نابودی تالاب‌ها، زندگی بخشی از انسان‌ها را تهدید می‌کند

مدير طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ايران با بیان اینکه بسياري از تمدن‌ها در حاشيه رودخانه‌ها شكل گرفتند، گفت: از بين رفتن تالاب‌ها منجر به تهديد زندگی بخشي از انسانها مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن سليمانی در دومين كارگاه هم انديشي " تدوين برنامه مديريت جامع حوضه آبريز تالاب بين المللي گاو خوني" در اصفهان، اظهار کرد: در گذشته نه چندان دور، وقتي صحبت از تالاب در يك منطقه حفاظت شده، يك اكوسيستم و يا يك جنگل به میان می‌آمد، موضوع تنوع زيستي آن مورد توجه قرار نمی‌گرفت.
وی افزود: آنچه که مي‌تواند جامعه را با ما همراه كند، توجه ويژه‌تر به موضوع و خدماتی است كه اينگونه اكوسيستم‌ها به ما ارائه مي‌كنند.
مدير طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ايران تصریح کرد: فرصت ۷۰ هزار شغله اي که تالاب بین المللي هامون فراهم می‌کرد، برای منطقه سیستان، موضوع ارزشمندی بود که این موضوع، در مورد تالاب بين المللي گاوخوني يا چغاخور و بسياري از تالاب‌هاي ديگر نيز صدق مي‌كند.
سلیمانی با بیان اینکه از بين رفتن تالاب‌ها، زندگي بخشي از انسان‌ها را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: با از بین رفتن تالاب‌ها، برخي از خدمات و اكوسيستم‌هايي كه تالاب‌ها به ما می‌دادند را از دست مي‌دهیم كه همین موضوع، به نوعي در شكل‌گيري بسياري از تمدن‌ها در دنيا و كشورمان موثر است.
وی با بيان اينكه بسياری از تمدن‌ها در حاشيه رودخانه‌ها و تالاب‌ها شكل گرفتند، گفت: شکل‌گیری شهر اصفهان در کنار زاینده‌ورد، مجموعه استان‌های آذربايجان غربی و شرقي در حاشيه درياچه اروميه، تمدن‌های بزرگ در منطقه بين النهرين در حاشيه تالاب هورالعظيم و منطقه بين النهرين همگی نشانگر اين است که دليل شكل‌گيري بسياري از اين تمدن‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها بوده‌اند.
مدير طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ايران تصریح کرد: امروز ما در سرزمینی خشک زندگی می‌کنیم، پس بايد شكل زندگی‌مان نيز با آن منطبق باشد.
سلیمانی در ادامه به نحوه تدوين و تشريح برنامه مديريت جامع حوضه آبريز تالاب بين المللي گاوخوني پرداخت و بر همكاري و مشاركت بين بخشي و ذي‌نفعان در تدوين اين برنامه تاكيد كرد.
/93
کد خبر 228135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.