۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹

بعدازظهر دوشنبه در اصفهان

زاون، در آغوش خاک آرامید

روبان سفید‌ها راهت را ادامه می‌دهند، پدر!
زاون، در آغوش خاک آرامید

خبرگزاری ایمنا: اصفهان در سرمای چهارمین روز از آخرین ماه زمستان 93 پیکر هنرمندی را به خاک سپرد که خیلی‌ها معتقدند جایگزینی برایش وجود نخواهد داشت.

زاون قوکاسیان مدرس، منتقد و هنرمند سینمای اصفهان و ایران امروز از مقابل خانه هنرمندان و با حضور جمعی از اهالی سینما، هنر و رسانه استان و کشور به کلیسای مریم برده شد و سرانجام در آرامستان ارامنه اصفهان در آغوش خاک آرام گرفت.
زاون حق بزرگی بر سینمای ایران و اصفهان دارد
مدیر عامل خانه سینما در این مراسم گفت: زاون حق بزرگی بر سینمای ایران و اصفهان دارد، شخصیت این هنرمند چند وجهی بود و او یک فیلم ساز و منتقد خوب بود
محمد مهدی عسگرپور ادامه داد: شخصیت زاون چند وجهی بود و او یک فیلم ساز و منتقد خوب بود.
وی اظهارکرد: خیلی ها از طریق زاون با شهر اصفهان و سینمایش در ارتباط بودند، تجربه آشنایی و کار من با این هنرمند هم به بیست سال پیش برمی‌گردد زمانی که مدیریت جشنواره کودک را بر عهده داشتم و از نزدیک شاهد بودم که او چگونه نسل بعد از خود را هدایت می کرد.
مدیر عامل خانه سینما با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان به دلیل مسافت زیاد نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنندادامه داد: مراسمی در تهران با یاد زاون عزیز برگزار می‌کنیم.
حرفه ای‌گری در وجود زاون خلاصه شده بود
مشاور ارشد سازمان سینمایی کشورنیز در این مراسم گفت: حرفه ای گری و حرفه ای کاری در وجود زاون خلاصه شده بود.
رضاداد ادامه داد: به تمام هنرمندان اصفهان و ایران در گذشت این هنرمند عزیر را تسلیت می گویم.
وی اظهارداشت: امیدوارم آنچه زاون انجام داده است به ارزشمندی یادگار بماند، او تلاش کرد همه چیز را به خوبی هدایت کند و نهالی بارور برای فرهنگ و هنر این سرزمین به یادگار گذارد.
مشاور ارشد سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه حرفه ای گری در وجود زاون بود، ادامه داد: این چیزی است که باید نسل جوان ادامه دهنده آن باشند و برای آرامش ابدی زاون راهش را ادامه دهند.
رضاداد خاطرنشان کرد: زاون خصوصا در نگارش متن پایه گذار راهی درست بود که با توجه به مشکلات سینما از نظر حرفه‌ای باید از آن استفاده کرد.
زاون تاریخ ساز سینمای ما بود
یک مستندساز و کارگردان برجسته کشورنیزدر ادامه گفت: روی صحبت من با کسانی است که روبان سفید بسته اند، کسانی که فقط دانشجویان او نیستند بلکه فرزندان او محسوب می شوند.
محمد رضا اصلانی ادامه داد: زاون تاریخ ساز سینمای ما بود، او فقط یک مدرس نبود بلکه یک معلم و مربی بود و در حوزه سینمایی چنین کسی را کم داریم و افراد باید تلاش کنند تا راه او ادامه پیدا کند.
زاون از مظلوم ترین هنرمندان بود
رییس حوزه هنری اصفهان نیز از رونمایی کتاب سینمایی زاون قوکاسیان در این مراسم خبر داد.
سید مهدی سیدین‌نیا ادامه داد: او به همه احترام می‌گذاشت و درنتیجه همه به او احترام می‌گذارند. بله احترام از مؤلفه‌های اصلی ‌او بود و خواسته هایش را با همین احترام و در سکوت طلب می‌کرد .
وی سپس زاون قوکاسیان را فردی متدین ، مؤمن و دلسوز خواند و افزود: او هر آنچه در توان داشت برای هنر و سینمای کشور و این شهر گذاشت و شاید بیراه نباشد که بگوییم او خود را خرج سینمای ایران کرد و مظلومانه هم رفت.
سید مهدی سیدین‌نیا سپس جدایی زاون از ما را جدایی کوتاهی دانست و تصریح کرد: همه ما مسیری را که او رفته خواهیم رفت و آنهایی که ایمان دارند نباید بگذارند حفره جدایی او زیاد بزرگ شود و مسیر او را به عنوان یکی از صحیح‌ترین مسیرهای سینمایی کشور ادامه دهند.
وی با تاکید بر مظلومیت زاون گفت: او از مظلوم ترین هنرمندان بود زیرا تلاش کرد هنرها بدرخشند و هنرمندان شهرش همچون ستاره از جایگاه قابل توجهی برخوردار باشند؛ به راستی که او نمونه بازر یک هنرمند واقعی بود.
کاش اهل هنر را مردمان با هنر در زمان زندگانی مرده می‌پنداشتند
هوشنگ حریرچیان گفت: کاش اهل هنر را مردمان با هنر در زمان زندگانی مرده می‌پنداشتند.
بزرگان و هنرمندان زیادی از اصفهان مانند رضا ارحام صدر، حاج مصورالملکی، حسن کسایی، تاج اصفهانی و ...در این شهر دار فانی را وداع گفتند اما هنوز نام و یادشان زنده است.
وی سپس با تاکید بر اینکه اصفهان شهر هنر است، گفت: این شهری است که تا امروز هزاران شخصیت ماندگار و استاد را پرورش داده و در آینده نیز هزاران استاد از بالین او پرورش خواهند یافت.
وی با خواندن این بیت غزل از حافظ شیرازی هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریره عالم دوام ما به ماندگاری و جاودانی شخصیت ها و هنرمندان بزرگ اشاره کردو در پایان این مصیبت را به خانواده قوکاسیان تسلیت گفت و دوام عمر آنها را از خدواند متعال خواستار شد.
آواز خوانی علی اصغر شاهزیدی به یاد زاون نیز بخشی از این مراسم بود.
حاضرین در ادامه پیکر او را تا پل خواجو اصفهان همراهی کردند و بعد از انجام مراسم مخصوص ارامنه در کلیسای مریم مقدس ، در آرامستان ارامنه اصفهان به خاک سپردند. 
حضور پر رنگ و سرشار از احساس دانشجویان و هنرجویان زاون قوکاسیان با نمادهای هم‌سان مانند روبان‌های سفید بر دور گردن و عکس‌های او بر دست و سینه و حتی لباس‌هایی منقش به تصویر چهره او در این مراسم مشهود بود و نشان از عشق و علاقه آنها به وی که اکثرا او را پدر خطاب می‌کردند و منش فوق‌العاده او در برخورد با آنها داشت. 
شایان ذکر است؛ جعفر پناهی، رسول صدرعاملی، کامبوزیا پرتویی،فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری، محمدرضا اصلانی، فرهاد ورهرام، مجید مصطفوی، محسن هاشمی، کامران ملکی، ارد زند، محسن خان‌جهانی، احمد طالبی‌نژاد،‌ کیوان کثیریان، هوشنگ حریرچیان و علی اصغر شاهزیدی برخی از هنرمندانی بودند که امروز در این مراسم حضور داشتند. 
/1/
کد خبر 181852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.