تکریم مقام زن و ارزش گذاری واقعی وظیفه تشکل های دانشجویی

دانشگاه‌ها همیشه و در همه جای دنیا مرکز تحول فکری و جنبش عقیدتی، اخلاقی و محل عرضه کردن ارزش‌های نوین انسانی، علمی و تاریخی‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا؛ ضرورت وجود فرهنگ و تمدن اسلامی در دانشگاه ها ضرورتی ملی وجهانی است. دانشگاه به جهت حضور بالای قشر جوان جامعه و به ویژه خانم ها یکی از مراکز اصلی پیگیری مسئله عفاف و حجاب است، مسئله ای که از مهم ترین مؤلفه های فرهنگ ایرانی اسلامی است. در همین رابطه و به مناسبت هفته عفاف و حجاب گفت و گویی داشتیم با مسئولین واحدهای خواهران سه تشکل اصلی دانشگاه اصفهان.
محدثه بخشی؛ مسئول واحد خواهران انجمن اسلامی دانشجویان، هاجر اسماعیلی؛ مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان و مریم افشاری مسئول واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان به سوالات ما پیرامون مسئله عفاف و حجاب پاسخ می دهند.
حجاب؛ مسئله ای قانونی و اجتماعی که به امری فردی تقلیل یافته است
محدثه بخشی؛ مسئول واحد خواهران انجمن اسلامی، وضعیت فعلی حجاب را رو به نزول دانست و گفت: اتفاقی که در جامعه درباره حجاب افتاد این بود که یک امر الهی-اجتماعی و قانونی به یک انتخاب فردی تبدیل شد و به همین دلیل این تفکر ایجاد شد که ما فقط در امر حجاب موظف به فرهنگ سازی هستیم و نه برخورد های قانونی و به تدریج قبح این عمل به عنوان یک فعل حرام شکسته شد.
وی هم چنین در رابطه با برنامه هایی نظیر راهپیمایی عفاف و حجاب گفت: این کارها لازم است اما کافی نیست، باید توجه داشت که مخاطب این قبیل برنامه غالبا" افراد باحجاب هستند.
وی افزود: ما باید نسبت خود را با پدیده بدحجابی مشخص کنیم. گاهی بدحجابی یک عارضه تازه وارد به جامعه است، در این صورت تجمع و راهپیمایی می تواند زنگ خطر و وسیله ای برای آگاه سازی جامعه نسبت به مسئله باشد اما با وضعیت فعلی حجاب در جامعه، باید راهکارهای عمیق تری اندیشید. به نظر می رسد گروهی افراد صرفا به خاطر فضای جامعه به سمت پوشش های نا مناسب و اصطلاحا بد حجابی گرایش پیداکرده اند، اما گروهی هم با اگاهی و تعمد اصول را رعایت نمی کنند که البته این گروه دراقلیت هستند. باید برای مبارزه بابدحجابی خصوصیات هردوگروه رادرنظرگرفت ومتناسب با هرکدام راهکارمناسب را  پیاده کرد.ما درمبارزه با بدحجابی عمدتا به روش های سلبی بسنده کرده ایم.

هاجر اسماعیلی، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان، نیز در این زمینه با اشاره  قرار گرفتن در هفته عفاف و حجاب و برنامه‌هایی که در کشور در حال برگزاری است، گفت: ضمن اینکه دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را در خصوص مسئله مهم خانواده درک می‌کنیم و مثل همیشه خداوند متعال را به خاطر این دغدغه‌های دینی و روحیه انقلابی مردم شاکر هستیم، معتقدیم هر قشری از جامعه باید نقش خود را در قالب‌های قانونی در تحقق این دغدغه‌مندی‌ها ایفا کند.  
وی  با بیان این نکته که در تبیین مسائل و به ‌طور خاص تبیین فلسفه حجاب موفق عمل نکرده‌ایم ، تصریح کرد: باید از کودکی در محیط خانواده و محیط آموزش مدارس چنین ارزش‌گذاری‌ها آموزش داده شود، بنابراین ما اولویت فعالیت تشکل‌های دانشجویی را تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و تهیه محتوا در این بخش می‌دانیم.

مریم افشاری؛ مسئول واحد خواهران جامعه اسلامی، در رابطه با وضعیت حجاب و پوشش در دانشگاه اصفهان گفت: براساس قوانین دانشگاه و عرف و فضایی که در بین دانشجویان می باشد می توان نمره متوسطی به آن داد ولی در این بین بوشش و آرایش ناهنجار هم دیده می شود که نیاز به  بررسی و فرهنگ سازی دارد.
 هم چنین محدثه بخشی، در این مورد با بیان این که دانشگاه اصفهان به نسبت سایر دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های تهران در این حوزه وضعیت بهتری دارد، افزود: با این وجود قطعا هنوز وضعیت در حد مطلوب نیست. باید در محیط های دانشجویی همه مؤلفه های عفاف مورد توجه قرارگیرد که شامل رفتار، نحوه معاشرت،  پوشش و... است. کمبودی که در دانشگاه ها حس می شود، عدم وجود قوانین روشن پوشش برای دانشجویان است. ما درآیین نامه های دانشجویی صرفا به کلی گویی بسنده می کنیم و این ابهامات، رعایت قوانین پوشش را با ابهام و اشکال مواجه می کند.

تکریم مقام زن و ارزش گذاری واقعی وظیفه تشکل های دانشجویی
بخشی مسئول واحد خواهران انجمن اسلامی، هم چنین در مورد وظیفه تشکل های دانشجویی در این زمینه گفت: تشکل های دانشجویی باید برای وضعیت دانشگاه دست به کارشوند. این کارصرفا ازطریق کارهای کلی و مقطعی امکان پذیر نیست. بهبود وضعیت حجاب نیاز به یک برنامه منسجم و مدام دارد. اتفاقی که الان در دانشگاه ها افتاده این است که یک نوع حساسیت زدایی نسبت به بدحجابی ایجاد شده؛ در دانشگاه ها زیاد این صحنه دیده می شود که خانم های محجبه در بین همکلاسی های بدحجاب خود هستند اما هیچ تلاشی در جهت تغییر وضعیت ندارند. به نظرم مهم ترین کار احیای شیوه های صحیح امربه معروف ونهی از منکر است. ایجاد این فضا وایجاد یک جریان که هر دانشجو خود را جزیی از آن بداند وظیفه تشکل های دانشجویی است. گام دیگری که می تواند مؤثر باشد تکریم مقام زن وارزش گذاری واقعی است. دانشجوی دختری که مورداحترام باشد و ارزش های انسانی او مورد تکریم قرار گیرد، کمتر به بدحجابی تمایل دارد. دختران باید درفضای خانوادگی واجتماعی احساس امنیت و ارزشمندی داشته باشند.

افشاری نیز در این باره گفت: مساله حجاب فرهنگ سازی می طلبد و این فرهنگ سازی در حیطه وظایف دانشجویان در دو سطح مطرح است، از یک منظر باید روی اصل مساله حجاب بحث شود ؛ فلسفه اسلامی حجاب و نگاهی که اسلام برای کرامت انسان، احترام به شخصیت زن، نقش و جایگاه مناسب زن در جامعه در این زمینه دارد تبیین شود  این یکی از اصلی ترین وظایف تشکل هاست و سطح دیگر مربوط به دغدغه بخشی   به افراد جامعه و به خصوص دانشجویان است که این امر باید در سطح گسترده  در دانشگاه ها پی گیری شود.
انتهای پیام/24

 
 
 
 
 
 
کد خبر 238795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.