۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
لطفا دور خرافات را خط بکشید/ طالع بینی پایه علمی ندارد

خبرگزاری ایمنا: بسیاری از ما خواهی نخواهی با طالع بینی روبرو شده‌ایم و حتی برخی موارد، پیشگویی‌های آنها را باور کرده‌ایم حتی آنقدر این دست پیشگویی‌ها در زندگی ما تاثیر داشته است که زندگی خود را بر مبنای آن تعریف کرده و بسیاری از امور را به آن ارتباط می‌دهیم در حالیکه باید بدانیم که طالع بینی اساس علمی ندارد.

آیا به طالع و طالع بینی اعتقاد دارید، یا اینکه هدف شما از مطالعه کتاب‌های طالع بینی تنها سرگم شدن است. انسان‌های زیادی هستند که اعتقاد زیادی به این دست مسائل دارند و حتی آنقدر در این زمینه غرق شده‌اند که روز خود را با طالع بینی آغاز می‌کنند و حتی اگر نمونه بدی در طالع آنان مشاهده شود آن روز از رفت و آمد و خروج از منزل خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا طالع‌بینی یک علم است؟ 

جوانان بیشترین مشتریان فالگیری هستند
بیشترین مواردی که در این زمینه یافت می‌شود جوانان به ویژه مجردانی هستند که از این کار تنها برای پیدا کردن عشقی جاودانه بهره‌مند می‌شوند و یا زنان خانه داری که از طالع‌بینی برای حفظ حریم خانواده و فرزندان خود استفاده می‌کنند، به خیال تعداد زیادی از این افراد آگاهی از طالع خود و حتی دیگر افراد خانواده در هر روز آنان را از انجام بسیاری از کارهای روزمره باز می‌دارد و این امر موجب تامین سلامت خانواده و جلوگیری از حوادث خواهد شد.
بیشترین محفلی که در آن می‌توانی این طالع بینی را مشاهده کنی در آرایشگاه‌های زنانه است اینجا بهترین مکانی است که زنان فرصت زیادی برای گفتگو با یکدیگر دارند.
در برخی از آرایشگاه‌ها نیز فال قهوه می‌گیرند و به این وسیله مشتریان زیادی را جذب می‌کنند، در این زمینه یکی از زنان می‌گوید: به فال یا طالع بینی علاقه‌ای ندارم اما آنچه که باعث شده به این مکان بیایم و فال قهوه بگیرم کمی سرگرمی و فاصله گرفتن از مشغله‌های روزانه است.
زن فالگیر از تمام حاضران در جلسه می‌خواهد که تمرکز کاملی بر کار داشته باشند چون عدم تمرکز یکی از حاضران ممکن است در فال تاثیر بدی داشته باشد.
وقتی قهوه را خوردیم سریع استکان را برعکس کرده و منتظر نشستیم تا فال ما خوانده شود.
نفر اولی که فالش را خواند دختر ۱۵ تا ۱۶ ساله‌ای بود، به او گفت در کنکور قبول می‌شوی، ازدواج می‌کنی و … چیزی که به طور عادی در زندگی خیلی از انسان‌ها رخ می‌دهد.
دختر هم کلی از این بابت ذوق زده شده بود، اما وقتی از فالگیر پرسید در چه رشته‌ای و چه مکانی قبول می‌شوم پاسخی برای آن نداشت.
دختر هم که ناامید شده بود رو به من کرد و گفت: اینها را که خودم هم می‌دانستم چیزی که برایم سوال بود را پیدا نکردم از این به بعد نیز اعتقادی به این مسئله ندارم و بعد با کلی دلخوری از مجلس خارج شد.
فال شمع و راز اجنه
از دیگر نوع فال‌ها، فال شمع است که بسیاری از زنان ایرانی به آن اعتقاد دارند. در یکی از فروشگاه‌های محلی نزدیک منزلمان بودم که نام این فال به گوشم خورد، زن راوی با آب و تاب فراوان در مورد چگونگی انجام این فال صحبت می‌کرد و معتقد بود که فال شمع دقیق‌ترین فالی است که تاکنون انجام گرفته است.
شما برای انجام فال باید با خود یک شمع به همراه ۱۰۰ هزار تومان پول داشته باشی در ابتدا جهت فال خود مثلاً بله و خیر بودن و یا خیر و بد بودن را نیت کنی و بعد شمع را روشن کنید. فالگیر از جهت حرکت شعله‌های شمع برای شما مشخص می‌کند که مقصد شما خوب خواهد بود یا خیر و بعد آن را به وسیله اشکال اشک شمع مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌دهد.
یکی از زنان حاضر در مغازه علاقه فراوانی به این نوع فال داشت و می‌گفت: تنها فالی که تمام آن درست از آب درآمده همین فال شمع بوده است، حتی می‌توانی با این نوع شمع همزاد خود را مشاهده کرده و از او درباره وقایع پیرامون خود سوال بپرسی اما باید این را هم توجه داشته باشی که این کار را به دقت و تحت نظر افراد ماهر انجام دهی در غیراینصورت همزادت همیشه همراهت بوده و ممکن است به تو آسیب برساند.
تحصیل کرده‌ها بیشترین مراجعان به فالگیری هستند
جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که به فالگیرها مراجعه می‌کنند افراد تحصیل کرده‌ای هستند که تنها این کار را نوعی سرگرمی می‌دانند اما بازهم بهای زیادی را برای این کار می‌پردازند، بسیاری از آنان معتقدند به این کار اعتقادی ندارند و اگر واقعه‌ای برای شما همانند فال شما رخ می‌دهد به علت تلقین شما در این زمینه است.
اما در ادامه مبحث خود به این مسئله می‌رسیم که آیا طالع بینی دقیق است و چه دلایلی وجود دارد که طالع بینی را رد و یا قبول کند؟
طالع بینی و ارتباط بین وقایع آسمان و زمین
بسیاری از طالع‌بین‌ها معتقدند ارتباط فراوانی بین وقایعی که در آسمان‌ها و صورت‌های فلکی با وقایعی و حوادثی که بر روی زمین رخ می‌دهد ارتباط معناداری وجود دارد.
دانشمندان می‌گویند: طالع بینی پایه علمی ندارد
اما منجمان و دانشمندان بر این عقیده هستند که طالع بینی روشی علمی نیست که بتوان بر آن استناد کرد علاوه بر اینکه بسیاری از فال گیران کار خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که بتوان آن را در بسیاری از امور بسط داد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم بر اینگونه فال‌ها اعتقاد دارند.
در بسیاری از موارد این اتفاق رخ داده که بسیاری از مردم با باور این دست از پیش‌گویی و طالع‌بینی دست به فعالیت‌های خطرناک زده و حتی موجب آسیب رسیدن به آنها شده است، زیرا که به‌موجب نگرش غیرمعقولانه انسان‌ها به جهان اطراف می‌شود و حتی بسیاری تقدیر را بر تلاش و کوشش مقدم بدانند و از فعالیت‌های روزانه برای دستیابی به اهداف خود بازبمانند.
برای اینکه بیشتر با واژه طالع بینی آشنا شوید می‌توانید در گوگل به دنبال واژه‌ی "astrology" (طالع‌بینی) بگردید برای شما ۳۲ میلیون آدرس می‌آورد که به جرأت می‌توانم بگویم که ۹۵ درصد آنها بی‌فایده و بی‌ارزش هستند و تنها به درد سرگرم شدن شما و پول‌دار شدن آنها می‌خورد و آن ۵ درصد باقی‌مانده هم دارند به شما می‌گویند که پایه زندگی خود را بر فال و پیش‌گویی استوار نسازید.
نجمه رستمی محقق تاریخ علم در زمینه علم هیئت و نگرش آن به علم نجوم به ایمنا، می‌گوید: علم هیئت نوعی شناخت ستارگان و حرکت آنها است که جدای از علم نجوم امروزی نیست.
او علم هیئت را به دو دسته علم هیئت وابسته به احکام نجوم و علم هیئت جدای از احکام نجوم طبقه بندی می‌کند و می‌افزاید: احکام نجوم علمی است که با بهره‌گیری از ریاضیات حرکات ستارگان را مورد بررسی قرار داده و به نوعی آن را با علوم مختلف و حتی امدادها زمینی مرتبط می‌داند از این علم به تعبیری به نام طالع‌بینی نیز یاد می‌شود.
احکام نجوم تنها به تعریف مکان خورشید و سیارات می‌پردازد
این محقق علم، پایه علمی برای طالع بینی قائل نیست و می‌گوید: احکام نجوم موضوعی است که مکان ماه، خورشید و سیارات را در مقابل زمینه آنها در نواحی منطقه البروج به هنگام تولد افراد مورد بررسی قرار می‌دهد و برخی از افراد با بهره‌گیری ازاین روش مدعی هستند که قادر به پیشگویی شخصیت افراد هستند.
بطلمیوس، یکی از دانشمندان معتقد به احکام نجوم بود
او بطلمیوس را یکی از افراد معتقد به احکام نجوم عنوان کرد و ادامه می‌دهد: این دانشمند اعتقاد داشت که احکام نجوم کاملاً وابسته به نجوم هستند و حتی از آن می‌توان در بسیاری از علوم بهره برد اما ابن سینا معتقد است اتفاقاتی که بر روی زمین رخ می‌دهد ناشی از پدیده‌های زمینی بوده و ارتباطی با اجرام آسمانی ندارد.
اوایل، هنر طالع بینی نجومی تنها به پیشگویی درباره تمام یک سرزمین یا دربار یک پادشاه بسنده می‌کرد، بعدها طالع بینی‌های نجومی برای تک تک انسان‌ها آنچه را که با اصطلاح طالع نما نامیده می‌شود، تهیه کردند. اساس و مبنای کار وضعیت قرار گرفتن ستارگان در آسمان در زمان تولد شخص بود.
طالع بینی نجومی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۶۵۰ میلادی در اروپا شکوفایی زیادی را به خود دید، اما دانش و علوم طبیعی جدید خیلی سریع ستاره باروری را از میان مردم بیرون راند و هنر طالع بینی نجومی نفوذ خود به ویژه کرسی‌های علمی دانشگاهی خود را از دست داد.
امروزه در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی شما گردونه‌ای را مشاهده می‌کنید که در اصطلاح به آن طالع نما می‌گویند، این طالع نماهای نجومی که نمایانگر وضعیت خورشید، ماه و دیگر اجرام آسمانی به همراه نشانه‌های حیوانات در دایره البروجی هستند.
نمادهای حیوانی هک شده بر روی این گردونه، شامل حمل، سرطان، میزان و جدی بوده که برخی بر این باورند افرادی که در این برج‌ها به دنیا می‌آیند افرادی فعال و پرانرژی هستند، از دیگر علائم حیوانی می‌توان به جوزا، سنبله، حوت و قوس اشاره کرد که نمایانگر فرمانبرداری و نرمش متولدان این ماه است.
در بخش دیگری از این طالع نماها دیگر نشانه‌هایی شامل ثور، اسد، عقرب و دلو را می‌توان مشاهده کرد که نشان دهنده پایداری و سرسختی متولدان این ماه‌ها است.
نظرات طالع بینی در مورد دوقلوها صدق نمی‌کند
امیرمحمد گمینی محقق تاریخ علم در مورد رد نظرات طالع بیننان و علمی نبودن فعالیت آنها می‌گوید: این مسئله بیشتر در مورد دوقلوها و یا دو انسانی که همزمان با هم به دنیا آمده‌اند صدق می‌کنند، طالع بینیان اعتقاد دارند که به علت تاثیر سیارات بر متولدان هر ماه باید خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنها مانند هم باشد در حالیکه این مسئله در مورد دوقلوها صدق نمی‌کند و شما مشاهده می‌کنید که یکی از آنها فردی اجتماعی و دیگر گوشه گیر است و هزارن خصلت مختلفی که در این زمنیه وجود دارد.
او با اشاره به نظریه جدید طالع بینان در زمینه تاثیر سیارات بر زندگی انسان‌ها، می‌افزاید: طالع بینان حرفه‌ای هیچ سخنی درباره سازوکار تاثیرگذاری سیارات بر سرنوشت و خلقیات افراد نمی‌گویند، آنها با ادعایی جدید معتقد هستند که ما نمی‌دانیم چه سازوکاری می‌تواند تاثیر سیارات و بروج را بر بشر توضیح دهد اما مدعی هستند که می‌توان رابطه مشخصی بین موقعیت سیارات در آسمان و موفقیت آدم‌ها در فعالیت فرهنگی و ورزشی پیدا کرد.
گمینی به نظریه اثر نیروی مریخ و یا ماه بر روی زمینیان اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته بسیاری از نیروها مانند تاثیر ماه بر جزر و مد را نیروی غریبی عنوان می‌کردند و آن را عجیب می‌دانستند اما امروزه با پیشرفت علم تمام سازوکارهای جهان بر اساس نیروی بنیادین فیزیک که عبارتند از جاذبه و دافعه بین ذرات توضیح می‌دهد بنابراین چیزی با عنوان اثر مریخ یا ماه بر روی اهالی زمین وجود ندارد.
او می‌افزاید: شاید عده‌ای بر این عقیده باشند که هرچند ممکن است بر مبنای مسائل علوم جدید، طالع بینی تایید نشود اما به طور قطع علم تجربی به هیچ‌وجه قادر نیست تا با انجام آزمایش‌هایی این عقیده را اثبات یا رد کند.
گمینی دلیل این امر را عدم تکرار تولد و مرگ انسان‌ها می‌داند که هیچ‌گونه توجیهه علمی ندارد و می‌گوید: عوامل بی‌شماری در این مسائل دخالت دارند که امکان تفکیک یک عامل و بررسی تاثیر خاص اجرام آسمانی روی زندگی و سرنوشت افراد وجود ندارد بنابراین علم نوین در برابر این مورد سکوت اختیار می‌کند.
گزارش / زینب دبیری
کد خبر 155348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.