ظرفيت هاي اصفهان مي تواند در تمدن نوين اسلامي مورد توجه قرار گيرد

خبرگزاري ايمنا: شهردار اصفهان با اشاره به اينكه ظرفيت هاي اصفهان مي تواند در تمدن نوين اسلامي مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: اگر با اتكا به اين ظرفيت ها شناسنامه جمهوري اسلامي ايران در جهان شناخته شود، تهاجم فرهنگي بر كشور تاثيري نخواهد داشت.

به گزارش ايمنا، دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد در نشست تخصصي كلانشهرهاي كشور با اشاره به اينكه سه ارديبهشت ماه ميلاد شيخ بهايي معمار بزرگ عصر صفويه است، گفت: برگزاري هفته نكوداشت اصفهان تنها به معناي نكوداشت اين شهر نيست بلكه به معناي نكوداشت ايران است.
وي افزود: در هفته نكوداشت اصفهان به دنبال اين هستيم كه ظرفيت هاي اين شهر كه در ادوار مختلف تاريخي شكل گرفته و متعلق به همه كشور است را به جهان معرفي كنيم.
شهردار اصفهان با اشاره به اينكه ظرفيت هاي اصفهان مي تواند در تمدن نوين اسلامي مورد توجه قرار گيرد، تصريح كرد: بعد از ۳۵ سال كه قرار است در مسير تحقق تمدن نوين اسلامي گام برداريم، ظرفيت هاي اصفهان راهگشاي ما در اين مسير خواهند بود.
دكتر سقائيان نژاد به سه دوره پايتخت بودن اصفهان اشاره كرد و گفت: اصفهان علاوه بر اين سه دوره در زمان هاي آل زيار، ايلخانيان و تيموريان نيز در مقاطعي پايتخت ايران بوده است اما دوران طلايي پايتختي اصفهان سه دوره آل بويه، سلجوقيان و صفويه است.
وي به آثار فرهنگي با ارزش كه از دوران قبل از اسلام در اصفهان وجود دارد اشاره كرد، افزود: بسياري از آثار تاريخي اصفهان متعلق به دوران قبل از اسلام است.
وي با بيان اينكه اصفهان در سال ۲۳ هجري به تصرف نيروهاي اسلام در مي آيد، تصريح كرد: دوران اوج تمدن اسلامي از قرن ۳ تا قرن ۷ هجري بوده و در اين دوران اصفهان شهري هم طراز بغداد، بخارا و ري بوده است.
شهردار اصفهان به بيش از ۲ هزار رجالي كه به گفته ابوالفرج اصفهاني در كتاب ذكر تاريخ در اصفهان در رشته هاي مختلف فعال بودند اشاره كرد و خاطرنشان كرد: ابن مسكويه يكي از اين رجال بود كه ۲۳ جلد كتاب درباره شيعه و اخلاق دارد و معتقد بود كه سياست بايد تحت لواي اخلاق باشد.
دكترسقائيان نژاد با اشاره به اينكه ابوعلي سينا كتاب شفا را در ۲۳ روز در اصفهان نوشت، اظهار داشت: عمر خيام، ابوريحان بيروني، ابوعلي سينا گرداننده حوزه اصفهان بودند.
وي با اشاره به اينكه صاحب بن عباد و ابن عميد كتاب نيز از وزيران آل بويه در اصفهان بودند، ادامه داد: در مسجد جامع اصفهان با تاريخ هزار ساله اش صفه اي به نام صفه صاحب بن عباد وجود دارد كه محل درس وي در آن مكان برقرار بوده است.
شهردار اصفهان با بيان اينكه در دوره سلجوقيان نيز وزيري مانند خواجه نظام الملك فعال بود، گفت: مدرسه نظاميه با ۵ هزار دانشجو در اصفهان فعال بود كه اين مدرسه تلفيقي از حوزه علميه و دانشگاه امروز بوده است.
دكترسقائيان نژاد با اشاره به اينكه در اين دوران ها بخشي از تاريخ كشور در اصفهان جمع شده است، افزود: اين سير تاريخي ادامه مي يابد تا به دوران صفويه مي رسد و در اين دوران شيخ بهايي، محمد تقي و محمد باقر مجلسي، ميرداماد، ميرفندرسكي و ملاصدرا در اصفهان فعاليت مي كردند.
وي با تاكيد بر اينكه در اين دوره مكتب اصفهان به وجود مي آيد، تصريح كرد: در كنار مكتب اصفهان، مكتب موسيقي، فلسفه و غيره شكل گرفته است؛ همچنين تئوري ولايت فقيه در دوره صفويه در اصفهان ايجاد شد و همين موضوع پشتوانه انقلاب اسلامي ايران گرديد.
شهردار اصفهان با اشاره به اينكه اصفهان اولين شهري بود كه در دوران مبارزات انقلاب در آن حكومت نظامي برقرار شد، خاطرنشان كرد: اصفهان در طول دفاع مقدس ۲۳ هزار شهيد تقديم كرد و با توجه به اينكه جمعيت استان اصفهان ۵.۸ درصد جمعيت كشور است اما ۱۰ درصد شهدا، ۱۰ جانبازان متعلق به اصفهان مي باشد.
دكترسقائيان نژاد به انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت جهان اسلام اشاره كرد و اظهار داشت: اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي نيز انتخاب شد و اين بدين معناست كه عصاره تمدن اسلامي در اين شهر كه متعلق به ايران است شكل گرفته به طوري كه يك روز در موسيقي، يك روز در هنر و يك روز در معماري ظهور كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد اين ظرفيت ها را به نسل جوان بشناسانيم تا در آنها خودباوري ايجاد شود، ادامه داد: اگر با اتكا به اين ظرفيت ها شناسنامه جمهوري اسلامي ايران در جهان شناخته شود، تهاجم فرهنگي بر كشور تاثيري نخواهد داشت چرا كه با شناساندن داشته هاي فرهنگي و تاريخي خود اتكايي در نسل جوان ايجاد مي شود و خط بطلاني بر نتوانستن ها مي گردد.
شهردار اصفهان تاكيد كرد: يكي از دلايل برگزاري هفته نكوداشت اصفهان نيز شناخت ظرفيت ها براي خود باوري است.
دكترسقائيان نژاد عنوان كرد: اميد است با اتكا به اين ظرفيت ها گام هاي بعدي را محكم تر برداريم./۷

کد خبر 144134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.