تاکید جهانگیری بر اجرای مصوبه ۹ بندی حوضه آب‌ریز زاینده رود

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم اجرای جدی و دقیق مصوبات حوضه آبریز زاینده رود توسط وزارت نیرو و استانداران اصفهان و چهار محال و بختیاری تاكید كرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی آب با تاكید بر ضرورت اجرای مصوبه 9 بندی دهمین جلسه شورا در خصوص حوضه آبریز زاینده رود، اظهاركرد: این مصوبه بهترین گزینه برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود است. 
وی خاطرنشان كرد: همه صاحب نظران و مسئولین مرتبط و همچنین شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود نسبت به این مصوبه اتفاق نظر دارند و لازم است كه اجرای آن با دقت و جدیت دنبال شود.
معاون اول رئیس جمهور مسئله محدودیت منابع آب را یكی از مشكلات جدی كشور بیان كرد و افزود: برای مدیریت منابع آب و حل مشكلات این بخش باید با تدبیر و همفكری، به دنبال راهكار و چاره اندیشی باشیم.
وی با اشاره به محدودیت منابع آب در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، تصریح كرد: مردم این دو استان مردمانی بزرگ و بافرهنگ هستند و به دولت در مسیر مدیریت منابع آب كمک خواهند كرد.
در این جلسه كه وزرای نیرو و جهاد كشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری و رئیس سازمان هواشناسی كشور نیز حضور داشتند، گزارشی از روند اجرای مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب در خصوص حوضه آبریز زاینده رود ارائه شد. 
همچنین مشكلات پیش روی اجرای این مصوبات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد مسئولان استان های اصفهان و چهار محال و بختیاری با هماهنگی وزیر نیرو مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب را اجرایی كنند.
در این نشست همچنین وزیر نیرو و رئیس سازمان هواشناسی كشور گزارشی از آخرین وضعیت بارندگی كشور و نیز پیش بینی دمای هوا در استان های مختلف ارائه كردند.
گفتنی است؛ زاینده رود مهمترین رودخانه در مركز فلات ایران بطول حدود 350 كیلومتر از سراب در زاگرس مركزی تا پایاب در باتلاق خشك شده گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده است كه 93 درصد مساحت و 98 درصد جمعیت حوضه در استان اصفهان و هفت درصد مساحت و دو درصد جمعیت حوضه در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب كشور رسید. 
بندهای « طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود » به شرح زیر است: 
بند نخست: وزارت نیرو مكلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یكپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام كند. 
بند دوم: تشكیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال وبختیاری و یزد و معاونین وزرای نیرو، جهاد كشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف كشاورزی؛ وزارت نیرو مكلف شده درمدت سه ماه نسبت به تشكیل این شورا اقدام كند. 
بندسوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو. 
بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تكلیف در این حوضه. 
بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال وبختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز. 
بند ششم: فراهم كردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهادكشاورزی در منطقه. 
بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشكسالی در حوضه آبریز زاینده رود، براساس این بند مصرف كنندگان بخش صنعت كه در زمان خشكسالی بدون كاهش سهم خود آب دریافت می كنند باید خسارات كمبود آب سایر مصرف كنندگان حوضه را پرداخت كنند. 
بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب (انتقال آب) توسط وزارت نیرو. 
بند نهم: وزارت نیرو باید درباره طرح انتقال آب بهشت آباد كه صرفاً به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی های دقیق را انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.»
/21
کد خبر 219278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.