فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان‌سازی جمعیت / کاهش ۳ درصدی آمار طلاق در کشور

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان‌سازی جمعیت برای نخستین بار و کاهش ۳ درصدی آمار طلاق در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، صابر جباری اظهار کرد: سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان دستگاه برتر در حوزه جوان سازی جمعیت در کشور انتخاب شد که امیدواریم سال جاری نیز این اتفاق تکرار شود، زیرا وزارت بهداشت به تمام تکالیف قانونی خود در این حوزه عمل کرده است.

وی با بیان اینکه جلسات قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت به طور منظم برگزار می‌شود، افزود: ۳۲ هزار بهورز شهری و روستایی و ۲۲ هزار مراقب سلامت شهری داریم که در خصوص ازدواج، خدمات فرزندآوری، باروری سالم و مشاوره زایمان طبیعی فعالیت می‌کنند و ۱۳ هزار و ۸۰۹ ماما و ۲۸۵۶ متخصص زنان نیز در بخش دولتی داریم، ۱۰ هزار و ۲۰۰ ماما نیز در بخش درمان مشغول هستند و در بخش غیردولتی ۶۸۸۹ نفر متخصص زنان داریم.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ حدود ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج داشتیم و ازدواج‌ها به عدد ۴۸۱ هزار و ۲۶ مورد رسید، طلاق در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش داشته و از ۲۰۷ هزار و ۸۴۰ طلاق به ۲۰۱ هزار و ۴۸۶ مورد رسیده است که کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

جباری گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۴۸۲ مرکز آموزش ازدواج رایگان داریم که در زمینه سلامت جنسی، باروری سالم و مهارت‌های و سایر موارد آموزش ارائه می‌کنند؛ ارزیابی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد ۹۸ درصد کلاس‌های آموزشی برای زوجین به صورت حضوری برگزار شده و ۹۰ درصد زوجین از این کلاس‌ها و آموزش‌ها راضی بوده‌اند، همچنین ۶۰ درصد زوجین نیز از مدت برگزاری کلاس‌ها راضی بوده و آگاهی زوجین قبل و بعد از برگزاری کلاس‌ها بررسی شده و زوجین در نظرسنجی‌ها از عدد ۱۲، نمره میانگین ۸.۷ را به کلاس‌ها داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه خدمات باروری سالم ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در شبکه بهداشت به مادران ارائه می‌شود، اظهار کرد: شاخص‌های مراقبت‌های پیش از باروری و حین باروری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ روند افزایشی داشته است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه ناباروری، سهمیه فلوشیپ ناباروری از ۲۶ نفر در سال ۱۴۰۲ به ۳۸ نفر در حال حاضر و تخصص زنان نیز از ۲۹۲ سهمیه به ۳۴۴ رسیده است، بیان داشت: رشد چشمگیر حق‌الزحمه دستیاران به ویژه برای متاهلان و بانوان نیز در این راستا انجام شده است.

جباری با اشاره به اینکه در زمینه فعالان جمعیتی هیچ اقدامی صورت نگرفته بود، اما اکنون ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان‌سازی جمعیت فعالیت دارند، گفت: شاهد رشد بیش از چهار برابری دریافت کنندگان آموزش ضمن خدمت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رشد ۸۰ درصدی پژوهش‌های جمعیت محور در کشور هستیم.

کد خبر 752561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.