگار در عالم هنر، در هم پیچیده شد و این دل سپرده حق ، به عالم حقیقت محض سفر کرد.
یادش، نامش و تاثیر قلمش هم در دلهای ما و هم بر اوراق دفترهایمان پایدار باد./
02152/131
 
کد خبر 247365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.