فیلم های همشهریانم را دوست نداشتم!

خبر گزاری ایمنا: از شخصیت های جنجالی این سالهای سینمای ایران است، به طوری که در اکثر مطالب، مصاحبه ها و گزارش هایی که نامش را پیدا می کنیم به بحث مافیای بزرگ تهیه کنندگی در سینمای ایران می رسیم. خیلی ها در این سالها تلاش کرده اند جلویش بایستند ولی امسال هم حضور پر رنگی در جشنواره فیلم فجر دارد و با تهیه کنندگی چیزی حدود 10 فیلم در جشنواره حاضر است. امروز هم به طور اتفاقی از سینما سپاهان وجشنواره فیلم فجر اصفهان سردرآورده بود! در فرصت کوتاهی با او گپ کوچکی زدیم.

 چطور در شلوغی ها و درگیری های جشنواره امسال سر از اصفهان درآوردید؟
خیلی اتفاقی. برای انجام کاری و دیدار یکی از اقوامم به اصفهان آمده بودم که گفتم سری هم به جشنواره فیلم فجر بزنم. 
کمی عجیب نیست که کسی در موقعیت شما برنامه اکران و بودن در فضای جشنواره در تهران را رها کند و به جای دیگری برود؟ 
دلیل اصلی اش این است که من قبلا فیلم ها را حتی قبل از جشنواره برای جریان پخش دیده ام. البته همان طور که گفتم برای انجام کاری به اینجا سر زدم. البته خودم هم که ریشه اصفهانی دارم، در واقع اصلیتم هم اصفهانی است.
پس چرا شما به عنوان یک تهیه کننده بزرگ اصفهانی برای تهیه یک پروژه متفاوت و قابل توجه در اصفهان اقدام نمی کنید؟ کاری که از آنچه در این سالها از اصفهان دیده ایم متمایز باشد و به نشان دادن چند خانه سنتی و محله قدیمی در این شهر ختم نشود!  
(می خندند) راستش این است که موقعیتش پیش نیامده است! اینکه ما صرفا فیلمی برای نشان دادن خود اصفهان بسازیم که هنر نیست. باید نبوغ و خلاقیت باشد تا بتوان از ساخت چنین پروژه ای حمایت کرد. اگر چنین شرایطی به وجود بیایید با کمال میل این کار را می کنم.
ولی به وجود آوردن چنین شرایطی برای شما نباید زیاد سخت باشد!
می خندند...
 اولین چیزی که با جستجوهای اینترنتی و حتی شنیدن نام شما پیدا می شود، جریان مافیا در سینمای ایران است و کسی که اصلا شما را نشناسد به اولین چیزی که برمی خورد سیل چنین اخبار و مطالبی در رابطه با شماست! خودتان در مورد این تصویر چه فکر می کنید؟
متاسفانه اینها همه اش از محدودیت سینمای ما می آید. اینکه کل فروش ما در سینمای ایران حدود 30 میلیارد تومان شده است اما تعداد آدم هایی که در این سینما کار می کنند خیلی بیش از اینهاست. چیزی حدود 5، 6 هزار نفر در این سینما مشغولند و ما هم که انگار خیلی به دنبال ببسط این 30 میلیارد به مقادیر خیلی بیشتر نیستیم و بیشتر درگیر این ذهنیتم که کی دارد چکار می کند؟! به نظرم آوردن اسم مافیا برای چنین رقمی اصلا خنده دار است!
من از سال 64 تا حالا دارم در این سینما کار می کنم و بحث تهیه فیلم در این سینما از دغدغه ها و علاقه مندی های جدی من است. حالا اینکه چون ما یک سازمان تشکیل داده ایم و واقعا برایش برنامه ریزی داریم و خوب کار می کنیم. این حرفها را بشنویم؟!
چه بگویم؟!
ولی خیلی ها معتقدند گرفتن بهترین اکران ها و خیلی امتیازات دیگر هم به شما می رسد.
در 8 ساله دولت احمدی نژاد بیشترین ضربه ها را به ما زدند. ما را محدود به پخش حدود 8 فیلم در سال کردند . در صورتیکه ما قبلا سالی 27، 28 فیلم در سال اکران می کردیم و اکران موفقی هم داشتیم! 
چرا؟
 به نظرم اصلی ترین دلیل حسادت و مشکلات و محدودیت های منابع مالی در این سینماست. به هر حال همت ما در تیمی که داریم واقعا قابل توجه است. من و رسول صدر عاملی و ...  با هم کار می کنیم  و بقیه به جای اینکه تلاش کنند تا خودشان را به سطح ما برسانند فقط در صددد تخریب ما برمی آیند.
منظورتان از بقیه چه کسانی است، همه به جز افراد تیم شما؟!
 بله . بقیه آدم ها. آخر سینمای ما که سینمایی نیست که شما فقط 40 دفتر پخش کننده در آن داشته باشید! سینمایی که نهایتا 40 فیلم بتواند اکران کند اصلاً سینما نیست که همه برای آن این طور جوش و جلا می زنند. 
البته  این وضعیت برای همه در سینما همین است، اینکه گروهی خودشان را از بقیه جدا کنند چندان درست نیست.
ما هیچ وقت نخواستیم جای کسی را بگیریم.  
ولی خیلی وقتها ناخودآگاه این اتفاق می افتد و برخی حرکت ها از سوی شما چنین تاثیراتی را بدنبال می آورد.
به هر حال تنها کاری که ما می توانیم بکنیم این است که زمینه رشد بقیه را فراهم کنیم، حالا هر کس توانست بیشتر کار کند دیگر نباید که جلوی او را گرفت! به نظرم حرف اول را در حمایت تهیه کنندگان نبوغ فیلم ساز و فیلمنامه می زند.
یعنی شما حاضرید از یک فیلم ساز فیلم اولی که نبوغ و خلاقیت دارد ولی نمی شناسیدش، حمایت مالی کنید؟
قطعا. مثلا من تهیه کننده فیلم "جیب بر خیابان جنوبی" بودم و از این حرکت پشیمان هم نیستم. دومین کار فیلمسازش هم بود.
آینده کدام فیلم های جشنواره امسال را در اکران عمومی بهتر می بینید؟
به نظرم فیلم های "خط ویژه"، " چ"، "طبقه حساس" ، "کلاشینکف"، "معراجی ها"، "قصه ها" و چند فیلم دیگر اقبال خوبی خواهند داشت.
از نگاه اولی ها چطور؟
همین فیلم "پنج ستاره" به نظرم کار موفقی است. "چند متر مکعب" هم که در اصفهان اکران نشده کار بدی نیست. البته من خیلی فیلم اولی ها را نمی شناسم. 
فیلم های فیلمسازن اصفهانی(همشهری هایتان) را چطور می بینید؟
"انارهای نارس" و " پنجاه قدم آخر" کیومرث پور احمد را نپسندیدم. راستش فیلم های همشهریانم را خیلی دوست نداشتم. 
عجب! امروز ساعتی را در جشنواره فجر در اصفهان گذراندید، وضعیت اکران جشنواره در اصفهان را چطور دیدید؟ 
از اکران "پنج ستاره" در اصفهان واقعا خوشحال شدم. فیلمی که با وجود فیلم اول بودن تجربه خوبی از کارگردانش است. البته متاسفانه استقبال در اصفهان چندان قابل توجه نبود. مسئله ای که شاید یک از دلایلش همین فیلم اولی بودن باشد، در صورتی که فیلم واقعا به نظرم خوب است و با مردم هم ارتباط خوبی برقرار می کند. البته خوشحالم که حداقل استقبال از فیلم های دیگری مثل "ردکارپت" و "خط ویژه" خوب بود. 

/مریم قدسیه/

کد خبر 135621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.