اختصاص ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۲۱۰ میلیارد تومان به این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سعید طالبی‌پور، در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی به همه دوست‌داران فرهنگ این مرزو بوم، اظهار کرد: در آستانه جشنواره بزرگ عشایر هستیم و این جشنواره با اجلاسیه ملی شهدا هم‌زمان شده‌است، توفیق شد تا اجلاسیه شهدای عشایر و جشنواره به صورت تلفیقی در راستای ارزش‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شود.

وی با بیان اینکه به دلیل وضعیت جوی این جشنواره با تأخیر برگزار می‌شود، افزود: جشنواره در پنج شب برگزار می‌شود که دو شب آن به اجلاسیه شهدا اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه میراث فرهنگی ۲۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی که ۱۸۰۰ اثر ثبت تاریخی شده است و شناسایی موارد دیگر سختی‌هایی دارد، اما برای معرفی و شناسایی آن دسته که شناسایی شده به مردم تلاش خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نظارت بر ۱۵ پروژه مرمتی در سال‌های گذشته صورت گرفت و در سال‌جاری با دریافت اعتبار جدید، اعتبارات قابل توجهی به استان تخصیص پیدا می‌کند و از محل اعتبارات استانی و ملی حدود ۲۱۰ میلیارد تومان برای استان مصوب شده‌است که جهش قابل توجهی است.

طالبی‌پور خاطرنشان کرد: در دور اول پنج میلیارد تومان و در دور دوم حدود ۲۱۰ میلیارد تومان از محل مناقصات نفت دریافت شده‌است.

وی گفت: بافت تاریخی دهدشت ۳۵ هکتار وسعت دارد و تعیین حریم و بستر نیاز به اعتبار دارد و کمبود نیروی انسانی و حراست و تملک اراضی بخشی از مشکلات است اما برای اولین بار بعد از ۲۲ سال تعیین بستر و حریم دهدشت انجام گرفت و به عنوان نقشه راه نوید خوبی است.

طالبی‌پور افزود: تشکیل هیئت راهبردی حریم بلاد شاپور دهدشت از دیگر اقدامات است، تشکیل شورای فنی میراث فرهنگی با حضور همه سلایق و توانمند از اساتید دانشگاه بعد از هفت سال، ثبت آثار تاریخی و طبیعی مانند برم الوان، کاروان‌سرای دهدشت، ثبت سه عنصر در ثبت ناملموس، ثبت بنیان‌های قلعه کوشک و جلاله و قنات‌ها، ثبت سه عنصر طبیعی کوه درشک، دره مغولی، ثبت مُهر دوره عیلامی، توجه به قبرستان‌های در حوزه سادات محمودی در حوزه سد خرسان که سه جلسه با مسئولان کشوری از استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری برگزار شد و توجه به اکتشاف در «ده پایین» را داشتیم و آثار با ارزش را پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه شهرها و مکان‌های جدید در کمیسیون ماده پنج عضو اصلی هستیم، تصریح کرد: موزه شهر یاسوج آماده است و در سفر وزیر دستوری مبنی بر توجه ویژه به استان شد و اعتبار ۱۱ میلیارد تومان برای کارهای گرافیک محیطی بیرون و داخلی موزه که طراحی آن انجام گرفته است، تخصیص پیدا کرد تا به عنوان پایلوتی در جنوب باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی درباره نظارت بر تورهای گردشگری و برنامه میراث فرهنگی برای ساماندهی سد شاه قاسم، گفت: در راستای نظارت بر تورهای گردشگری برخی از تورها که ناهنجاری به وجود آمد، شناسایی و مجوز عده‌ای ابطال شد و از طرفی در راستای ساماندهی تورها فرمی طراحی شد و در اختیار آژانس و تورها همراه با موارد قانونی قرار گرفت که اگر از این موارد عبور کنند با آنها برخورد خواهد شد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای ساماندهی سد شاه قاسم یاسوج نیز گفت: سد شاه قاسم در حوزه آب منطقه‌ای است اما قراردادی با آب منطقه‌ای منعقد شده است و در بازدید وزیر از این منطقه فرصت‌های گردشگری تبیین شد و مورد استقبال قرار گرفت.

کد خبر 754133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.