پژوهش زيربناي شهر آرماني را تشكيل مي دهد

خبرگزاری ایمنا: معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداري اصفهان متولی پژوهش و پلی بین محققین، پژوهشگران و مدیریت شهری است.

پژوهش یا تحقیق یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامان مند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و فرضیه هاست.
تحقیق و پژوهش همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و به جرات می توان گفت که همه پیشرفت ها بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است و بدون وجود راه های پژوهشی مشخص و منظم هیچ یک از پیشرفت ها مسیر نمی گردد؛ به عبارت دیگر دستیابی به سطوح بالای پیشرفت مستلزم توجه جدی به امر پژوهش و تحقیق در مراحل قبل، حین و پس از اجراست. این امر به ویژه در حیطه سازمانی و عملکردی شهرداریها و مدیریت شهریف از نقش و جایگاه با اهمیت تری برخوردار می گردد.
تعدد و تنوع فعالیت ها و وظایف مدیریت شهری در سطوح مختلف کلان و راهبردی تا سطح عملیاتی، لزوم توجه جدی به پژوهش و پژوهش محوری را در این سازمان دوچندان می نماید.
امروزه ها شهرها به عنوان همکاران و شرکای توانمند دولت های ملی تلقی می شود؛ آنها بازیگرانی هستند که در عرصه جهانی نیز می توانند برای تحقق آرمان ها موثر واقع شوند و دراینجاست که نقش شهرداری به عنوان مهمترین متولی اداره امور شهر برجسته تر می شود.
تحقق مدیریت واحد شهری توانمند، نیازمند تامین سرمایه های سیاسی، اقتصادی، کالبدی، اجتماعی، انسانی و اطلاعاتی می باشد که سرمایه انسانی به معنای در اختیار داشتن کارکنانی با دانش، اطلاعات و مهارتهای تخصصی برای انجام وظایفشان و سرمایه اطلاعاتی به معنای داشتن دانش، بانک های اطلاعاتی چندگانه و تخصصی و قابلیت انجام پژوهش های کاربردی است و تامین هر یک از سرمایه های مذکور با سازو کارهای خود نیاز دارد و البته تامین سرمایه اطلاعاتی در گرو انجام فعالیت ها و اقدامات علمی- پژوهشی است. 

ضرورت پژوهش در مدیریت شهری
پژوهش، خلاقیت و نوآوری از مهمترین نیازهای هر جامعه برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است و تحقق بهینه شهر آرمانی و پایدار مستلزم مدیریت شهری اطلاعات محور است که پژوهش، زیربنای آن را تشکیل می دهد. سرمایه گذاری در بخش پژوهش عامل اساسی و محور پیشرفت محسوب می گردد و در حال حاضر میزان سرمایه گذاری در این حوزه از شاخصه های اصلی پیشرفت است.
در جمهوری اسلامی ایران نیز به امر پژوهش توجه جدی شده است، به طوری که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بر اهمیت نقش برجسته پژوهشگران و اندیشه ورزان جهت تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و لزوم طراحی نقشه علمی پژوهشی کشور تاکید داشته، در برنامه پنجم توسعه نیز بر پژوهش و تحقیق تاکید ویژه ای شده و بر اساس هدف گذاری برنامه ، مقرر گردیده که در پایان سال آخر برنامه پنجم، پنج درصد از سهم تولید ناخالص ملی به این امر اختصاص یابد. در این میان بر اساس سند چشم انداز۱۴۰۴ اصفهان کلان شهری خواهد بود اسلامی، خلاق، مبتنی بر حکمت و دانایی، توسعه یافته و متکی بر تولید علم و فناوری با جایگاه برتر جهانی و بهترین شهر ایران برای زندگی و بدیهی است دستیابی به آن نیازمند مدیریتی جامع، هوشمند و مبتنی بر الگوها و مدل های علمی خواهد بود که پژوهش در تحقق این امر نقشی بی بدیل و ویژه خواهد داشت.
پژوهش در شهرداری
در شهرداری اصفهان، معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات-مدیریت مطالعات و پژوهش- متولی پژوهش و پلی بین محققین، پژوهشگران و مدیریت شهری است.
در این بخش عناوین و اولویت های پژوهشی بر اساس نیازهای واقعی شهروندان و مدیریت شهری تهیه و تدوین شده با اجرای دقیق طرح های پژوهشی و نظارت کمیته های نظارات و راهبردی که ترکیبی از کارشناسان خبره داخل و اعضای هیات علمی دانشگاه ها است، هدایت و راهبری می شود تا کاربست نتایج تحقیق به گونه ای به دست آید که بتواند مشکلات را حل و نیازهای بخش های مختلف را برطرف نماید.
بی شک اختصاص بودجه های منطقی و مناسب در امر پژوهش های کاربردی در کنار تعریف دقیق مساله و نیاز پژوهشی و کاربست نتایج پژوهشی می تواند نوعی سرمایه گذاری کمی و کیفی در بدنه سازمانی مدیریت شهری بوده و باعث بالندگی این نهاد در جهت ارتقای کمی و کیفی خدمت رسانی به شهروندان گردد.
در این راستا اهم فعالیت های انجام شده در حیطه پژوهش در شهرداری اصفهان عبارتند از برنامه ریزی، سیاست گذاری و تبیین استراتژی های لازم در بخش پژوهش و مطالعات، انجام طرح های پژوهشی، نظرسنجی و نیازسنجی، حمایت از انجام پروژه های تحقیقاتی و کاربردی و پایان نامه ها به صورت موثر و کارآمد، نیازسنجی مطالعات و پژوهش های مورد نیاز بخش های مختلف شهرداری، تهیه و تدوین بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز امر پژوهشی، برگزاری جشنواره ملی و بین المللی، تعامل موثر و کارآمد با مراکز علمی-پژوهشی، دانشگاهها و موسسات علمی و تحقیقاتی، نهادینه سازی تفکر پژوهش و مطالعه پیش از اجرا و تهیه گزارشات علمی، پژوهشی کارشناسی در حیطه موضوعات اقتصادی، اجتماعی و شهری و ..
امید است با تلاش و همکاری همه دست اندرکاران، پژوهش باوری و پژوهش محوری سرلوحه کارآحاد جامعه قرار گیرد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت و ترقی روزافزون دست یابد.
کد خبر 173087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.