کنترل نقل و انتقال دام در مناطق مرزی ایلام

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به تهدید بیماری‌های دام در آستانه فصل گرما گفت: کاهش جمعیت پشه‌ها با سم‌پاشی جایگاه دام، کنترل نقل و انتقال دام به‌ویژه در مناطق مرزی و آموزش به دامداران و همکاران شاغل در بخش خصوصی باید انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، الهام جم‌زاده اظهار کرد: با توجه به شیوع حشرات ناقل بیماری‌های دامی به‌ویژه بیماری لمپی اسکین، زبان آبی، تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، دامداران استان هشدار دامپزشکان را برای آگاهی و اقدام به‌موقع در بروز بیماری را رعایت کنند.

وی افزود: بیماری زبان آبی یک بیماری ویروسی غیرواگیر عفونی و منتقل شونده توسط ناقلان است که گاو و گاومیش را درگیر می‌کند و در شتر بدون علائم بالینی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام خاطرنشان کرد: ممکن است علائم بیماری از جمله تورم سر و صورت، تب ۴۲ درجه، ترشح بیش از حد بزاق، افسردگی، تنگی نفس، پرخونی و تورم پوزه لب‌ها و گوش‌ها، مشاهده خون‌ریزی، زخم و نکروز در نقاط دهان و علائم پرخونی در نوار تاج سم، زیر بغل و دیگر نقاط دیده شود.

جم‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه عامل بیماری زبان آبی پشه‌هایی به نام کولیکوئیدس است، عواملی از جمله بارندگی و دما و رطوبت در افزایش فعالیت و افزایش جمعیت حشرات و در پی آن بروز عفونت در دام‌های مؤثر است.

وی تاکید کرد: بیشتر حشرات این خانواده گاو را میزبان خود ترجیح می‌دهند و گاو و گوساله به عنوان مخزن و عامل تشدیدکننده بیماری است؛ بنابراین پرواربندی گوساله به عنوان منابع پرخطر باید در برنامه مراقبت و کنترل بیماری مد نظر کارشناسان دامپزشکی باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام با تاکید بر رعایت نکات مهم در پیشگیری و کنترل از این بیماری، گفت: با توجه به اینکه بیماری زبان آبی درمان مؤثری ندارد باید موارد و اصول امنیت زیستی از جمله تشدید موارد قرنطینه و بهداشتی در مناطق مبتلا، پایش و مراقبت مستمر در جمعیت حساس به ویژه در شعاع ۱۰۰ کیلومتری نوار مرزی و در زمان افزایش فعالیت پشه‌های رعایت شود.

جم‌زاده با بیان اینکه موارد مشکوک نمونه‌برداری و سریع به آزمایشگاه مرجع ارسال شود، افزود: کاهش جمعیت پشه‌ها با سمپاشی جایگاه دام و اصطبل‌ها، کنترل نقل و انتقال دام به‌ویژه در مناطق مرزی و آموزش به دامداران، آموزش به همکاران شاغل در بخش خصوصی باید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری عفونی و ویروسی حاد، تب‌دار است که بیشتر از طریق کنه‌ها منتقل می‌شود، تصریح کرد: با شروع هوای گرم فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود، تماس بدون استفاده از لوازم حفاظتی با لاشه خون و ترشحات دامی که مبتلا به این بیماری است موجب بروز بیماری در انسان می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: این بیماری بدون هرگونه علائم بالینی خاص است؛ بنابراین تمام مردم با توجه به گرم شدن هوا و شروع فصل تکثیر فعالیت کنه‌ها که بعضی بیماری‌ها از جمله بیماری تب کریمه کنگو که ابتلای آن زیاد است، نسبت به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری هوشیار باشند.

جم‌زاده با اشاره به خودداری از له کردن کنه‌ها با دست موجب انتقال بیماری می‌شود، گفت: یکی از علت‌های بروز بیماری مصرف گوشت‌هایی است که در مراکز غیرمجاز و کشتار غیرمجاز تهیه می‌شود، گوشت خود را از مراکز مجاز که مهر و لیبل دامپزشکی دارند، خریداری کنند.

وی با تاکید بر نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت و جگر و دل و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال پس از خرید آن افزود: با توجه به اینکه ویروس در برابر حرارت حساس است، پختن کامل گوشت موجب از بین رفتن ویروس بیماری تب کریمه کنگو می‌شود.‌

کد خبر 754443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.