بهترین خط حمله در تفاضل کم آورد/ گل خورده عامل قهرمانی شد

تیم فوتبال استقلال خوزستان به واسطه عملکرد خوب دروازه‌بان و خط دفاعی خودش موفق شد به عنوان قهرمانی لیگ پانزدهم برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با همه روزهای تلخ و شیرین خودش در نهایت به پایان رسید و تیم فوتبال استقلال خوزستان با شایستگی هر چه تمام موفق شد با پیروزی 2 بر صفر در روز آخر به عنوان قهرمانی لیگ امسال برسد. به هر حال قبل از آغاز لیگ امسال شاید پیش‌بینی قهرمانی استقلال خوزستان که سال گذشته تا مرحله پلی‌آف هم پیش رفته بود بیشتر در قالب یک رویا و خواب و خیال مورد بررسی قرار می‌گرفت ولی با این وجود استقلال خوزستان با استفاده از چند بازیکن جوان و جویای نام در نهایت موفق شد فصلی تاریخی را در فوتبال ایران رقم بزند.
البته حساسیت و هیجان در لیگ امسال به اوج خودش رسید و در این سال‌ها یادمان نمی‌آید که قهرمان لیگ تنها به واسطه اختلاف تفاضل 2 گل مشخص شده باشد که این اتفاق در لیگ پانزدهم افتاد تا فوتبال ایران در سطح باشگاهی کیفیت بالای خودش را به نمایش بگذارد. اما جدا از بحث تیم قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده آمار ثبت شده در جدول رده‌بندی هم حاوی نکاتی است که شاید توجه به آن بتواند دلایل قهرمانی استقلال خوزستان را بیشتر از قبل به نمایش بگذارد.



بیشترین برد و باخت
شاید برای هواداران تیم پرسپولیس بسیار سخت باشد که تیمشان با 16 برد بیش از نیمی از بازی‌های خودش در لیگ امسال را برده باشد ولی در نهایت شانسی برای قهرمانی پیدا نکند. بعد از پرسپولیس، استقلال خوزستان با 15 برد در جایگاه دوم قرار گرفت تا یک نیم‌فصل کامل پیروزی در مقابل نام خودش به ثبت برساند. کمترین برد هم نصیب استقلال اهواز با 2 برد، راه‌آهن با پنج برد و ملوان با پنج برد شد که در نهایت هر سه تیم  تاوان پیروز نشدن خودشان را دادند و راهی لیگ دسته اول شدند.
در آمار مربوط به بیشترین باخت هم استقلال اهواز 21 بار باخت تا بیش از دو سوم مسابقاتش را با شکست به پایان برده باشد. سیاه‌جامگان هم 17 بار باخت اما در نهایت به واسطه برد روز آخر موفق شد در لیگ برتر بماند.



بیشترین و کمترین تساوی
صبای قم محتاط‌‌ترین تیم لیگ امسال بود که 15 بار در مقابل رقبای خودش به نتیجه تساوی دست پیدا کرد و بعد از این تیم هم سپاهان در فصلی سراسر ناکامی با 14 تساوی در جایگاه دوم جدول بیشترین تساوی قرار گرفت. نکته مهم این است که هر سه تساوی ارزشی برابر با یک برد دارد و یک تیم اگر 2 بازی خودش را ببازد و یک مسابقه را ببرد باز هم به اندازه سه تساوی امتیاز در حساب خودش خواهد داشت و به خاطر همین احتیاط بیش از حد، در نهایت صبا و سپاهان جایگاه مناسبی در جدول رده‌بندی پیدا نکردند. کمترین تساوی هم نصیب سیاه‌جامگان شد که با 6 تساوی نشان داد بیشتر اهل برد و باخت است تا تساوی‌های خسته‌کننده. البته سایپا و استقلال اهواز هم با هفت تساوی در این لیست قرار گرفتند.



بیشترین و کمترین گل زده
پرسپولیس در تمامی بازی‌های این فصل خودش به جز مسابقه در مقابل نفت تهران موفق شد دروازه رقبا را باز کند تا در نهایت با زدن 50 گل بهترین خط حمله لیگ را به نام خودش ثبت کند. استقلال تهران و تراکتورسازی هم 43 گل زدند تا به صورت مشترک بر روی جایگاه دوم قرار گیرند. اما نکته مهم در مورد استقلال خوزستان است که تیمی اقتصادی و صرفه‌جو بود و به جای گل زدن بیشتر به فکر گل نخوردن بود و در نهایت هم با همین تفکر 33 گل زد تا با تفاضلی خوب قهرمان لیگ امسال شود.
استقلال اهواز هم طبق روال با 16 گل زده صاحب بدترین خط حمله لیگ بود. اما در بحث گل‌های خورده فرناندو خسوس برزیلی دروازه‌بان استقلال خوزستان ستاره لیگ امسال بود و در 30 مسابقه فقط 14 گل خورد تا یک رکورد رویایی از خودش به جا بگذارد. پرسپولیس هم به خاطر اشتباهات بی‌شمار دروازه‌بانانش بیشتر از نیمی از تیم‌های لیگ برتری گل خورد تا جریمه این گل‌ها‌ را در هفته پایانی لیگ بدهد. استقلال اهواز هم با ثبت 58 گل خورده میانگینی برابر با حدود 2 گل خورده در هر بازی از خودش به جا گذاشت.



پرسپولیس خشن‌ترین تیم
اما قرمزها که در بحث گل زده صاحب رکورد رویایی شدند در زمینه خشونت درون زمین هم بیشتر از بقیه تیم‌ها جریمه شدند و با دریافت 66 کارت زرد و 6 کارت قرمز به نوعی رکورددار شدند. سیاه‌جامگان هم با 6 اخطار و سه اخراجی دومین تیم خشن لیگ بود. عنوان مهربان‌ترین تیم هم به راه‌آهن رسید که با 43 کارت زرد و 2 کارت قرمز در نهایت تاوان همین بازی آرام را داد و به لیگ دسته اول سقوط کرد.



آقای گلی تلخ
مهدی طارمی با 16 گل زده موفق شد با اختلافی خوب بقیه رقبای خودش را پشت سر بگذارد و به عنوان آقای گلی لیگ برسد. محمد ابراهیمی با 11 گل دوم شد و مهرداد محمدی، حسن بیت‌سعید، امید ابراهیمی هم با 9 گل زده سوم شدند. حضور امید ابراهیمی هافبک دفاعی تیم استقلال که البته بیشتر گل‌هایش را از روی نقطه پنالتی زد یکی از اتفاقات جالب جدول بهترین گلزنان است.

خسوس و اخباری مردان ثابت
در بین بازیکنانی که در لیگ امسال حضور داشتند فقط 2 دروازه‌بان موفق شدند در تمامی 30 هفته لیگ به میدان بروند و رکورد 2700 دقیقه بازی را برای خودشان به ثبت برسانند. فرناندو خسوس دروازه‌بان برزیلی استقلال اهواز و محمدرضا اخباری دروازه‌بان تراکتورسازی حتی یک دقیقه از بازی‌های لیگ امسال را هم از دست ندادند.

عالیشاه آقای پاس گل
امید عالیشاه کاپیتان تیم پرسپولیس با ارسال هفت پاس گل برای همبازیانش تبدیل به بهترین پاسور لیگ پانزدهم شد. محمد ابراهیمی از گسترش فولاد و مهدی رجب‌زاده از ذوب‌آهن هم با 6 پاس گل در جایگاه دوم قرار گرفتند.

2 هت‌تریک
در لیگ امسال 16 بار دروازه‌ها توسط بازیکنان خودی باز شد که آخرین آن گل به خودی میثم حسینی مدافع سیاه‌جامگان در مقابل ذوب‌آهن بود. در مقابل 2 بازیکن هم موفق به ثبت هت‌تریک در لیگ پانزدهم شدند که محمد ابراهیمی از گسترش فولاد و ساسان انصاری از فولاد خوزستان نامشان در این لیست قرار گرفت.
/55
کد خبر 230933

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.