حفظ و احیای بافت تاریخی گامی در مسیر توسعه پایدار شهرها

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر می‌خواهیم در مسیر توسعه پایدار گام برداریم و پیشرفت داشته باشیم، باید پاسخ و راهکاری برای نگاه‌های گردشگران، شهروندان و سرمایه‌گذاران داشته باشیم که در این راستا حفظ و احیای بافت تاریخی یک فرصت برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در نخستین نشست هم‌اندیشی مجمع شهرهای تاریخی کشور اظهار کرد: همه ما هم‌سرنوشت هستیم و اگر همه ما هم‌افق باشیم، در نهایت اتفاقات بزرگی را رقم خواهیم زد.

وی با اشاره به اهمیت نجات و احیای بافت تاریخی و با تاکید بر نگاه سنت و مدرنیته که در این حوزه وجود دارد، افزود: گردشگران و توریست‌ها علاقه‌مند هستند تا بر اساس مزیت‌های تاریخی و گردشگری شهرهای تاریخی را ببینند، سازمان میراث فرهنگی نیز با توجه به مسئولیت بین نسلی، مأموریت حفظ میراث فرهنگی را انجام می‌دهد؛ از سوی دیگر شهروند و سرمایه‌گذار نیز علاقه‌مند است که زندگی خوبی داشته باشد، در حالی که بافت تاریخی را مشکل پیش‌روی خود می‌داند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: اگر می‌خواهیم در مسیر توسعه پایدار گام برداریم و پیشرفت داشته باشیم، باید پاسخ و راهکاری برای این نگاه‌ها داشته باشیم، در این راستا حفظ و احیای بافت تاریخی یک فرصت برای ما محسوب می‌شود.

نباتی‌نژاد با اشاره به اینکه در این فرایند باید شنونده صدای مردم و دریافت تناقض باشیم، گفت: در این راستا باید اجلاسی شکل بگیرد و مسئله را سالانه پیگیری کند.

وی با اشاره به هم‌آفرینی و تلاش حرفه‌ای سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که به موضوع نگاه ملی و فراملی دارد، افزود: نگاه این مجموعه حرکت بر اساس دیدگاه و نظرات جمع است، اگر چه اصفهان برای ما قابل احترام است و پیشینه بلندی دارد و مورد احترام ایران و جهان است و تجربیاتی داریم که خود را مکلف به اشتراک‌گذاری آن می‌دانیم، اما خودمان را محتاج یادگیری نیز می‌دانیم.

وی تصریح کرد: اینگونه جلسات و مجمع و ظرفیت‌های موجود می‌تواند نیاز ما را به‌طور نسبی مرتفع کند؛ این مجمع را باید مجمع خودمان بدانیم و در این راستا باید از اتفاقی که سازمان شهرداری‌ها رقم زد و پیشنهاد شکل‌گیری مجمع در نگاه کلان مدیریتی پیش رفت، قدردانی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از اینکه این نگاه شکل گرفت که دبیرخانه دائمی مجمع تاریخی شهرهای ایران به شهرهای مزیت‌دار غیر از پایتخت منتقل و اجلاس آن هم در دیگر شهرها برگزار شود، جای قدردانی دارد.

کد خبر 753203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.