ظرفیت پست برق کوره های قوس الکتریکی فولاد مبارکه افزایش یافت

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: پروژه افزایش ظرفیت پست برق کوره های قوس الکتریکی فولاد مبارکه به بهره داری رسید.

به گزارش ایمنا از مبارکه و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه در این طرح ظرفیت پست 400.63.3005 از 1540 به 1760 مگا ولت آمپر افزایش یافته است.
بهرام سبحانی مدیر عامل این مجتمع فولادی در مراسم افتتاح این طرح گفت: در شرایط فعلی که تقاضای بازار برای انواع محصولات فولاد مبارکه زیاد است، بخش اعظم نیروی خود را برای تولید بکار می گیریم و فرصت کارهای مربوط به اصلاحات خطوط و افزایش ظرفیت را کمتر پیدا می کنیم.
وی افزود: اکنون که رکود بر بازار جهانی و کشورمان حاکم شده، فرصتی بدست آمده تا همه بخش ها را برای دوران رونق و رفع محدودیت ها آماده کنیم و تا با اجرای طرح های توسعه سازمان را چابک سازی کنیم.
سبحانی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در آینده به تولید 7 میلیون و 200 هزار تن فولاد خام دست پیدا خواهد کرد، گفت: فولاد مبارکه در ابتدا برای تولید 2 میلیون و چهار صد هزار تن طراحی شده بود و پست های فشار قوی و امکانات مربوط به توزیع برق در راستای همین میزان تولید در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: پس از آن این تجهیزات برای دستیابی به 4 میلیون و 200 هزار تن ارتقا یافت و هم اکنون هم همزمان و همگام با طرح های توسعه در واحدهای واگن بر گردان، انباشت و برداشت، احیا مستقیم و کوره های قوس الکتریکی و ریخته گری پست های فشار قوی و توزیع برق شبکه داخلی تقویت شدند.
سبحانی گفت: در آینده باید واحد نوردگرم شماره 2 احداث شود، اظهار کرد: با دستیابی به ظرفیت 7 میلیون و 200 هزار تن فولاد خام نیاز شدیدی به تقویت خطوط نورد گرم داریم تا از هرگونه خام فروشی بصورت فروش تختال جلوگیری کنیم.
مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف ارزشمند سایر واحدها تجهیز و آماده شده اند و به ظرفیت و توانایی بالقوه رسیده اند، تصریح کرد: طبق برنامه پیش بینی شده در تابستان سال 95 شاهد در مدار تولید قرار گرفتن ماشین شماره 5 ریخته گری خواهیم بود.
علیرضا استکی، مدیر اجرای پروژه های انرژی و سیالات فولاد مبارکه نیز در این باره گفت: این پروژه در مدت 12 ماه و با هزینه 230 میلیارد ریال انجام شد. 
وی با اشاره به اهداف و جزئیات این پروژه گفت: تأمین انرژی الکتریکی باسبار کوره های قوس الکتریکی به عنوان ترانس ششم باسبار کوره ها و ترانس هشتم پست و افزایش دیماند کوره های قوس از 900 مگاوات به 1050 مگاوات انرژی ( با توجه به افزایش ظرفیت ترانسفورماتورهای کوره های قوس از 90 به 140مگاولت آمپر) از اهم اهداف این پروژه بود که با نصب ترانس هشتم ظرفیت کامل پست 400.63.3005 کیلوولت از 1540 به 1760 مگاولت آمپر افزایش پیدا می کند.
مدیر اجرای پروژه های انرژی و سیالات با بیان اینکه این پروژه در نوع خود یکی از پستهای برق بزرگ شبکه برق کشور است، خاطر نشان کرد: ترانس 400 کیلوولت و کابل های 63 کیلوولت بطور مستقیم توسط فولاد مبارکه از شرکت ایران ترانسفو و شرکت سیمکو تأمین شده است. 
وی افزود: سایر تجهیزات شامل کابلها، برقگیر، استراکچر، سیستمهای آلارم از سازندگان داخلی و توسط پیمانکار تأمین شد. 
استکی در ادامه از تعویض کابل کوره های قوس الکتریکی و اجرای مسیر شماره یک پست PEL ,RED خبر داد و گفت: این پروژه نیز با همکاری شرکت های ایران کارت و سیمکو و در مدت زمان 18 ماه و با هزینه 210 میلیارد ریال به پایان رسید.
وی با اشاره به هدف اجرای این پروژه گفت: این پروژه با توجه به افزایش ظرفیت ترانس کوره های قوس الکتریکی و مشکلات خطوط تغذیه کننده پست های واحد گندله سازی(PEL) و احیا مستقیم(RED) اجرا شد.
مدیر اجرای پروژه های انرژی و سیالات گفت: شرکت فولاد مبارکه در این پروژه بطور مستقیم نسبت به خرید کابلها و سرکابلها و مفصلهای 63 کیلوولت به مبلغ 150 میلیارد ریال از طریق شرکت سیمکو اقدام کرد و تأمین مابقی تجهیزات از جمله رله ها و همچنین عملیات نصب کابلها و سر کابلهای پروژه به عهده شرکت ایران کارت بوده است .
وی به اجرای پروژه احداث پست فوق توزیع EFS-B فولادسازی به ظرفیت50 مگاولت آمپر و اهداف آن اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با مشارکت و همکاری شرکت همت کاران و سامان انرژی، به مدت 15ماه، با هزینه 110میلیارد ریال و با هدف تأمین برق فشار متوسط ماشین ریخته گری و تأسیسات سرویس های جنبی آن و همچنین کمک به پایداری ترانسفورماتورهای پست قدیم فوق توزیع EFS اجرا شد.
مدیر اجرای پروژه های انرژی و سیالات خاطر نشان کرد: تجهیزات عمده، ساخت ایران شامل کلیه کابلهای 63 و 6.6 و کنترل و فشار ضعیف، ارت و متعلقات، راکتور، کلیه تابلوهای قدرت،کنترل و حفاظت، هواساز، مقاومت زمین، باطری شارژر، بانک های خازنی، استراکچر، ترانس های کمکی و ترانسهای اصلی قدرت، بطور مستقیم توسط فولاد مبارکه از شرکت ایران ترانسفو تأمین شد.
کد خبر 211564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.