افزايش ۲۷۰ درصدي صادرات بخش تعاون در استان اصفهان

خبرگزاري ايمنا: مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان اصفهان با اشاره به اينكه بخش زيادي از صادرات محصولات غيرنفتي توسط بخش تعاون صورت مي گيرد كه عامل كاهش وابستگي كشور به نفت است، گفت: در سال ۹۲ شاهد افزايش ۲۷۰ درصدي صادرات بخش تعاون استان نسبت به سنوات قبل بوديم.

به گزارش ايمنا، غلامعلي قادري امروز در نشست خبري با خبرنگاران ابراز داشت: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و به تبع آن ادارات كل استاني، مجموعه اي از مأموريت هاي اقتصادي، اجتماعي، رفاهي و فرهنگي را دنبال مي كنند.
وي افزود: در سال 92 تعداد ۲۷۲ عنوان برنامه در سرفصل هاي مختلف به اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان اصفهان ابلاغ شد كه كه ۹۹ درصد آن به طور كامل اجرايي شد.
افتتاح 96 طرح تعاوني در استان
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان اصفهان با اشاره به فرا رسيدن هفته تعاون گفت: در اين هفته، ۹۶ طرح تعاوني در بخش هاي مختلف از جمله تأمين نياز، فرش دستباف، صنعت، كشاورزي و خدماتي افتتاح مي شود.
وي بيان داشت: اين واحدهاي تعاوني با عضويت ۵ هزار و ۴۱۹ نفر و با سرمايه گذاري ۲ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال براي ۸ هزار و ۷۷ نفر فرصت شغلي ايجاد كرده است. 
بهره برداري از بيش از 4 هزار مسكن
قادري گفت: بهره برداري از ۴۶ طرح مسكن به ظرفيت ۴ هزار و ۳۷۲ مسكن در سطح استان و رونمايي از سند اجرايي بخش توسعه تعاون از ديگر برنامه هاي هفته تعاون است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يادآور شد: تجليل از ۳۴ تعاوني برتر استان، افتتاح اولين المپياد ورزشي كاركنان بانك توسعه تعاون و افتتاحيه مسابقات كشوري تنيس روي ميز كارگران زن از ديگر برنامه هاي هفته تعاون است.
وي افزود: از ابتداي اجراي طرح "مسكن مهر" تعداد ۳۲ هزار نفر با سرمايه گذاري ۱۳ ميليارد و ۶۵۰ ميليون متقاضي بوده اند كه بخشي از آن مربوط به تسهيلات بانكي بوده است. 
احداث بيش از ۱۸ هزار واحد "مسكن مهر"
قادري بيان داشت: تاكنون ۱۸ هزار و ۱۱۶ واحد "مسكن مهر" احداث شده و مابقي نيز تا پايان سال ۹۴ احداث مي شود.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان با اشاره به اينكه "مسكن متعارف" مربوط به قشرهايي همچون كارمندان است، افزود: درحال حاضر ۱۰ هزار و ۹۷۵ واحد با سرمايه ۸ هزار ميليارد ريال در حال احداث است. 
افزايش ۲۷۰ درصدي صادرات بخش تعاون
وي با اشاره به اينكه بخش زيادي از صادرات محصولات غيرنفتي توسط بخش تعاون صورت مي گيرد كه عامل كاهش وابستگي كشور به نفت است، بيان داشت: در سال ۹۲ شاهد افزايش ۲۷۰ درصدي صادرات بخش تعاون استان نسبت به سنوات قبل بوديم.
قادري گفت: هم اكنون ۵۰۰ اتحاديه، تعاوني و صنف در استان شبكه عظيمي از توزيع را ايجاد كرده اند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان با اشاره به اينكه اين اداره كل در حوزه روابط كار، مسوول تنظيم رابطه بين كارگر و كارفرما است، افزود: هم اكنون ۴۹ هيئت تشخيص و حل اختلاف با حضور ۳۵۰ نفر از نمايندگان دولت، كارگران و كارفرمايان در استان فعال است. 
ارائه سالانه 30 هزار دادخواست شكايت كارگري و كارفرمايي
وي با اشاره به اينكه ساليانه حدود ۳۰ هزار دادخواست شكايت كارگري و كارفرمايي در استان ارائه مي شود، تصريح كرد: تلاش ما اين است كه حدأكثر آرا به صورت سازشي صادر شوند به گونه اي كه از مجموع آراي صادره، تنها ۲ درصد منجر به اعتراض شده است.
قادري با اشاره به اينكه برخي افراد با اهداف سودجويانه و به نمايندگي از كارگر و كارفرما در اين زمينه ورود پيدا مي كنند، گفت: ساماندهي اين وكلا از طريق تدوين آيين نامه مشاوران روابط كار، دريافت ماليات حق الوكاله و برگزاري آزمون و اخذ تعهد در دستور كار است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان با اشاره به لزوم رعايت مسائل ايمني و حفاظتي در واحدهاي توليدي، يادآور شد: از هفته دولت سال ۹۲ تا ۹۳، تعداد ۶۱ مورد حادثه فوت ناشي از حوادث كار و ۱۷۷ مورد حادثه منجر به نقص عضو به ترتيب با كاهش ۱۴ و ۴ درصدي در استان رخ داد. 
آسيب پذيري بيشتر كارگران ساختماني از حوادث كار
وي با اشاره به آسيب پذيري بيشتر كارگران ساختماني از حوادث كار، گفت: تأييد صلاحيت ايمني پيمانكاران در دستور كار قرار گرفته كه تاكنون ۷۵ گواهي اصلي و ۶۳ گواهي موقت صادر شده است.
قادري با اشاره به اينكه باتوجه به شرايط اقتصادي كشور و تحريم ها، رصد واحدهاي توليدي و پايداري مشاغل در دستور كار است، يادآورشد: در سال ۹۲ تعداد ۱۳۱ واحد توليدي مشكل دار شناسايي شد و از ۱۹۵ هزار و ۲۸۶ شغل حمايت شد. 
بيش از 17 هزار نفر مقرري بگير بيمه بيكاري هستند
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان با اشاره به اينكه بيمه بيكاري مربوط به بيكار شدن غير ارادي از جمله اخراج و تعطيلي واحد توليدي است، گفت: هم اكنون ۱۷ هزار و ۶۶۸ نفر در استان مقرري بگير بيمه بيكاري هستند كه علاوه بر دريافت مقرري، براي يادگيري مهارت به فني و حرفه اي معرفي مي شوند.
وي ابراز داشت: در سطح استان ۱۲۴ تشكل كارفرمايي و ۴۰۰ تشكل كارگري فعال است.
قادري يادآور شد: از هفته دولت سال ۹۲ تا ۹۳ تعداد ۳۵ هزار نفر ساعت آموزش قانون كار و ايمني در محيط كار توسط مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت فني و بهداشت كار استان برگزار شد.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گفت: ۹۵ چالش اصلي اشتغال و سرمايه گذاري استان احصا شده و ۵۲ راهكار اجرايي پيشنهاد شده كه با امضاي استاندار اصفهان به دستگاه هاي مربوطه ارسال شد. 
صدور 30 هزار مجوز مشاغل خانگي
وي بيان داشت: از هفته دولت سال ۹۲ تا ۹۳ تعداد ۳۰ هزار مجوز مشاغل خانگي صادر شد كه از تعداد ۲۳ هزار و ۵۹۰ طرح ارسالي به ۱۲ هزار طرح تسهيلاتي به مبلغ ۵۰ ميليارد تومان پرداخت شد.
قادري گفت: در راستاي حمايت از طرح هاي خود اشتغالي و كسب و كار خرد، به ۹ هزار و ۲۰۰ طرح به مبلغ ۸۴ ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه پرداخت شد. 
راه اندازي 24 دفتر كفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجي
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان افزود: با هدف پيگيري امور اداري اتباع خارجي، از سال گذشته تعداد ۲۴ دفتر كفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجي در استان راه اندازي شد كه تاكنون ۱۰۰ ميليارد ريال به عنوان حقوق دولتي به حساب خزانه ملي واريز شد.
وي افزود: در همين راستا، تاكنون ۳۷ هزار و ۲۹۴ كارت موقت اتباع خارجي صادر و ۵ هزار مورد بازرسي هم از محل اشتغال اتباع خارجي صورت گرفت. 
جريمه كارفرمايان درصورت بكارگيري اتباع خارجي بدون پروانه
قادري تصريح كرد: بر اساس بخش نامه دولت، اولويت كار با نيروي كار ايراني است و كارفرمايان درصورت بكارگيري اتباع خارجي بدون پروانه، به جريمه ۵ و ۱۰ برابري هر روز دستمزد كارگر و در مرحله سوم به حبس مجازات مي شوند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان با اشاره به فعاليت ۱۰ دفتر مشاوره و خدمات تخصصي كارآفريني، يادآور شد: اين دفاتر در حوزه مالي، خصوصي، برنامه ريزي و تهيه طرح هاي كسب و كار فعاليت مي كنند. 
فعاليت 40 كاريابي در اصفهان
وي با اشاره به اينكه ۴۰ كاريابي در استان فعال است، از راه اندازي انجمن صنفي كاريابي ها خبر داد.
قادري گفت: از هفته دولت سال ۹۲ تا ۹۳ تعداد ۵۴ هزار و ۸۷۹ نفر به كاريابي هاي استان مراجعه كردند كه ۱۷ هزار و ۲۰۴ نفر آن ها در فرصت هاي كاري پيشنهادي بكارگيري شدند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان با اشاره به اينكه كاريابي ها به هيچ عنوان حق دريافت اسناد هويتي و چك و سفته را ندارند، بيان داشت: دستمزد كاريابي به ازاي بكارگماري يك نفر براي يك سال كار، نصف حدأقل دستمزد ماهيانه ابلاغي شوراي عالي كار يعني حدود ۳۰۰ هزار تومان است.
وجود ۲۰۰ هزار بيكار در استان
وي با اشاره به اينكه بر اساس آمار رسمي، ۲۰۰ هزار بيكار در استان وجود دارد، گفت: استان اصفهان دومين استان داراي جمعيت دانشگاهي است كه با افزوده شدن فارغ التحصيلان، آمار بيكاري افزايش قابل توجهي خواهد يافت.
قادري يادآور شد: در راستاي ايجاد روحيه شادابي در كارگارن، ۱۴ مجموعه فرهنگي ورزشي در اصفهان فعال است كه در آينده اي نزديك، دو زمين چمن مصنوعي، سالن بدنسازي، سالن همايش، افتتاح مان‍ اسب سواري نيز به بهره برداري مي رسد.

کد خبر 159861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.