گسل‌های فعال در اصفهان احتمال زلزله را زیاد کرده است

خبرگزاری ایمنا: اصفهان از ۶۳ گسل فعال تشکیل شده است و با توجه به قرارگیری روند این گسل ها بر وقوع زلزله در اصفهان، احتمال وقوع زلزله در اصفهان حتمی است.

همایون صفایی دانشیار دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یکصد و بیستمین نشست باشگاه نجوم، با اشاره به نظریه تکتونیک ورقه‌ای بیان داشت: این نظریه نشان می‌دهد که زمین از تعداد زیادی پوسته تشکیل شده است که لغزش این پوسته‌ها بر روی یکدیگر موجب ایجاد انواع فرآیندهای مختلف به ویژه زمین لرزه‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه شواهد حرکت‌ ورقه‌ها از ۲۵۰ میلیون سال پیش تاکنون گواهی وجود خشکی به نام پانگه‌آ است، اظهارداشت: در این بین شبه قاره هند با سرعت زیادی از گنداوانا جدا شده و با الحاق به خشکی اوراسیا موجب ایجاد کوه‌های هیمالیا شده است.
این محقق و استاد دانشگاه فشار ورقه عربی از غرب ایران و ورقه هند از شرق را در زلزله‌های اخیر دخیل دانست و افزود: با مشاهده نقشه‌های زمین شناسی مشاهده می‌کنید که صفحه عربی در حال جدا شدن از قاره آفریقا و الحاق به آسیا است، که با فشار بیشتر به صفحه ایران موجب افزایش بسیاری از زلزله‌های مختلف در ایران می‌شود.
وی با اشاره به داده‌های موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بیان داشت: در این سایت لرزه‌های مختلف از یک تا سه ریشتر و حتی بزرگتر ثبت شده است، که گویای زلزله‌‌های بسیار زیاد در اصفهان است.
صفایی با بیان اینکه در حال حاضر گسل‌های بسیار زیادی در اطراف اصفهان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: روند این دست گسل‌ها با روند لرزه‌خیزی ارتباط تنگاتنگی دارد.
وی با اشاره به گسل F۵ که در ناحیه هزارجریب قرار گرفته است، اظهارداشت: این ناحیه بر تونل مترو قرار گرفته است، اما بدون توجه به وجود این گسل این مترو در این ناحیه قرار گرفته است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: از دیگر گسل‌های فعال در منطقه گسل‌های جنوب هستند که ۵۰ کانون پس لرزه‌ای را در خود ثبت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه اصفهان در زون سنندج – سیرجان قرار گرفته است که نسبت به دیگر نواحی ایران مرکزی و زاگرس از خطر زلزله خیزی کمتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: اما قرارگیری اصفهان در این گسل خطر لرزه‌خیزی اصفهان را به طور کامل رد نمی‌کند و در این زمینه نیاز به بستر سازی داریم.
صفایی افزود: در حال حاضر و با پژوهش انجام گرفته در نواحی اطراف اصفهان، ۶۳ گسل فعال در این نواحی شناسایی شده است که احتمال فعالیت لرزه‌ای را در اصفهان تایید می‌کند.
وی با اشاره به وقوع زلزله‌ ۱۳۴۴ اصفهان، گفت: این زمین‌لرزه موجب تخریب تعداد زیادی از خانه‌ها و کشته شدن ۲۰ نفر شد، بنابراین با وجود این لرزه احتمال زمین لرزه‌های دیگر نیز در اصفهان وجود دارد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در نواحی زرین شهر و پیربکران کانون لرزه‌ای فراوانی وجود دارد، اظهارداشت: اهالی این نواحی در بسیاری از مواقع زمین لرزه‌های زیادی را احساس می‌کنند.
وی در مورد زمین لرزه ۳۱ فروردین سال جاری در اصفهان، گفت: این زمین لرزه در نواحی حبیب‌آباد و فرودگاه اصفهان با عمق ۸ کیلومتری رخ داد و بیشترین علت احساس آن همین عمق کم زمین لرزه بود که انرژی زیادی را در اطراف پراکنده کرد.
صفایی با اشاره به گسل گورد در نواحی حبیب آباد – فرودگاه ، افزود: با بررسی نقشه‌های زمین شناسی مشاهده می‌شود این گسل آبرفت‌های جوان منطقه را قطع کرده بنابراین گسل بسیار جوان و فعال استو
وی با تاکید برافزایش فعالیت گروه‌های شناسایی گسل‌های فعال در اصفهان، اظهار داشت: تیم‌های اعزامی مختلفی به نواحی اطراف اصفهان به منظور شناسایی گسل‌های فعال ناحیه، تطابق آنها با زمین لرزه‌ها و در نهایت پتانسیل لرزه‌خیزی اصفهان تشکیل شود تا در صورت وقوع زمین لرزه بتوانیم از عواقب ناگهانی آن جلوگیری کنیم.
این مدرس نواحی شهرضا، کاشان و نایین را مستعد لرزه خیزی دانست و بر مطالعه بیشتر این نواحی تاکید کرد و ادامه داد: توجه به نکات ایمنی در ساخت و سازها، آمادگی و آموزش همگانی برای مقابله با زلزله در کاهش خسارات احتمالی موثر خواهد بود.

کد خبر 102095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.