شهيد سيدمحمدمهدي اصفهاني؛ سرآمد در علم و صاحب‌نظر در سياست

خبرگزاري ايمنا: سه تن از هم‌مباحثه‌اي‌هاي او (سيد محمدمهدي بحرالعلم، سيد ميرزامهدي شهرستاني و ملامحمدمهدي نراقي) که به همراه خود سيد، به «مهادي اربعه» شهرت يافتند.

به گزارش ایمنا، عالم رباني سيد محمدمهدي اصفهاني خراساني در سال 1152 ه.ق در شهر اصفهان ديده به جهان گشود.
وي پس از گذشت ايام کودکي به فراگيري علوم ديني پرداخت و از محضر اساتيدي چون آقا محمد بيدآبادي اصفهاني و علامه شيخ حسين عاملي مشهدي (امام جمعه و شيخ‌الاسلام مشهد) بهره جست. نبوغ و ديانت وي بدان پايه بود که علامه او را به دامادي خويش پذيرفت.
چندي بعد سيد محمدمهدي به عتبات عاليات مهاجرت کرد و نزد اساتيدي چون آقا شيخ مهدي فتوي عاملي و محمدباقر وحيد بهبهاني تلمذ نمود. او ساليان بسيار با سه تن از هم‌مباحثه‌اي‌هاي خود (سيد محمدمهدي بحرالعلم، سيد ميرزامهدي شهرستاني و ملامحمدمهدي نراقي) که به همراه سيد، به «مهادي اربعه» شهرت يافتند، به کسب فيض از محضر علما پرداخت و در علوم زمان سرآمد دوران شد.
پس از آن به مشهد بازگشت و مجلس درس برپا کرد و طلاب بسياري از محضر او بهره بردند. سيد محمدمهدي اصفهاني علاوه بر تسلط بر علوم فقهي و نقلي، در امور سياسي زمان خويش نيز صاحب‌نظر بود.
سيد محمدمهدي اصفهاني خراساني همواره در مقابل ظلم و ستم شاهان ايستادگي کرد و سرانجام در سال 1218 ه.ق در دوازدهمين روز از ماه مبارک رمضان در غائله‌ي محاصره مشهد مقدس توسط نادرميرزا (از نوادگان نادرشاه افشاري) در سن 60 سالگي به شهادت رسيد. پيکر مطهر او را در پشت سر مبارک امام علي بن موسي الرضا (ع) در رواق توحيدخانه به خاک سپردند.
از فقيد شهيد آقا سيد محمدمهدي اصفهاني خراساني آثار متعددي بر جاي مانده که از آن جمله‌اند:
1- «نبراس الهدايه في شرح کفايه الاحکام» کفاية‌الاحکام که يکي از مهمترين کتب فقهي شيعه و اثر ارزنده محقق سبزواري ملامحمدباقر مي‌باشد که شهيد سيد محمدمهدي به شرح آن پرداخته و با متني شيوا فصول طهارت، صلات و حج را در مجلدات متعدد به رشته‌ي تحرير درآورده است. نسخ خطي اين کتاب در کتابخانه‌ي آستان قدس رضوي موجود مي‌باشد که نواده‌ي بزرگوار شهيد ميرزا ذبيح‌الله بن سيد ميرزا هدايت‌الله به تکميل اين شرح پرداخته و دو فصل زکات و خمس را به آن افزوده است. لازم به ذکر است شهيد، فصل حج را در سفر خود به بيت‌الله الحرام نگاشته و هر شب بخشي از آن را به رشته‌ي تحرير درآورده است.
2- رساله في تحقيق النيروز: نسخه‌ي خطي اين کتاب در کتابخانه‌ي مجلس شوراي اسلامي موجود مي‌باشد.
3- رساله في ردالرساله المحاباتيه؛ اين رساله در نقد کتاب «رساله في القرض بشرط المعامله المحاباتيه» نوشته‌ي وحيد بهبهاني به رشته‌ي تقرير درآمده است.
4- رساله في صلاه الليل.
کد خبر 11242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.