پیام نور تنها دانشگاه  تخصصی مبتنی بر آموزش رسانه ای است

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور کشور گفت: دانشگاه پیام نور تنها دانشگاه کشور است که با شیوه آموزش تخصصی مبتنی بر رسانه فعالیت می کند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور کشور با حضور در واحد اصفهان گفت:دانشگاه پيام نور از لحاظ جمعيت دانشجويي، بزرگترين جمعيت دانشجويي كشور را شامل مي شود.
وي با اشاره به پيشينه دانشگاه پيام نور گفت: پيام نور يك دانشگاه دولتي است كه فعاليت آموزشي خود را از  سال 1367 شروع كرد. دانشگاهي كه مولود يافته انقلاب است. دانشگاه پيام نور از لحاظ جمعيت دانشجويي، بزرگترين جمعيت دانشجويي كشور را شامل مي شود. اين دانشگاه به خصوص در دهه هفتاد توانسته در زمينه حل مسئله كنكور يه يكي از مسائل مهم اجتماعي و فرهنگي كشور بود نقش آفرين باشد. علاوه بر اين دانشگاه پيام نور نقش مهمي در ايجاد عدالت آموزشي در سطح كشور داشته است.
فراهانی افزود:به هر حال بخشي از مردم كشور ما بنا به دلايل سنتي و فرهنگي امكان تحصيل در ساير شهرستان ها را ندارند. به خصوص براي  بخشي از اقشار جامعه مثل بانوان. دانشگاه پيام اين امكان را فراهم آورده كه اين عزيزان هم بتوانند در نزديكي محل زندگي و اقامت خود به تحصيل بپردازند.
فراهاني با اشاره به نزديكي جوانان دانشجو در اين دانشگاه با محل زندگي خود خاطر نشان كرد: دانشجويان اين دانشگاه به دلي نزديكي محل تحصيل و زندگي خود و فرصت هاي بوجود آمده توانسته اند كمترين نرخ بيكاري و عدم شغل يابي را نسبت به ديگر دانشگاه ها به خود اختصاص دهند.
وی ادامه داد:از ويژگي هاي ديگر اين دانشگاه فراهم آوردن امكان امتحان دادن در محل اقامت خود و حتي خارج از كشور است.علاوه بر اين سنجش متمركز دانشگاه پيام نور كمك شاياني به افزايش سطح كيفي اين دانشگاه كرده است و علاوه بر اين دانشجوي دانشگاه پيام نور اعم از اين كه در مركزي برخوردار باشد و يا مركزي كمتر برخوردار باشد، سواد تحصيلي دانش آموخته ها تقريبا با هم برابر است و دليل اين نكته وجود محتواي آموزشي يكسان براي تمام دانشجويان، محتوا و نحوه سنجش يكسان براي دانشجويان و همچنين تصحيح اوراق يكسان براي تمام دانشجويان است. و اين سه فاكتور تاثير گذار در كيفيت آموزشي است.

دانشگاه پیام نور به عنوان تنها دانشگاه تخصصی آموزش مبتنی بر رسانه است

رئيس پيشين دانشگاه پيام نور با تاكيد بر توانمندي دانشجويان اين دانشگاه براي نقش آفريني در زمينه هاي گوناگون آمار و ارقام سازمان سنجش كشور را نيز مويد اين نكته دانست و در ادامه افزود: اگرچه شايد دانشجويان پيام نور از آموزش چهره به چهره و درك مطلب رو در روي استاد ولي با اين حال كسي مي تواند از اين دانشگاه مدرك بگيرد و دانش آموخته شود كه از توانمندي تحصيلي قابل قبولي برخوردار باشد. نکته دیگری باید اشاره کنم، شناساندن دانشگاه پیام نور به عنوان تنها دانشگاه تخصصی آموزش مبتنی بر رسانه است. اگرچه کشور ما به لحاظ زیر ساخت های آموزش الکترونیکی خیلی قوی نیست، اما با این وجود دانشگاه پیام نور با همه مشکلاتی که در این بخش ممکن است وجود داشته باشد، محدودیت مالی و اعتباری خاصی لحاظ نکرده است و در واقع فعال تر از گذشته در تامین محتوای الکترونیک تلاش می کند.

اگر از رسالت هايمان فاصله گرفته باشيم پيام نور كمترين فاصله را گرفته است

وی با بیان این که اقدام جاری دانشگاه به همراه دانشگاه پیام نور استان اصفهان در  برگزاری کارگاه آموزش الکترونیم هم در همین راستا بوده است افزود: دانشگاه پیام نور استان اصفهان امروز میزبان سه استان دیگر هم هست. اساتید سه استان دیگر هم توانمندی های علمی خود را برای تامین محتوای الکترونیک روز آمد می کنند و بتوانند مواد درسی را از وضعیت نوشتاری به وضعیت رسانه ای و چند رسانه ای در بیاورند.
معاون آموزش و تحصيلات تكميلي دانشگاه پيام نور در رابطه با اين مسئله كه برخي عقيده دارند اين دانشگاه درگير موازي كاري ها و رقابت با برخي مراكز و دانشگاه هاي ديگر شده است و اين امر اين دانشگاه را از رسالت اصلي خود باز داشته گفت: رسالت اصلي اين دانشگاه و اصل تاسييس آن براي ارائه خدمات آموزشي به كساني كه به هر دليلي نمي توانند به صورت حضوري در كلاس ها شركت كنند بوده است. اگر از رسالت هايمان فاصله گرفته باشيم پيام نور كمترين فاصله را گرفته است.
فراهاني در ادامه با تاكيد بر توجه به كيفيت و بالابودن سطح علمي اين دانشگاه خاطر نشان كرد: در اين دوره كيفيت بيش از پيش مورد نظر ماست. داشتن 200 عضو هيئت علمي استاد تمام و دانشيار دانشگاه پيام نور را يكي از برترين دانشگاه هاي ايران قرار داده و به همين دليل است در يكي رتبه بندي هايي كه اخيرا از دانشگاه هاي ايران منتشر شد اين دانشگاه در رتبه دوم قرار گرفت.

دانشگاه پيام نور اصفهان 5 رشته كارشناسي و 22 رشته در مقطع كارشناسي ارشد را به صورت تمام الكترونيك ارائه مي كند

وي در خصوص اين كه چند نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور، فارغ التحصيلان همين دانشگاه هستند گفت: ما تاكيد و محدوديتي در رابطه با دانشگاهي كه اساتيد در آن درس خوانده اند نداريم و الزامي هم نگذاشته ايم، منتهي به امر شرايط لازم براي اعضاي هيئت علمي اين است كه حد اقل دو مقطع از سه مقطع تحصيلي خود را در دانشگاه هاي معتبر گذرانده باشند. ما هميشه خوشحال مي شويم كه اساتيد دانشگاه ما از فارغ التحصيلان همين دانشگاه باشند و امروز هم همه اعضاي هيئت علمي از نخبگان جامعه هستند. ما به اين اكتفا نكرده ايم و تصميم داريم اين تعداد دويست نفره را به هزار نفر افزايش دهيم.
وي در ادامه تصريح كرد: دانشگاه پيام نور در توليد محتواي الكترونيكي در كنار برنامه هاي اصلي خود پيش گام بوده و در اين راستا سعي داشته تا در توليد منابع درسي و روش هاي نوين همچون اسكرم، ام ال اس، رسانه هايي همچون تلوزيون و ... توليدات خود را گسترش و روش هاي نوين آوزشي را ترويج دهد. در اين راستا تا سال درسي آينده يك سوم ار منابع درسي دانشگاه پيام نور الكترونيكي خواهد بود. امروز ما 38 رشته كاملا الكترونيكي داريم و تا سال تحصيلي آينده 140 رشته محل جديد الكترونيكي نيز اضافه خواهيم كرد. دانشگاه پيام نور اصفهان 5 رشته كارشناسي و 22 رشته در مقطع كارشناسي ارشد را به صورت تمام الكترونيك ارائه خواهد كرد.
وي در رابطه با محتواي دروس الكترونيكي گفت: دروس و محتواي الكترونيك در چهار بخش كلي ال ام اس، اسكرم، پاور پوينت و تلوزيون است. دو دسته ي اول صرفا براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد استفاده مي شود و پاور پوينت براي مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد هر دو كاربرد دارد. در رابطه با برنامه هايي هم كه با صدا و سيما صحبت شده است فعلا فقط براي مقاطع كارشناسي است كه دروس از طريق برنامه هاي تلوزيوني ارائه خواهد شد.
وي در خصوص معضلات و چالش هاي پيش روي دانشگاه پيام نور در خصوص توليد محتواي الكترونيكي اذعان داشت: وضعيت علمي دانشاه پيام نور مطلوب و قابل قبول است و از اين لحاظ مشكل چنداني نداريم ولي اگر بخواهم به چالشي اشاره كنم عدم استفاده ي مناسب از ظرفيت هاي دانشگاه پيام نور است. اين دانشگاه با داشتن بالا ترين جامعه آماري دانشجويان غير ايراني كه در حدود سه هزار نفر مي باشند باز توانايي بسيار بالاتري در خصوص جذب دانشجويان غير ايراني به خصوص به واسطه همين محتواي دروس الكترونيكي دارد.
وي در پاسخ به خبرگزاري ايمنا در خصوص ويژگي هاي خاص آموزش الكترونيكي و تدابير انديشيده شده براي رشته هايي كه نياز به واحد هاي حضوري و عملي دارند چنين پاسخ داد : اولويت بندي رشته ها و شروع توليدات الكترونيكي با رشته هاي نظريست ولي اعتقاد نداريم و اين فكر درستي نيست كه رشته هاي ديگري كه مهارتي تر هستند و يا نياز به واحد هاي عملي و حل مسئله اي هستند از طريق آموزش الكترونيك قابل ارائه نيستند. در اين رشته ها هم محتواي الكترونيكي مكمل خواهد بود.
فراهاني در رابطه با افزايش سطح كيفي دانشگاه گفت: به نظر من ارتقا اساتيد و حضور دويست استاد تمام و دانشيار در هيئت علمي، تلاش در جهت ارائه دروس به نفع جامعه و كاربدي بودن آن ها، توليد و تاليف 2500 عنوان كتاب خود آموز و تجهيز دانشگاه به دروس و محتواي الكترونيكي همه و همه در راستاي ارتقا كيفيت آموزشي اين دانشگاه هستند.    

انتهاي پيام/
51/29/05
کد خبر 231533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.