۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۰
75 درصد از بیماران ام اس بهبود می یابند

خبرگزاری ایمنا: شيوع اين بيماري در بين بانوان چهار برابر آقايان است و اكثر در سنين 20 تا 35سال آغاز مي شود .علت واقعي اين بيماري عصبي هنوز مشخص نيست اما از عوامل مهمي كه در بروز و افزايش اين بيماري در شهر اصفهان نقش دارد ، مي توان به تنش هاي عصبي ، آلودگي صوتي و صنعتي اشاره كرد .

برای اینکه در مورد بیماری های عصبی و به خصوص ام اس بیشتر بدانیم به سراغ دکتر مسعود اعتمادی فر رئیس انجمن ام اس اصفهان و عضو کمیته علمی ام اس آسیا و خاورمیانه رفتیم.دکتر اعتمادی فر می گوید: ام.اس درحالی بیماری اسرارآمیز لقب گرفته است که در رشته نورولوژی بیشتر از همه بیماری ها ، ذهن دانشمندان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده و هنوز علت یا حتی درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است.ما شما را به خواندن این مصاحبه پزشکی و جذاب دعوت می کنیم: 
در ابتدا در مورد بیماری ام اس توضیحات بیشتری بفرمایید؟
بیماری ام اس مخفف واژه مال تیپل اسکلروزی یا اسکلروزی های متعدد است ، که طی آن پلاک هایی در سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع ایجاد می شود، این پلاک ها بعد از مدتی دچار تخریب بافت سفیدمغز می شوند و اسکلروز ایجاد می کنند و به دلیل آنکه متعدد هم هستند به آن اسکلروز متعدد یا بیماری مارک اسکلروز می گویند. یک بیماری که عمدتا در افراد جوان بین ۲۰ تا ۳۵ سال شیوع دارد ولی در هر سنی می تواند باشد. آنچه که مسلم است این بیماری به علت تخریب بافت سفید مغز و نخاع به وجود می آید، مغز از دو ماده سفید و خاکستری تشکیل می شود، ماده خاکستری را جسم سلولی خوانند و ماده سفید راه های عصبی هستند، هر چند ماده خاکستری هم در ابتلا به این بیماری درگیر می شود و خیلی از علائم به خاطر ماده خاکستری است ولی عمدتا بیماری به علت آسیب ماده سفید مغز یا همان میلین است.
این بیماری از لحاظ همه گیری در چه وضعیتی قرار دارد؟
بیماری ام اس بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۳۵ سال شیوع دارد، در افراد بالای ۵۰ سال به آن ام اس سالمندان می گوییم و اگر ابتلا در افزاد زیر ۱۸ سال باشد با ام اس اطفال روبرو هستیم. این بیماری در خانم ها چهار برابر شایع ترست. در همه نقاط دنیا بیماری ام اس وجود دارد ولی آنچه مسلم است در شمال اروپا، کانادا، آمریکا استرالیا، خیلی بیشتر از مناطق دیگر دیده می شود و در مناطقی مثل شرق آسیا یا آفریقا کمتر به چشم می آید. مناطق کمتر از ۵ درصد هزار را مناطق با ریسک بسیار کم ام اس ، ۵ تا ۲۵ درصد در هزار را مناطق با ریسک کم ام اس، ۲۵ تا ۵۰ درصد هزار نفر را مناطق با ریسک متوسط ام اس و مناطق بالای ۵۰ درصدهزار نفر را عمدتا مناطق با ریسک بالای ام اس می دانند.
آقای دکتر!وضعیت بیماری ام اس در کشور ایران چگونه است؟
حدود ۲۰ سال پیش در ایران ابتلا به بیماری ام اس کمتر بود بطوریکه کمتر از ۵ درصد هزار نفر به این بیماری مبتلا بودند، اما رشد تدریجی که این بیماری در هر سال داشته عاملی شده است تا در بعضی از مناطق مثل اصفهان وتهران بیشتر از صد درصد هزار نفر بیمار ام اس داشته باشیم، همچنین در مناطقی مثل شیراز و بعضی از شهر های شمالی هم این آمار بالا دیده می شود. آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری ام اس در ایران در دسترس نیست ولی آنچه که مسلم است ما نزدیک به ۳۵۰۰۰ نفر بیمار تحت درمان های دارویی داریم و بر آوردها در انجمن ام اس تهران نشان می دهد حدود ۶۰۰۰۰ و شاید هم بیشتر بیمار ام اس در ایران وجود داشته باشند.
آمار این بیماری در استان اصفهان به چه صورت است؟
در حال حاضر در استان اصفهان نزدیک به ۵۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری ام اس هستند، آماری که در دانشگاه علوم پزشکی ثبت شده نزدیک به ۴۷۰۰ بیمار است و در انجمن ام اس اصفهان نیز حدود ۴۹۰۰ بیمار پذیرش شده اند و اگر تعداد بیمارانی که ثبت نشده اند را به این آمار اضافه کنیم برآورد می شود که در همین حدود بیمار ام اس در استان اصفهان داشته باشیم، این آمار نشان می دهد در استان اصفهان بیشتر از صد درصد هزار بیمار ام اس داریم .
عواملی که باعث مبتلا شدن به بیماری ام اس می شوند کدامند؟
از نظر اینکه واقعا چه عاملی باعث مبتلا شدن به این بیماری است هنوز کسی نمی داند، فرضیه های مختلفی هست که چرا در خانم ها بیماری شایع است ، مسئله هورمونها و کمبود ویتامین D یا وجود بعضی عفونت ها ممکن است در این موضوع دخیل باشد ولی علت واقعی بیماری هنوز مشخص نیست، عفونت های ویروسی بخصوص خانواده ویروس های هرپس ، کمبود ویتامین D۳ در بروز بیماری نقش عمده ای می تواند داشته باشند و بقیه ی فاکتور ها هنوز ثابت شده نیستند، همچنین مسئله ژنتیک مطمئنا یک نقش عمده را در بیماری بازی می کند و از نظر ژنتیکی فرد باید مستعد به بیماری ام اس باشد تا فاکتورهای محیطی بتوانند عمل کنند و بیماری ام اس را ایجاد کنند.
آیا تغذیه و رژیم های غذایی در درمان و بروز بیماری تاثیری دارند؟
نه، بر اساس مطالعات زیادی که انجام شده است رژیم غذایی عمده ای در درمان بیماری ام اس وجود ندارد، بعضی از مقالات جدید معتقدند بعضی از رژیم غذایی جدید که در دهه های اخیر در همه کشور ها شایع شده است که عمدتا فست فودها هستند می توانند میکروب هایی که در روده هستند را تغییر دهند و با تغییراتی که در جذب روده ها ایجاد می کنند و تاثیرات سوئی که روی روده ها دارند ممکن است در بروز بیماری ام اس نقش داشته باشند که البته این موضوع ثابت شده نیست، هیچ رژیم غذایی و ماده غذایی را نمی توانیم متهم کنیم به اینکه در بروز بیماری ام اس نقش داشته باشد. بهتر است بیماران ام اس از غذاهای چرب زیاد استفاده نکنند که البته این توصیه هم هنوز ثابت شده نیست، بنابراین بیماران ام اس می تواند یک رژیم معمولی حاوی ویتامین ها و مواد غذایی خوب را در دستور کار خود قرار دهند.
بیماری ام اس به چند دسته تقسیم می شود؟
بیماری ام اس به انواع مختلفی تقسیم می شود، فرم های خوش خیم ام اس فرم هایی هستند که در عرض ۵ تا ۱۰ سال بیمار علائمی ندارد و وضعیت بیماری کاملا خاموش است و در این مدت حتی علائم جزئی هم می تواند نداشته باشد هر چند بیمارانی دیده می شوند که تا ۱۵، ۲۰ سال یا حتی بیشتر هیچ علائمی ندارند و این بیماران در دسته خوش خیم قرار می گیرند. شایعترین فرم این بیماری، ام اس های رفت و برگشتی هستند که حدود ۷۵ درصد بیماری های ام اس را تشکیل می دهند، اگر این فرم های بهبود پذیر رو به پیشرفت برود به آن فرم های پیشرونده ثانویه می گویند که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران را تشکیل می دهند و تعدادی خیلی کمی از بیماران هم از اول بیماری پیش رونده دارند که به این نوع بیماری پیش رونده اولیه می گویند، البته فرم های بسیار نادر بدخیم ام اس هم وجود دارد که خوشبختانه این فرم بیماری را خیلی کم تر می بینیم.
فرد سالم چه کار هایی انجام دهد تا به این بیماری مبتلا نشود؟
واقعا مدرکی نداریم که کسی یا ماده ای را به نقش در بیماری ام اس متهم کنیم  ، اما چند نکته مهم باید رعایت شود. اجتناب از استرس خیلی مهم است و کمک زیادی می کند که فرد به هیچ بیماری خود ایمنی مثل ام اس مبتلا نشود، همچنین ویتامین D موضوع بسیار مهمی است ، در جامعه ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و حتما باید افراد جامعه در یک طرح ملی و با برنامه ریزی صحیح آموزش ببینند که میزان ویتامین آنها اصلاح شود، بقیه فاکتورها، ناشناخته هستند و نقشی در بیماری ام اس ندارند.
بیماری که مبتلا به بیماری ام اس هست باید چه مسائلی را رعایت کند؟
این بیماران باید از استرس بر حذر باشند، داروهایی که تجویز می شود را به صورت مرتب استفاده کنند و در مصرف آن سهل انگاری نکنند،.همچنین زندگی عاری از استرس های روحی برای خود بسازند و از نظر روانی یک زندگی ایده آل خوب داشته باشد چه بسا بیماران ام اس بتوانند با ایجاد چنین فضایی از شدت یافتن بیماری جلوگیری کنند.
وضعیت دارویی بیماران ام اس به چه ترتیبی است؟
در درمان بیماری ام اس از سال ۱۹۹۰ تحولات عطیمی رخ داد. اینترفرون ها که شامل سه نوع داروی آوونکس، داروی ربیف و داروی بتا فروم هستند تا سال ۱۹۹۹ ساخته و وارد بازار دارو شدند، داوری دیگری هم به نام کپکسون گلاتیمر استات از اوایل سال ۲۰۰۰ وارد بازار داویی شد، این چهار دارو مدتها از کشور های خارجی وارد کشور ایران می شدند اما خوشبختانه طی پنج، شش سال اخیر این داروها به تدریج در ایران ساخته شدند و چون مطالعات بالینی آن توسط متخصصین مغز و اعصاب ایران انجام شد بنابراین از کیفیت بالایی برخوردار هستند، با این کار نشان دادیم که داوهای نوع ایرانی تفاوتی با نوع خارجی ندارند و چه بسا بیمار به خاطر هزینه کم این داروها بهتر آنها را قبول می کند، خوشبختانه در زمان فعلی از نظر داوهای ایرانی هیچ مشکلی نداریم، به طبع بر اساس قوانین وزارت بهداشت اگر دارویی که از خارج وارد می شده حالا نوع داخلی آن تولید شود و نیازی به داوهای خارجی نباشد رایانه آن برداشته می شود و بنابراین قیمت داروهای خارجی افزایش می یابد.در یکی دو سال اخیر داروهای خوراکی وارد بازار شده اند ، مثل داروی فین گلیمود که دو سالی است دردنیا تولید شده و بیماران آن را مصرف می کنند و مشابه این داو در ایران هم تولید شده و از اول تیرماه در اختیار بیماران قرار می گیرد، همینطور دو داروی جدید دیگر خوراکی دیگر هم هست که حدود دو، سه ماهی است وارد بازار داوریی جهان شده و مشابه این داو در ایران هم ساخته شد و ما حدس می زنیم در چهار ماه آینده وارد بازار دارویی کشور شود. آنچه که مسلم است کشورمان از نظر ام اس و درمان آن جزء کشور هایی است که خیلی پیشرفت کرده و هیچ کشوری نیست که داوهای ام اس را خودش به این راحتی و سهولت کار بسازد و در اختیار بیمارانش قرار دهد که این خود یک افتخاری است .
چه مراکزی در حمایت از بیماری ام اس در نظر گرفته شده است؟
از سال ۱۳۷۰ که احساس کردیم این بیماری رو به افزایش است اقدامات خوبی در ایران انجام شد که بتوانیم مرکزی برای این بیماران فراهم کنیم، در اولین گام انجمنی را به نام انجن ام اس ایران در تهران تشکیل دادیم و سپس شاخه های مختلف این انجمن در شهرستان ها به وجود آمد، از فعالترین این انجمن ها انجمن اصفهان است که در سطح کشور و حتی دنیا شناخته شده است و در طول ۱۲ سال که از فعالیتش می گذرد صدها برنامه آموزشی تفریحی ، صدها اقدام درمانی و هزاران اقدان دیگر انجام داده است، در حال حاضر به دنبال ساخت یک مرکز بزرگ برای بیماران ام اس هستیم که جنبه های مختلف بیماری در این مرکز مد نظر قرار گرفته شده است، یک مرکز تفریحی رفاهی نیز برای بیماران در منطقه گلدشت نجف آباد برای ساخته شده که بیماران می توانند خیلی از مسائل مربوط به بیماریشان را بین یکدیگر حل کنند.
آیا ام اس بیماری ترسناکی است ؟
ام اس هیچ ترسی ندارد، در استان اصفهان حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند و این بیماری ممکن است در یک بازی زمانی چشم، قلب، ریه و بقیه قسمت های بدن را درگیر کند و مریض را از پا بیندازد ولی بیمار ام اس عمرش طبیعی است، کم پیش می آید که بیمار ام اس زود ناتوان و زمین گیر شود. بنابر این بیماری از خیلی بیماری های دیگر خوشخیم تر و بهتر است، این بیماری چون در نسل جوان و خانم ها بیشتر است از اول یک ترس کاذب راجع به این بیماری ایجاد شده وگرنه در تجربه ما بیماری ام اس نه ترسناک است و نه مشکلی برای بیمار ایجاد می کند .
نظر شما در مورد درمان هایی نظیر طب سوزنی و زنبور درمانی چیست؟
درمان هایی که به صورت غیر کلاسیک در برخی از مناطق دنیا بخصوص در کشور ما انجام می شود مثل طب سوزنی، زالو درمانی یا زنبور درمانی که واقعا درمان های بی ارزشی هستند و هیچ گونه سود بخشی در بیماری ام اس ندارند و بعضی از انواع آن مثل زنبور درمانی در هیچ جای دنیا حرفی برای گفتن ندارد و معمولا توصیه ای که به بیماران می کنیم این است که بر اساس استانداردهای علمی و کلاسیکی که از سوی متخصصان مغز و اعصاب پیشنهاد می شود تحت درمان قرار بگیرند.
آخر عاقبت ام اس ؟
پیش آگهی بیماری ام اس پیش آگهی نسبتا خوبی است، ۷۵ درصد این بیماری ها رفت و برگشتی و بهبود پذیر هستند بنابراین بیمار ام اس اگر درمان خود را خوب انجام دهد مشکلی نخواهد داشت، در ۲۰ سال گذشته درمان نداشتیم وخیلی از بیماران مشکل پیدا می کردند. حالا به خاطر داروهای خوبی که ساخته شده، بیماران به زندگی عادی شان ادامه می دهند و معمولا هیچ مشکلی هم ندارند. تنها در یک درصد کمی از بیماران شاید کمتر از ۱۰ درصد ممکن است بیمار سیر پیش رونده به خود بگیرد و به خاطر مشکلاتی که برای بیمار به وجود می اید دچار ناتوانی های جسمی و حرکتی شود که این بیماران اگر با روش موجود آشنا باشند می توانند به زندگی عادی شان ادامه دهند.
گفت وگو:سید مهرداد ناجی

کد خبر 100981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 140
  • نظرات در صف انتشار: 347
  • نظرات غیرقابل انتشار: 213
  • ستاره سالاری IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    امیدوارم بتونین یه راه حل پیدا کنین چون همه جا نوشته درمان قطعی نداره.

    پاسخ سایت: 0

  • فاطی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    87 19
    مرسی.امیدوار کننده بود

    پاسخ سایت: 0

  • سودابه رشیدی ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    78 10
    سلام خیلی ممنون به امید فردایی روشن تر

    پاسخ سایت: 0

  • کامران ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    95 17
    ام اس یک بیماری که شاید تو خیلی ها نشه اسم بیماری روش گذاشت واقعا هیچ مشکلی بوجود نمیاره اگه الگوی زندگیتو عوض کنی کسایی هستن 20 ساله دارن با این به اصطلاح بیماری زندگی عادیشون رو ادامه میدن و حتی کاراهایی میکنن مثل مدیریت و... که خیلی از افراد عادی نمیتونن

    پاسخ سایت: 0

  • خاطره ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    من حدود یک سال و نیمه که مبتلا به ام اس هستم،در حاله حاضر خوبم و هیچ مشکلی ندارم،ولی نمیدونم چرا از اینده میترسم،از ناتوانی،از ویلچر نشینی،

    پاسخ سایت: 0

    • ریحانه IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      83 20
      نمیدونم این پیام رو کی گذاشتید ولی نترسید من از ابان 91 درگیرم ولی خوب خوبم.فقط رعایت غذایی کن از ترشیجات و فست فود بگذر.الانم دارو استفاده نمیکنم و خوب خوبم
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    61 35
    من یک بیمار ام اسی هستم که بیماری من بعد از 15سال بعد ار یک زایمان پر خطز شدت پیدا کزد بطوری که از هردو پا به مدت 3 ماه فلج بودم وبعد از ان کم کم رو به بهبود بود تا 4 ماه البته دارو مص ف نمی کردم چون نمی دانستم این بیماری را دارم تا اینکه به تهران رفتم وتشخیص انها ام اس بود ومرا 8 روز دز بیمارستان بستری کردند ودارو امپول اووکس دادند ومد تی مصرف کردم اما روز به روز بد تر میشدم وسه هفته است ترک کرم بهترم به نظر شما دارها را مصرف نکنم بدتر میشم ممنونم

    پاسخ سایت: 0

    • محمود IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      0 0
      سلام دوست عزیز بعد از ده سال سابقه بیماری ام اس خدمتتون عرض کنم به هیچ عنوان از داروهای ایرانی ساخت سیناژن مثل آوانکس سینومر سینووکس استفاده نکنید چوت مواد اصلی این دارو ها موجود نیست و حال من و شما وخیم تر میشه لطفا از داروهای استاندارد استفاده کنید. من هم دو سال اول بیماری ام از سینومر استفاده کردم و وضعیتم بدتر شد...
  • آیناز ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    ای خدای مهربون فقط دست خودته

    پاسخ سایت: 0

  • سمیه...... IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    41 27
    سلام وخدا قوت .من دوسال پیش مبتیا شدم. ۳۴سال سن دارم ویک پسر۹ ساله دلم می خواد زایمان مجدد داشته باشم اما به اینده امیدوار نیستم.من فرهنگی هستم ایا کارم در شدت بیماری اثری دارد.با سپاس

    پاسخ سایت: 0

    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      42 17
      سمیه جان من هم مثل شما همین مشکل دارم و فرهنگی هستم تازه فهمیدم خیلی خیلی نگرانم
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
      22 6
      سلام نگران نباش
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      22 5
      خوش باش دمی که با طرب میگذرد.فقط روحیه.بیخیال بیماریت شو.سر کلاس هم حرص نخور.کلاس رو بسپار به دانش آموزای زرنگ و مشغولشون کن
  • نگار ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    40 20
    ممنون مفید بود

    پاسخ سایت: 0

  • آناهيتا DE ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    23 23
    ادرس مركز زنبور درماني رو تو تهران ميخواستم ميگن خيلي تو بهبود كمك ميكنه

    پاسخ سایت: 0

  • الناز IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    68 31
    سلام من تمام علایم ام اس رو دارم از نظر حرکتی دچار مشکل هستم اما متاسفانه حتی پول ندارم به یک دکتر عمومی حتی مراجعه کنم ... ٣٠،سالمه من نداشتم بخورم و بپوشم حالا اینو کجایی دلم بزارم ؟ لعنت به این زندگی ما که خیری ندیدم خوشبحال دولتمندان ...

    پاسخ سایت: 0

    • امیر حسین IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      43 31
      دكتر سيد نورالدين يوسفي طب سنتي چند نفر را رايگان تا 90درصد در زمان كوتاهي خوب كرده 02833691439 09127851677 طب سنتي معجزه ميكنه یکی از دوستان گذاشته بود گفتم برات بزارم
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      29 17
      سلام، شماره تماستونو بذاريد، باور کنيد آدماي زيادي هستن که فقط دنبال حل مشکلات مردمن، به اميد سلامتي و شادکامي شما.
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      37 4
      خخوب بود امیدوارم خدا به همه بیماران شفا بده
  • رضا ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    37 18
    تا حالا که ما نشنیدیم کسی درمان شده باشه شاید اونایی درمان شدن که پول داشته باشن

    پاسخ سایت: 0

  • غفاري اذر US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    27 12
    دكتر سيد نورالدين يوسفي طب سنتي چند نفر را رايگان تا 90درصد در زمان كوتاهي خوب كرده 02833691439 09127851677 طب سنتي معجزه ميكنه

    پاسخ سایت: 0

  • مازيار ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    47 7
    سلام ٣٧ سال سن دارم و ١٧ سال است مبتلا به بيماري ام اس هستم . نگران هيچ چيز نباشيد اول و آخر توكلتون به خدا باشه بعد از اون هم ميتونيد با مراجعه به انجمن ام اس اصفهان و طرح مشكلات راهنمايي بگيريد.

    پاسخ سایت: 0

  • مازيار ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    51 14
    سلام ٣٧ سال سن دارم و ١٧ سال است مبتلا به بيماري ام اس هستم . نگران هيچ چيز نباشيد اول و آخر توكلتون به خدا باشه بعد از اون هم ميتونيد با مراجعه به انجمن ام اس اصفهان و طرح مشكلات راهنمايي بگيريد.

    پاسخ سایت: 0

  • محمد ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    ســـلام كي گفته بيماري ام اس ترس داره يا خوب نميشه همش دروغ هست من خودم بيماري ام اس دارم الان هم كم نياوردم دارم هر روز خوب خوب ميشم من يه ادم زير متوسط هستم و وضعيت ماليم خوب نيست ولي تا الان كم نياوردم و دارم ميجنگم ميدونم كه خوب ميشم هيچوقت خدارو از ياد نبردم و هميشه شاكرش بودم هم كار ميكنم هم وضعيت بيماريمو روز به روز خوب ميكنم داروهامو به موقع ميخورم و هر كاري كه واسه خوب شدنم مهم باشه انجام ميدم . اگه كم بياري يعني خيلي زود شكست خوردي يعني من به خاطر اينكه پدر و مادرم رو خوشحال كنم دارم هر كاري ميكنم تا خوب شم حتا يه ذره طاقت ندارم اونا ناراحت بشن ابجي هاي گلم و داداشم كه اصلا نميتونم ببينم يه ذره فقط يه ذره غصه بخورن به خاطر من پس كم نميارم و تلاش ميكنم خوب شم ايشا الله قربون امام رضا برم شفام ميده آقام امام زمان(ع) هم كمكم ميكنه . از ته دل از ته ته دلم آرزو ميكنم تا شما هم همه ي ادماي كه بيماري ام اس دارم خوب شن آميـــــــن همتون رو دوست دارم قربونتون برم هميشه تنتون سالم باشه لبتون خندون كوچيك شما مـــحـــمـــد 2014

    پاسخ سایت: 0

    • Hesaamoddin IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      55 12
      ان شاالله. من الان هشت ماهه چشم چپم اختلال دید پیدا کرده.هیییچ علائم دیگه ای هم ندارم.دکترای مغزواعصاب احتمال ام اس دادن.خیلی سردرگمم. عازم مشهدم.واسه شما و همه بیماران ام اسی دعا میکنم
  • ستاره US ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    54 10
    من مدت 4 ساله که مبتلا ب ام اس هستم اوایل برام خیلی سخت بود ولی کم کم بیخیال شدم و بهش فکر نکردم و حتی پایان نامه دوران لیسانسم را هم در مورد ام اس دادم الان هم خیلی بهترم اینو بدونید دختر وپسر ای بیماری خوشگل هاست.

    پاسخ سایت: 0

  • الهام ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    40 20
    با سلام. 10 سالی هست که این بیماری را دارم.باهاش کنار اومدم! تاشنیدم خوش خیمه هیچ دارویی استفاده نکردم.ولی اخیرا مثلا 2ساله بامو زمین میکشم.یا عدم تمرکزدارم. بنظرتون بایدداروهاشو مصرف کنم؟ باتشکر

    پاسخ سایت: 0

  • فریده فرتاش کرکج ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    34 22
    من 11ساله مبتلا به بیماری ام اس هستم و خیلی تلاشا کردم به بازار سرمایه بورس بعنوان کارگزار وارد گردم و باز در تلاشم وارد این سیستم شم.سنم زیاده و32سالمه در بحبوبه طلاقم دست از رسیدن به هدفم ندارم.. بیماریمم نشست و برخاست خیلی داره09146605581

    پاسخ سایت: 0

  • زینب IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    48 19
    سلام . من 6 ساله بیماری ام اس دارم اوایل کنار اومدن با ام اس برام خیلی سخت بود ولی بعد باهاش کنار اومدم . ازدواج کردم و الان بچه دارم , خودمم دارم ادامه تحصیل میدم به جز داروهایی که استفاده می کنم داروهای گیاهی هم میخورم , الان خیلی خوبم وروحیم خیلی خیلی عالیه . فقط نباید به خودتون سخت بگیرید چون زندگی ادامه داره .

    پاسخ سایت: 0

    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      35 12
      زینب جان تو رو خدا به من بگو چطور ازدواج کردی؟ شوهرت پذیرفت؟ من خواستگار دارم نمیدونم چکار کنم
  • م ر ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    47 22
    من ام اس دارم و هیچ مشکلی ندارم تازه هم ازدواج کردم از هیچی نترسید الا خدای مهربان

    پاسخ سایت: 0

  • روشا ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    18 4
    سلام تو نظرات یه خانمی به اسم الناز گفته من حتی پول یه دکتر ساده رفتن هم ندارم من پولدار نیستم اما شاید بتونم حداقل در حد یه دکتر رفتن به این دوستم کمک کنم چه طور میتونم ازش اطلاعاتی داشته باشم؟

    پاسخ سایت: 0

    • فاطمه IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      24 14
      سلام دوست عزیز من از سال 88 مبتلا به این بیماری هستم دو سال اول بیماری دکتر اجازه نمی داد بچه دار بشم ولی اگه بیماریتون در حدی باشه که توانایی نگهداری از بچه رو داشته باشید اشکالی نداره من سال 91 صاحب یک دختر زیبا و سالم شدم بعد از بارداری هم هیچ مشکل و حمله ای نداشتم خدارو شکر فکر نکنم ام اس مانعی داشته باشه از لحاظ بارداری
  • مهرنوش ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    20 12
    من 32 سال سن دارم وا ز ساله 81 مبتلا به ام اس هستم بیماری خیلی بالا وپایینم میکنه ولی خدا رو شکر خوبم ،فقط دلم می خواد بچه دار بشم که دکتر میگه صلاح نیست همسرم هم خیلی بچه دوست داره واقعا نمیدونم چی کار کنم ؟ رحم اجاره ای که شده تجارت نمیشه طرفش رفت .تو روبه خدا راهنمایی کنید.

    پاسخ سایت: 0

  • سعید ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    34 5
    من 8 ساله ام اس دارم داروی سینوکس مصرف می کنم 5 ساله ازدواج کردم اما بچه ندارم دعا کنید خدا به ما یک بچه بده

    پاسخ سایت: 0

  • سکینه ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    34 4
    سلام من شش سلاله که ام اس دارم من ازدواج کردم خدا لطف کرده و یک دختر ختر خوشکل دارم از خدا تشکر می کنم از امام رضا میخوام که همه ی مر یض هارا شفا بده با تشکر

    پاسخ سایت: 0

  • مریم ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    16 10
    سلام منم 5سل میشه مبتلاشدم الانم ی دخترخوشگل دارم که 2سالش اسمشم آیسل .طی حاملگیم خیلی سختیا کشیدم ولی خداروشکرالان هیچ مشکلی ندارم وآونکس مصرف میکنم

    پاسخ سایت: 0

  • مریم ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    19 6
    سلام منم 5سل میشه مبتلاشدم الانم ی دخترخوشگل دارم که 2سالش اسمشم آیسل .طی حاملگیم خیلی سختیا کشیدم ولی خداروشکرالان هیچ مشکلی ندارم وآونکس مصرف میکنم

    پاسخ سایت: 0

  • فرشته ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    23 4
    منم چند سالی میشه که با این بیماری درگیر هستم . خوشبختانه مشکل خاصی هم ندارم به طوری که آمپول سینووکس را هم از هر دو هفته تزریق میکنم . با آرزوی سلامتی تمام بیماران . اصلا نگران هیچی نباشید وروحیه تون رو نبازید به خدا توکل کنید وامیدوارم باشید . فقط اسمش بزرگه ......الحمدالله هرروز پیشرفت های جدیدی میشه به لطف خدای مهربون .

    پاسخ سایت: 0

  • ا س ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    33 9
    من حدود 1 هفته اس که فهمیدم ام اس دارم . خیلی تحملش سخته برام اصلا ننمیتونم بپذیرم . خوشبختانه تا الان تشخیص دکتر خوش خیم بوده برای این بیماری. ترس خیلی چیز بدیه خدا به همه کمک کنه به منم کمک کنه تا از این شرایط و بحران روحی دربیام.

    پاسخ سایت: 0

  • nina IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    17 9
    سلام مامان من 27 ساله که ام اس داره الان هم دو ماه هستش که تو ای سی یو رفته کما هیچ ارگانی هم کمک مالی نمی کنه واقعا جای تاسف که با حقوق کارمندی این همه سال پدرم نهایت سعی شو کرده تا هزینه درمان رو تامین بکنه الان که دیگه هیچ راهی برامون نمونده از هیچ جایی حمایت نشیم این همایش هاوبرنامه هایی که می ذارن واسه بیمارایی امثال مامان من هیچ دردی رو دوا نمی کنه

    پاسخ سایت: 0

  • کیانا ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    25 10
    سلام من 3ساله ام اس دارم. اولش خیلی ترسیدم ولی کم کم باهاش کنار اومدم. الان هم شکر خدا خوبم! دکترم میگه اگه تا دو سال دیگه همین جوری خوب باشی آمپول سینووکست رو کم میکنم یعنی به جای هر هفته بشه دو هفته یکبار! الان هم آرزوم فقط همینه خدا رو شکر مشکل مالی ندارم، یه دختر ناز هم دارم که مال روزای قبل از ام اسه! واقعا هیچ چیز بهتر از سلامتی نیست، خدای من شکرت

    پاسخ سایت: 0

  • سعید ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    38 14
    بچه ها ببخشید چند تا سوال علایمش چطور اهست یعنی چه حالتی داشتید که به دکتر مراجعه کردید و فهمیدید ام اس دارید ای دوگانگی دید یعنی چی خواهش میکنم جواب بدید

    پاسخ سایت: 0

  • shadi ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    43 21
    سلام من 9 سال است ام.اس دارم. با معرفی یک دوست خوب کتاب غلبه بر بیماری ام اس نوشته جورج پروفسور جلینک ترجمه نسرین امامی زاده را خواندم. این کتاب با شیوه های مقابله کامل که آورده کاملا زیرو رویم کرد و همیشه خود را مدیون اون دوستم می دانم. لازم به گفتن است نویسنده و مترجم کتاب هر دو مبتلای بیماری اند

    پاسخ سایت: 0

  • اذین RO ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    27 6
    دوستای عزیزم. از صمیم قلب براتون سلامتی و بهبود آرزو میکنم. خوشحالم که بعضیاتون این روحیه خوب رو دارین. و برای بقیه هم همین آرزو رو دارم.

    پاسخ سایت: 0

  • عسل ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    25 1
    سلام من یکساله ام اس دارم اوایل قبول این بیماری برام سخت بود اما الان باهاش کنار اومدم گاهی اوقات اذیت میشم اما مشکل جدی ندارم خدا رو شکر

    پاسخ سایت: 0

  • احمد ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    9 5
    این بیماری مخصوصاً اگر هنوز پیشرفته نشده باشه، تا درصد بسیار بالایی توسط خام گیاهخواری تحت نظر مشاور مجرب گیاهخواری، قابل درمان است. اما متاسفانه در کشور ما چندان به آن بهایی داده نمی شود و بسیاری از پزشکان داخلی حتی شاید به گوششون نخورده باشد و در مقابلش موضع گیری کنند. اما در کشورهای پیشرفته خیلی روش کار کرده اند و نتیجه گرفته اند...

    پاسخ سایت: 0

    • fatemeh RO ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
      9 11
      سلام میشه بیشتر برای من توضیح بدید؟ جایی رم که سراغ دارید بهم بگید
    • کتایون IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      5 7
      میشه بیشتر توضیح بدید؟
  • مریم IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    20 5
    سلام دوستان,ایشالا خدا به همه بیماران شفای عاجل عنایت کنه.داداش منم 10 ساله به این بیماری مبتلاس.فقط مشکل خانوادگی از پا درش آورده.توروخدا هیچوقت عزیزای مبتلاتونو ترک نکنیداونا از نظر روحی خیلی محتاج محبتن.گاهی یه نگاه دردی را درمان میکنه.

    پاسخ سایت: 0

  • سمیرا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    20 3
    من4ساله ام اس دارم یه دختر1ساله ونیمه دارم با یه شوهره ماه که ازخدامیخام فقط اونوبرام نگه داره هیچ مشکلی بااین مریضی ندارم خیلی هم دوسش دارم خداروهمدشکرمیکنم .

    پاسخ سایت: 0

  • مهدی ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    21 11
    سلام من خانومم تازه به این درد مبتلا شده خیلی زود کم اوردم دعاش کنید

    پاسخ سایت: 0

    • Fahimeh IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
      18 5
      تو زندگی هیچ چیز قابل پیش بینی نیست .هیچ کس نمیتونه قطعی حکم بده که فرداش چطور و چگونه فرا میرسه.میان فردای همسرتون و فردی سالم تفاوتی وجود نداره و همه چیز در دستان خداوند متعاله.از همسرتون حمایت کنید هیچ چیز به این اندازه بهش کمک نمیکنه.
    • نازنين RU ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      12 1
      تنهاش نذاريد فقط خوب ميشه
  • بهناز IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    12 3
    براي همه عزيزان ارزوي سلامتي مي كنم انشاالله خداوند قادر ارامشو اسايش نصيب شما و خانوادي محترم عنايت بكنه . براي خواهر منم دعا كنيد يك سال كه ام اس داره و هنوز نتونسته كنار بياد . ممنونم

    پاسخ سایت: 0

  • زهرا DE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    19 0
    سلام منم نزدیک سه هفته هست که فهمیدم ام اس دارم. دو روزم هست که از بیمارستان مرخص شدم اولش خیلی واسم سخت بود اما الان...

    پاسخ سایت: 0

  • اعظم IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    16 1
    هفت ساله مبتلا به ام اس هستم نذاشتم این بیماری منو از رسیدن به آرزوهام مانع بشه و خوشحالم که موفقم

    پاسخ سایت: 0

  • نرگس ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    13 5
    دو سالی میشه این بیماری مهمونم شده باهم کنار میام شاد باشید توکل بخدا

    پاسخ سایت: 0

  • سحر ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    12 2
    سلام من 13ساله ام اس دارم افسردکی شدید دارم خیلی مسخره میشم

    پاسخ سایت: 0

  • ز..خ ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    13 10
    سلام.من سه ساله این بیماری رو دارم برا همه مریض ها دعا میکنم من خیلی زود دچار این بیماری شدم ولی باهاش میسازم.زندگی زیباست خدایا شکرت

    پاسخ سایت: 0

  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    12 4
    سلام من 8ساله ام اس دارم 6سال سینووکس تزریق میکنم یه پسر 5ساله دارم دلم میخاد باردارشم دکترم اجازه نمیده دعام کنین

    پاسخ سایت: 0

  • شيرين ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    4 5
    سلام واقعا من بعنوان بيمار ام اس ك ده سال مبتلاشدم ب حضور پزشكي پربار ودلسوز بنام دكتراعتمادي فر افتخارميكنم ازاول بيمارشون بودم وتشكرميكنم ازتلاش بي پايانش

    پاسخ سایت: 0

  • بیمار IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    11 48
    سلام - ام س دارم و این بیماری لاعلاج است و ناامید کننده و انسان را همیشه به فکر مردن می اندازد

    پاسخ سایت: 0

  • مریم طغیانی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    13 4
    مطالب بسیارخوبی نوشته اید.خوش حالم ازاینکه برای پیداکردن سوال هایم دروبسایت شما امدم

    پاسخ سایت: 0

  • فرشته ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    24 9
    سلام من یه سوال داشتم..خواهر من دچار تاری دید در یک چشم شد که دکترا به ام اس شک کردن توی عکس ام ار ای خواهرم تو سه تا پلاک بیشتر نبود که دکتر گفت ما به این میگیم cis( clinically isolated syndrome) یا پیش درآمد ام اس ممکنه در آینده تبدیل بشه به ام اس؟؟ می خواستم بپرسم چقدر احتمال داره این بشه ام اس؟ آیا احتمالش هست هرگز به ام اس تبدیل نشه؟

    پاسخ سایت: 0

  • ندا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    47 20
    امیدوارم به زودی درمان قطعی برای این بیماری ÷یدا بشه

    پاسخ سایت: 0

  • علی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    21 5
    خانم من 4 ساله ام اس داره من خیلی رعایتش می کنم ولی تو رو خدا دعاش کنید تازه خدا یک دختر زیبا به ما داده و خدا به این بچه رحم کنه

    پاسخ سایت: 0

  • محمد IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    9 5
    درمان قطعي آن چيست

    پاسخ سایت: 0

  • نسترن ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    24 1
    من 16 سالمه و متوجه شدم ام اس دارم الانم تحت درمانم ام اس متاسفانه زیاد شده و ما خودمونیم که باید به خودمون ایمان داشته باشیم و با بیماریمون دوست بشیم به امید روزی که ام اس برای همه فقط یه خواب باشه و شاهد کسی نباشیم که ام اس داره

    پاسخ سایت: 0

  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    24 11
    سلام.من امروز فهمیدم ام اس دارم.نا امیدم...شما که چند ساله دارین میشه بگید چجوریه?! ادمو اذیت میکنه ?!درد میکشم?!کور نمیشم?یعنی ما زود میمیریم!?

    پاسخ سایت: 0

    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
      15 8
      سلام عزیزم خوبی منم 6ساله ام اس دارم ولی هنوز باهاش کنار نیومدم
    • الناز IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      5
      سلام.نگران نباشین مادرمنم 6ماهه که این بیماری مهمونش شده ازاردهنده نیست توکلتون فقط بخداباشه.
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      8 4
      ای بابا.خخخخ این چرت و پرتا چیه میگی نه بابا همه چی آرومه.من چقد خوشبختم
  • محمدیوسفی شهری IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    11 8
    ام اس ویروس اب نخاع است

    پاسخ سایت: 0

  • ماری ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    14 2
    چرا شما دکترها می گین رژیم خاصی وجود نداره من مدرم ام اس داره و فوق العالده سالم هستش توصیه من به شما ها اینه هرنوع غذای سردو از زندگیتون حذف کنید مخصوصا ماست وشیر

    پاسخ سایت: 0

    • کتایون IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      4 3
      سلام. مادر من هم این بیماریو داره.و دکتر بهش گفته می تونه هر غذایی استفاده کنه... بخاطر پوکی استخوانی ک طی سالهای اینده ممکنه براش پیش بیاد شیر و ماست زیاد استفاده میکنه ...یعنی ماست و شیر و غذاهای سرد بدترش میکنه؟
  • Mahya ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    3 17
    سلام دوستان حدوده دو ماهه که مبتلا شدم من واقعا از فلج شدن، از ناتوان شدن تو بهترین سالهای عمرم میترسم ایا همه بیمارای ام اس ی روزی فلج میشن؟؟؟

    پاسخ سایت: 0

    • كيميا RU ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      19 3
      نه بابااااااااا كي گفته خدا نكنه اگه خودت بخواي از بين ميبريش اجازه نده يه پلاك كوچولو اينطور از پا درت بياره، قوي باش
    • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      2 3
      نه! این چرت و پرتا چیه!
  • sina ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    15 8
    سلام .من 22سالمه 3ماهه فهمیدم ام اس دارم.الانم درمان میشم و اینو خودم تو خونه انجام میدم.بی خیال مریضیم شدم.خونوادم خیلی خوب امید دادن بهم اولاش منم خیلی نگران بودم.ولی الان دیگه نگران نیستم.اخرش مرگه که هممون یه روز میمیریم واس همون زیاد فک نمیکنم به زندگی عادی خودمم ادامه میدم.فقط از خدا میخوام که منو همه ی اونایی که مریضن رو شفا بده و مشکل همه با تهیه درمان و هزینش حل بشه.

    پاسخ سایت: 0

  • نگین ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    12 8
    سلام ی هفته میشه ک فهمیدم ام اس دارم خیلی داغون شدم.تازه اول زندگیم بود.کاش هر چ زودتر درمانش مشخص بشه من حتی اهل خوردنه فست فودم نبودم ک بگم ب خاطر بد خوراک کردنم بود

    پاسخ سایت: 0

  • الهام ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    11 6
    ب امید سلامتیه همه ام اسی ها من سه ماه پیش حمله داشتم چن روزی تو بیمارستان بودم الان بهد از سه ماه دوباره ام ار ای دادم اما دکتر بهم گف تو سرت پره پلاکه اما حالم خوبه هیچ کدوم از علائمو ندارم داروهامو شروع کردم اما نمیدونم اخرش چی میشه.همه کسایی ک این مشکلو دارن از ویلچری شدن میترسن و نگرانن منم یکیشون واقعا داغونم کرد.

    پاسخ سایت: 0

  • هادی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    13 6
    ام اس زیاد ترسی نداره بیماری دوره داره مثل سرماخوردگی ولی حیف بهترین اوقات زندگی یه جوان را میگیره

    پاسخ سایت: 0

  • هادی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    15 6
    با آرزوی سلامتی برای تمام بیماران و منجمله بیماران ام اسی. بیماران ام اسی با رعایت رژیم غذایی و داشتن روحیه بالا میتونن زندگی عادی داشته باشن.مشکل امروز جامعه ما زندگی مدرن و طب مدرنه که پزشکاش هم حاظر نیستن قبول کنن.در کنار درمان های حاضر اگر رژیم غذایی کاملا رعایت بشه, این بیماری قابل کنترله.چون غلاف میلیین قابل ترمیم شدنه.

    پاسخ سایت: 0

    • فرزانه IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      3 7
      سلام شما جای خاص یامحل خاصی را برای درمان سراغ دارید ؟ممنون میشوم اگربفرمایید من هم سالهاست با این بیماری درگیر نه زندگی میکنم ومسلما نگرانیهای خاص را دارم
    • کتایون IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      4 1
      سلام . مادر منم هم این بیماریو داره . میشه راجب غلاف میلین بیشتر توضیح بدین؟ چطور میشه درمانش کرد؟
  • هادی ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    6 2
    با آرزوی سلامتی برای تمام بیماران و منجمله بیماران ام اسی. بیماران ام اسی با رعایت رژیم غذایی و داشتن روحیه بالا میتونن زندگی عادی داشته باشن.مشکل امروز جامعه ما زندگی مدرن و طب مدرنه که پزشکاش هم حاظر نیستن قبول کنن.در کنار درمان های حاضر اگر رژیم غذایی کاملا رعایت بشه, این بیماری قابل کنترله.چون غلاف میلیین قابل ترمیم شدنه.

    پاسخ سایت: 0

  • ص ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    6 4
    سلام خواهر من سه ماهی ست کهدمبتلا به ام اس شده ویک حمله داشته که بدو ن دارو بی حسی برگشت ایا لازم ه که الان دارومصرف کنه؟دکترش گفته تا حمله بعدی صبرکنید بع امپول رو شروع کنید؟ .نظر شماچیست

    پاسخ سایت: 0

  • الهام ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    6 8
    این دکترا درمان موفقو ب چی میدونن؟مریض مثل روز اولش میشه؟پلاکای تو سرش از بین میره؟؟؟؟؟

    پاسخ سایت: 0

  • الهام ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    9 5
    اصفهان پر مریضه ام اسی شده واقعا مشکل از کجاس؟دکترا اگه احتمال ی مشکلو میدن اونو باید حل کنن تا جلوی پیشروی گرفته بشه تا چن سال دیگه همه اصفهانی ها ام اسی میشن

    پاسخ سایت: 0

  • نسیم IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    8 9
    سلام به همگی. من تازه متوجه شدم که همسرم مبتلا به ام اس هست خیلی ناراحتم, از آینده میترسم از اینکه یه روزی تنهام بذاره.امیدوارم تمام مریضا شفا پیدا کنن
    • لادن IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
      12 1
      نه بابا اینطوری نیست، اصلا ممکنه بیشتر از شما عمر کنه!! ایشالا که سالیان سال پیش هم زنگی خوبی داشته باشید. فقط یادت باشه تو میتونی روحیه اش رو نگه داری. اگه ناامید بشه حتما بیماریش بدتر میشه
  • سارا IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    16 3
    ممنون از عنوان خوبی که برای مقاله گذاشتین. من یه هفتست فهمیدم مبتلا شدم و تو سایتا دارم مطلب در مورد ام اس میخونم. عنوان مقالتون خیلی امیدورام کرد. میدونم خدا کریمه و ما با کنترل روی ذهن و اعصاب و آرامشی که با یاد خدا میگیریم ان شاء الله درمان میشیم. فکر میکنم اسم ام اس ترسناکتر از خودش باشه. ام اس هم مثل خیلی از بیماریهای دیگه اگه کنترل بشه هیچ مشکلی بوجود نمیاره. امروز اگه به کسی بگن فند خون داره اصلا نمیترسه درحالی که قند خون میتونه باعث نارسایی کلیه، بینایی، قطع عضو و ... بشه اما اگه کنترل بشه هیچ کدوم از این عوارض پیش نمیاد. خب ام اس هم همینطوره. با ارزوی سلامتی برای همه بیماران
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
      13 3
      سلام ممنووووووونم از توضیحات کامل شما دوستان من خیلی میترسیدم اما از خوندن مطالب شما جوووون تازه گرفتم ممنونم ایشالا خداوند متعال هممونو از هر بیماری نجات بده صلواااااات
  • لادن IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    19 5
    سلام دوستای گلم، من هم ام اس دارم ولی دارویی استفاده نمیکنم با اینکه دکتر گفته که استفاده بکن!! ولی دارم سعی میکنم با تغذیه سالم خودمو بهتر کنم. از جمله کارهابرای کنترل بیکاری: 1. غذاهای سردی رو حذف کنید. 2. از ورزش یوگا استفاده کنید( این مورد بسسسسیار مهم است) 3. در یک سایتی خوندم که نوشته بود شخصی به دکتر تغذیه مراجعه کرده و دکتر بهش این معجون رو پیشنهاد کرده: فندق+بادام درختی+گردو اینها آسیاب شوند و به اندازه یک قاشق سوپ خوری در شیرعسل و یا شربت عسل ریخته شود و هرروز خورده شود. خودم که تحقیق کردم تمام اینها برای سلسه اعصاب و مغز بسیار مفیده. 4.هر روز از کندور استفاده کنید.(از عطاری بخرید) 5.استرس رو از خودتون دور کنید، برای زندگیتون هدف داشته باشید و ناامید نشید چون ناامیدی بیماری رو تشدید میکنه. از گرما هم دوری کنید چون اختلالات عصبی میاره. ایشالا همتون از جمله خودم! خوب میشید با توکل برخدای مهربان
  • فاطمه IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    10 23
    تروخدابگین اینده این بیماری ویلچره
    • RO ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
      22 3
      این چه حرفیه میزنی؟ دکترت کیه؟ کی گفته همچین حرف مسخره ای رو؟ عزیزم اگه بیماریت مرتب کنترل بشه هیچوقت به اون مرحله نمیرسی. مطميئن باش. تحقیق کن ببین که چقد بیماریه ساده ايه. اینا همش انرژی منفی ادمای نادونه ک نمیذاره ما خوب پیش بریم
    • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      6 3
      نه عزیز من! نه چرا این فکرایی که مال ۱۰۰ سال پیشه میکنی؟
  • نسیم IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    21 3
    سلام، وقتی همسرم مبتلا به این بیماری شد منم فکر کردم آخر دنیاست ولی به این نتیجه رسیدم که نه، این بیماریم مثل بیماریهای دیگس کی گفته هرکی ام اس بگیره ویلچری میشه الان هستن کسانی که 20 سال ام اس دارن خیلیم سالمن باید امید به خدا داشت و اصلا به این مسایل فکر نباید کرد ایشالا همه خوب میشن با پیشرفت علمم درمان قطعیش میاد. امید به خدا
  • ف.ب IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    9 11
    باسلام آیا قانون کار از مبتلایان به ام اس که بعد از بیماری بیکار شده اند کاری انجام داده یا نه تکلیف ما چیست
  • سارا IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    7 6
    سلام دوستان عزیز. من30سالمه ودوساله درگیراین بیماری هستم.شروع بیماری من خیلی حادبودوتاسه ماه اصلانمی تونستم راه برم.بعدازاون هم چندین باردچارحمله شدم.چندتاازتجربه های خودموبهتون می گم باوجوداینکه این بیماری واقعاآزاردهنده است اماامیدوارباشیدوسعی کنیدروحیه خودتون رونبازید.حتماورزش کنیدکه خیلی خیلی موثره.سعی کنیددرحملات خفیف تن به کورتون تراپی ندیدوبدونیدکه استرس وناراحتی سم کشنده ونابودکننده برای این بیماریه وروندپیشرفتش روزیادمی کنه.من خودم هرباکه دچاراسترس شدم بیماریم عودکرده وراهی بیمارستان شدم.پرهیزازموادغذایی بخصوص لبنیات اصلاکاردرست وعلمی ای نیست.ازگرمابشدت دوری کنید.استفاده ازآمپول های تقویتی مثل نوروبیون وD3خیلی موثره ودردهای عصبی رو کم می کنه وازعودبیماری جلوگیری می کنه و... به امیدسلامتی برای همتون.
  • فاطی IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    12 6
    این مطالب امیدوار کننده هست . من تا حالا این انجمن ها نرفتم و بیماری. ام اس رو دارم.
  • علی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    16 4
    امروز دارم میرم دکتر ، همه علائمشو دارم ، حالم خیلی بده ، تورو خدا واسم دعا کنید.
    • ماهان IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
      15 4
      در این شبهای عزیز با تمام وجو دعایت میکنیم, انشاله که نداری, انشااله همه دوستان م اسی بحق فرق شکافته علی هرچه زودتر خوب بشن
    • یه بنده خدا IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
      20 3
      الهی هرکسی این بیماری رو داره به حق ابروی حضرت زهرا خوب بشه الهی به علی اصغر کربلا خوب ببشه منم عزیزترینن کسم. تازه فهمیدم این بیماری روداره ولی تحت درمانه میدونم خوب میسه چون خدا بزرگه کسی و میشناسم که مبتلا بود به خدا الان هیچ اثری از این بیماری نداره و کامل خوب شد و ازدواجکرده و بچه هم داره
  • بهار US ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    25 3
    سلام من یکماهی می شه که فقط پاهام کرخت شده و توی ام آر آیم یه پلاک توی مغزم و یه پلاک توی نخام نشون داده شده و دکتر بهم گفت cis هست یعنی ام اس خفیف اول خیلی ترسیدم و روحیمو از دست دادم ولی به خدا توکل کردم من با شوهرم که خیلی دوست و یار هم هستیم شروع به مدیتیشن کردیم کم کم استرس رو از خودم دور کردم و همه چیز رو سپردم به پروردگار عزیزم دوستان وقتی کسی سرطانشو می تونه درمان کنه چرا ما نتونیم باید از طریق مراقبه ریلکس کنیم و استرس رو کامل دور کنیم بعد می تونیم با تغذیه مناسب و اینکه شاید به نظرتون خنده دار بیاد می تونید با اعضاء بدنتون حرف بزنید مثلا با میلین ها که تخریب شدند با دستگاه ایمنی بدنتون حرف بزنید من به شما قول می دم که خیلی خیلی زود هممون خوب می شیم ولی راهش اول ایمان به خداست و بعد تلاش خودت یا علی
  • مهسا IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    13 8
    نگران نباشيد منم اين بيماري رو دارم ولي خوبم سينووكس ميزنم و مشكلي ندارم
  • سروش IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    11 6
    سلام دوستان.من 24 سال سن دارم و حدود 3ماه ک یکی دو علاعم بیماری رو احساس میکنم و ام آر ای دادم میگن مشکوک ب ام اس هستی ولی قطعی نیس .ب نظرتون من چیکار کنم ب چ دکتری برم.خونم کردستانه اینجا دکتر خوب نداره تروخدا کمکم کنید وحشتناک استرس دارم .تنها پسرم تازه ب اوج خوشیم رسیدم خدا کنه ام اس نداشته باشم.ایشالله اونای هم ک ام اس دارن خدا شفاشون بده .این شمارمه کسی تونست راهنمایم کنه09390926258
    • ن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      11 6
      دوست عزيز استرس رو از خودتون دور کنید دنبال راه حل اصلی باشین. اگه شهرتون دکتر خوب نداره به یه جای ديگه مراجعه کنین نوار عصب چشم بدین و دوباره ام آر ای کنین. بعضی مواقع هست که علایم ام اس هست ولی این بیماری نیست، انشالله که بیمار نباشين ولی اگرم تشخیص دادن امید رو از دست ندين و استرس رو از خودتون دور کنید با کنترل این بیماری قابل پیشگیری هست توکل بر خدا.
  • سمیه IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    30 7
    سلام .من 26 سالمه وهمه علاءم رو دارم قراره ازمایش بدم.به گذشته فکرمیکنم وحسرت روزای مجردی رو میخورم .زدواج کردم شوهرم ظالم وبی رحم بود بهم خیانت میکردکرد وتمام وجود من پرازاسترس میشد باوجود اینکه میدونست من این بیماریی دارم درحد کشتن کتک میخورد و دایم به سرم ضربه میزد یک زندگی پراز استرس داشتم .به جای اینکه کنارم باشه داره طلاقمو میده حسرت داشتن یه بچه رو داشتم.خیلی زجرکشیدم برام دعاکنید ایشاله امام زمان دستی روسر هممون بکشه.فقط خواستم درد ودل بکنم.
  • پدرام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    21 9
    با سلام آیا بیمار ام اس میتواند رابطه جنسی ب. همسرش داشته باشد و آیا میتواند باردار شود؟ با تشکر
    • سارا IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      25 9
      سلام دوست عزیز،داشتن رابطه جنسی برای این بیماران خیلی خوبه ؛چون استرس روکم می کنه وکلی مزیت دیگه هم داره این جواب رومن ازدکترمغزواعصاب پرسیدم وحرف خودم نیست.
  • مهتاب RO ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    40 5
    سلام من یک ماهه فهمیدم ام اس دارم ولی علائمش رو از 7 سال پیش داشتم که دکترا نفهمیدن و بهم گفتن دیسک کمر و کم خونی داری ای کاش بعضی دکترا کمی با سواد تر بودن . به هر حال این بیماری با دارو قابل کنترله و هیچ ترسی نداره فقط استرس و گرما سمه براش انشااله که داروی درمان قطعیش ساخته بشه و همه ما ام اسی ها شفای کامل پیدا کنیم .
  • آيدا IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    15 8
    عالييييييييييييييييييييييه حتما بخوانيد
  • سونا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    8 2
    سلام باارزوی سلامتی برای همه دوستان . من هم سه ساله مبتلا به ام اس هستم ومشکلیم ندارم رشته من سلولی مولکولی هستش تمام پروژه ها سمینارها و پایان ناممو روی این موضوع برداشتم و خ وقته دارم روش کارمیکنم خود پرفسور سمیعیم داره اینکارو میکنه همه علاقمندن به درمان این بیماری امیدوارم زودتر پیدابشه ولی توی این سه سال تحقیق حداقل فهمیدم کار غیر ممکنی نیس منم دوس دارم سهممو تو این تحقیقات ادا کنم بچه ها براهمتون دعامیکنم و محتاج دعاتون هستم
  • مریم RU ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    7 2
    یعنی درمانش قطعی نیس چرا بیخود تو اینترنت میزنن واقعا ک دلخوشیم همین بود????????????
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
      21 3
      عزیزم شک نکن درمان میشید من درمان شدم
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    2 2
    سلام با تمام وجود آرزو می کنم انشالله خداوند تمام بیماران MS را شفا دهد. دوست خواهرم ۳۰ سالشه, متاسفانه MS داره, بمیرم براش چه دختریه... اهل نماز, روزه, عبادت, تقوا و ... خواهش می کنم کسانی که این متن رو می بینند برای شفای کلیه بیماران و از جمله این خانمی که گفتم دعا کنند.
    • محمد IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
      13 4
      سلام اقا محمد اگر شماره تلفنت رابه ایمیل فوق بفرستی فکر میکنم بتوانم کمکی به شما بکنم
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    5 5
    سلام من یه ساله که فهمیدم ام اس دارم اما تو این به سال اندازه ده سال پیر شدم طوری که امیدی به فردا ندارم چون قبل از این بیماری هر کار غیره ممکنیو ممکن میکردم الانم نه اینکه بگم بیماری در حرکتم تاثیر گذاشته نه از لحاظ روحی نمیتونم واقعآ
    • الناز IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      4 0
      سلام.توکلتون ب خداباشه این بیماری فقط یک روحیه ی قوی میخوادنبتزین خودتونوخدادردومیده درمانم میده اصلاام اس ترس نداره فقط خودتون ازنظرروحیه وتغذیه رعایت کنین
    • احسان RU ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
      9 1
      هرگز به اين دنياي پست سعادت ديدن اشك هايم را نخواهم داد. تو هم نده... نه خداييش جمله رو حال كردين منم يه ماهي ميشه مبتلا شدم، ولي ببينيد چقدر روحيه ام خوبه :)) ياد بگيريد:)))
  • محنا IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    11 1
    میشه برام توضیح بدید یه هفتس ک فهمیدم چهارسال پیش گفتن مشکوک الان باید دارواستفاده کتم توروخدا بگید من ایندم میشه چی پنج ماه ازدواج کردم باخوردن دارو مریضی کمتر مبشه ؟یا باعث میشه فقط جلوگیری کنه بعتی بچه دار میشم ؟؟؟؟
    • DE ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
      10 3
      این بیماری کاملا قابل درمان متاسفانه توی ایران این بیماری روخیلی بزرگش کردن، در حال حاضر دارو های جدیدی وارد بازار شدن که این بیماری رو کاملا درمان میکنه
  • فاطمه IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    4 1
    سلام مگه ام اس قول من هشت سال دارم به خودت بستگی داره استرس دور کن بی خیال شو به خوبی ها فکر کنید انرژی مثبت به خودتان بدید خودت میتونی این بیماری ازت دور کنی الان طب سوزنی وحجامت وزنبور درمانی امده اکثر ام اس داشتیم فلج بوده با زنبور درمانی طب سوزنی خوب شده نگران نباشید خدا بزرگ همه ما ازیک شاخه ایم
  • سعید DE ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    5 3
    دوستان سلام...دنبال ی دکتر خوب هسم برای درمان این بیماری؟؟میشه ی دکتر خوب معرفی کنید...خواهشا خیلی مهمه واسم
  • محمد DE ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    5 2
    دوستان سلام...همسرم ی هفته س زایمان کرده...تو نتیجه ام ار ای متوجه شدیم ک مبتلا ب ام اس هستش...چیکار کنیم؟؟دکتر گفته خفیفه..چیکار کنیم؟؟
  • سالومه ES ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    8 4
    من حدود 15 سال هست که به ام اس نوع عود کننده- فروکش کننده مبتلا هستم. یکسالی می شه که از طریق رعایت روش خانم دکتر والس که در آمریکا و کانادا بسیار معروف هست حالم خیلی بهتر شده و هیچ حمله ای نداشتم. دکتر والس خودش مبتلا به ام اس هست و بعد از اینکه بیماریش وارد مرحلة پیشرونده شده و خودش هم ناتوان حرکتی شده از طریق روش درمانی ای که پایه گذارش بوده بیماریشو به خوبی کنترل کرده و تونسته بدون استفاده از دارو و با استفاده از تغییر رژیم غذایی و یکسری عوامل دیگه دوباره توانایی راه رفتن به دست بیاره و در حال حاضر هم بسیار زندگی فعالی داره و دارو هم مصرف نمی کنه. دکتر والس در زمینه روش درمان بیماریش کتابی نوشته که می تونید از طریق سایت آمازون و سایت خودش این کتاب رو تهیه کنید. ترجمه کتاب به فارسی هم امسال منتشر شده که می شه از طریق آدرس http://www.drzohrehdarvishi.com/buy-book تهیه اش کرد.
  • ساناز RO ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    13 5
    من 4 ساله ام اس دارم یعنی از سنه 21 سالگم حالم خوبه خوبه ولی بخاطر این مریضی لعنتی زندگیم نابود شد خواستم ازدواج کنم همین که خانواده شوهرم فهمیدن عقدم و بهم زدن واقعا متاسفم آخه چرا!!
  • ام اس RO ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    8
    سلام من خواهرم به قول دکترا میگن علایم ام اس دارد هنوز به خودش نگفتیم چون تمام روحیش از دست میره خیلی نگرانیم قراره بریم تهران شما میدونید دکتر خوب برای این بیماری کی
  • ام اس RO ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    17 4
    خدا یا تنها خودت حسابی همهی بیماران را شفا بده نگزار کسی بی مادر یا پدر بشه خدایا خودت چراغ هر راهی هستی چراغی برای بیماران ام اس روشن کن تا بتوانند زندگی کنند
  • شادي IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    14 5
    منم ٦ ماه مبتلا شدم با تاري ديد شروع شد بعدا كه ام ار اي دادم تووي سر و نخاعم پر از پلاك بود ولي هيچ علائم ديگه اي نداشتم اين بيماري واسه هركس متفاوته ، فقط استرس هيچيو نداشته باشين بيخيال باشين ،
  • Nico RU ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
    29 6
    سلام ..من ۱۶ سالمه این هفته ام ار ای دارم مشکوک ب ام اس ام لطفا برام دعا کنید چیزه خاصی نباشه ????????مرسیییییی...ایشالا همه بیماران مبتلا ب ام اس زودتر خوب بشن
  • سمیه IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام ...من همسرم یکسال چندماه ام اس گرفتن به گفته خودشون دکتر گفته 27پلاکت درسرش وجود داره به نظر شما خیلی وخیم ...پای سمت چپ درحال رفتن میلنگه .....الان تو عقد هستیم خانواده تاکید دارن برای طلاق اما من شوهرمو دوست دارم میش راهنماییم کنید چه کارکنم ؟
    • زهرا IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 0
      منم همسرم گرفته و عقد هستم. خانوادمم گفتن جدا بشو اما من نشدم و دوسش دارم