۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ به ۱۴ میلیون رسید که ۹۵ درصد آن مربوط به چین، اروپا و ایالات متحده امریکا بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نزدیک به ۱۴ میلیون خودروی الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان خریداری شد و تعداد خودروهای الکتریکی در جاده‌ها به ۴۰ میلیون رسید. این رقم نشان‌دهنده رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ و بیش از ۶ برابر سال ۲۰۱۸ است. خودروهای الکتریکی حدود ۱۸ درصد از کل خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۱۴ درصد و پنج سال قبل، در سال ۲۰۱۸ تنها ۲ درصد بود. این روند نشان از رشد قوی بازار خودروهای الکتریکی دارد که در چند بازار عمده متمرکز است به‌طوری‌که نزدیک به ۶۰ درصد از ثبت‌نام خودروهای برقی جدید در چین، حدود ۲۵ درصد در اروپا و ۱۰ درصد در ایالات متحده است. در سال ۲۰۲۳، بیش از یک مورد از هر سه خودروی جدید ثبت‌شده در چین، بیش از یک مورد از هر پنج خودرو در اروپا و یک مورد از هر ۱۰ خودرو در ایالات متحده خودروی الکتریکی بود، اما فروش در مناطق دیگر حتی در کشورهایی با بازارهای پیشرفته خودرو مانند ژاپن و هند محدود ماند.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

۲۰۲۳ اولین سالی بود که صنعت خودروهای انرژی نو در چین بدون حمایت مالی دولت اجرا شد، هرچند معافیت مالیاتی برای خرید خودروهای برقی و حمایت‌های غیرمالی پس از خرید همچنان پابرجاست، زیرا صنعت خودرو یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی در این کشور است. علاوه بر این، چین در سال ۲۰۲۳ بیش از چهار میلیون خودرو صادر کرد که ۱.۲ میلیون خودرو برقی بودند و به این ترتیب به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. بازارهای اصلی صادراتی این خودروها اروپا و کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مانند تایلند و استرالیا بود.

در ایالات متحده، فروش خودروهای الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. تجدیدنظر در شرایط مالیات خودروهای پاک، در کنار کاهش قیمت خودروهای برقی دلیل رشد محبوبیت بعضی از مدل‌های خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ بود و به نظر می‌رسد معیارهای جدید قانون کاهش تورم (IRA) از فروش در سال ۲۰۲۳ پشتیبانی کرده است. دستورالعمل جدید برای اعتبارات مالیاتی در سال ۲۰۲۴ تعداد مدل‌های مشمول مالیات را از حدود ۴۵ به کمتر از ۳۰ مدل کاهش داده است. همچنین در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، بخش خودروهای اجاره‌ای شامل پرداخت مالیاتی کمتری هستند و این رویکرد کمک بزرگی به عرضه پایدار خودروهای الکتریکی می‌کند.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

رشد ثبت‌نام خودروهای الکتریکی اروپا در سال ۲۰۲۳ به نزدیک به ۳.۲ میلیون رسید و تقریباً ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت و چندین کشور اروپایی در سال ۲۰۲۳ به نقاط عطف مهمی در این بازار دست یافتند. برای مثال، آلمان پس از چین و ایالات متحده سومین کشوری است که رکورد خرید نیم میلیون خودروی برقی باتری‌دار را در یک سال ثبت کرد که ۱۸ درصد مربوط به فروش خودروهای برقی باتری‌دار و ۶ درصد برای خودروهای هیبریدی پلاگین است؛ این در حالی است که حذف تدریجی یارانه خرید در آلمان رشد کلی فروش خودروهای برقی را کند کرد و منجر به فروش کمتر در مقایسه با سال ۲۰۲۲ شد. در بقیه کشورهای اروپایی، فروش خودروهای الکتریکی افزایش یافت و حدود ۲۵ درصد از کل خودروهای فروخته‌شده در فرانسه و بریتانیا، ۳۰ درصد در هلند و ۶۰ درصد در سوئد خودورهای الکتریکی بودند و نروژ با تقریباً ۹۵ درصد، بالاترین میزان سهم فروش خودروهای برقی نسبت به کل خودروها در اروپا را داشت.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

افزایش فروش خودروهای الکتریکی در بازارهای نوظهور

فروش خودروهای برقی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه (EMDE) خارج از چین در سال ۲۰۲۳ به افزایش خود ادامه داد، اما در کل در سطح پایینی باقی ماند. تقاضای خودروهای برقی در هند نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافت و به ۸۰ هزار دستگاه رسید که حدود ۲ درصد از کل خودروهای فروخته‌شده را تشکیل می‌دهد. مشوق‌های دولتی و مزایای مالیاتی و کمپین‌های اجتماعی در رشد بازار خودروهای برقی در سال‌های اخیر نقش مهمی دارند، با این حال، اگر طرح کاهش یارانه اجرایی شود رشد بازار ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. خودروسازان محلی تاکنون با حمایت از تعرفه‌های وارداتی سودمند، جایگاه خود را در بازار حفظ کرده‌اند و از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۸۰ درصد از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص داده‌اند.

فروش خودروهای برقی در تایلند بیش از چهار برابر افزایش یافت و به ۹۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسید و با توجه به اینکه فروش کلی خودرو در این کشور از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کاهش یافته است، این رقم بسیار قابل‌توجه است. یارانه‌های جدید، از جمله برای ساخت باتری داخلی و مالیات‌های پایین‌تر واردات و مالیات غیرمستقیم، همراه با حضور رو به رشد خودروسازان چینی در بازار، به افزایش سریع فروش کمک کرده است. شرکت‌های چینی بیش از نیمی از فروش خودروهای الکتریکی را تا به امروز به خود اختصاص داده‌اند و شرکت BYD قصد دارد در سال ۲۰۲۴ تأسیسات تولید خودروهای برقی را در تایلند راه‌اندازی کند. هدف تایلند تبدیل‌شدن به قطب اصلی تولید خودروهای برقی برای بازارهای داخلی و صادراتی است و به دنبال جذب ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مدت چهار سال است.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

در ویتنام، پس از سال ۲۰۲۲ که یک سال استثنایی برای کل بازار خودروی این کشور بود، فروش خودرو در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۵ درصد کاهش یافت، اما فروش خودروهای الکتریکی همچنان رشد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. سهم فروش خودروهای برقی این کشور از زیر ۱۰۰ در سال ۲۰۲۱، به هفت هزار در سال ۲۰۲۲ و بیش از ۳۰ هزار در سال ۲۰۲۳، با رشد ۱۵ درصدی همراه بود و تقریباً تمام این رشد مربوط به یک شرکت داخلی (VinFast) بود. این شرکت با سرمایه حدود دو میلیارد، هدف خود را تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۵ قرار داده است و به دنبال ورود به بازارهای منطقه‌ای مانند هند و فیلیپین است.

رشد بازار خودروهای الکتریکی نیز در مالزی بیش از سه برابر شد و به ۱۰ هزار دستگاه رسید که حاصل طرح‌های معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های گمرکی واردات و همچنین تسریع در راه‌اندازی زیرساخت‌های شارژ بود.

در آمریکای لاتین، فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ هزار دستگاه رسید و بازارهای برزیل، کلمبیا، کاستاریکا و مکزیک پیشتازهای این منطقه بودند. ثبت خودروهای برقی در برزیل تقریباً سه برابر و به بیش از ۵۰ هزار دستگاه رسید و سه درصد از سهم بازار را به دست آورد که این رشد به دلیل ورود خودروسازان چینی بود.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

رشد بی‌نظیر خودروهای برقی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

فروش خودروهای برقی در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ از مجموع فروش سالانه در چهار سال فراتر رفت و با ۲۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به بیش از سه میلیون رسید. بیشترین سهم رشد مربوط به چین است که حدود نیم میلیون خودروی برقی بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ فروخت و رکورد فروش را به ۱.۹ میلیون دستگاه رساند. مشابه سال ۲۰۲۳، فروش خودروهای برقی هیبریدی پلاگین سریع‌تر از فروش خودروهای الکتریکی با باتری خالص رشد کرد و در سه ماهه اول به حدود ۷۵ درصد در چین افزایش یافت، درحالی‌که فروش خودروهای برقی با باتری فقط ۱۵ درصد بوده است. اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ شاهد رشد سالانه بیش از پنج درصدی بود، کمی بالاتر از رشد فروش کلی خودرو و در نتیجه سهم فروش خودروهای برقی در مدت مشابه سال گذشته به تثبیت رسید. بلژیک با حدود ۶۰ هزار خودروی الکتریکی فروخته‌شده به رشد ۳۵ درصدی دست یافت. رشد فروش خودروهای الکتریکی در بازارهای عمده اروپا شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا کمتر بود. فروش کلی خودروهای برقی فرانسه در سه ماهه اول حدود ۱۵ درصد رشد کرد که این میزان کمتر از نصف مدت مشابه سال گذشته است. بریتانیا نیز شاهد رشد مشابه فرانسه بود. با این حال فروش خودروهای الکتریکی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در آلمان تقریباً پنج درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل حذف یارانه خودروهای برقی باتری‌دار بود. ایتالیا نیز شاهد بیش از ۲۰ درصد کاهش فروش در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بود اما این روند با ارائه یک طرح تشویقی جدید و با ورود خودروساز چینی چری برعکس خواهد شد.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

فروش سه ماهه اول در ایالات متحده به حدود ۳۵۰ هزار رسید که ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و مانند سایر بازارهای اصلی، رشد فروش خودروهای هیبریدی پلاگین بیشتر از خودروهای باتری‌دار است.

میزان رشد در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ در بازارهای کوچک‌تر، بسیار بیشتر است و برزیل و ویتنام به ترتیب با رشد چهار و هفت برابری شاهد بیشترین رشد در این بازار بودند و در هند، فروش در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. این ارقام نشان می‌دهد که فروش خودروهای برقی در بازارهای مختلف در سراسر جهان در حال شتاب گرفتن است و تخمین زده می‌شود که فروش خودروهای برقی به حدود ۱۷ میلیون خودرو در پایان سال ۲۰۲۴ برسد.

لزوم افزایش خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه

انتقال عادلانه و فراگیر به حمل‌ونقل الکتریکی در سطح جهانی، به گسترش موفقیت‌آمیز خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه بستگی دارد که شامل کل هزینه مالکیت خودرو، رشد ارزش خودرو در طول زمان، هزینه‌های تأمین انرژی و حق بیمه است و مشوق‌های مالی در این میان نقش بسزایی دارند. استهلاک خودروهای الکتریکی سریع‌تر از خودروهای سوخت فسیلی است اما این روند استهلاک ممکن است به دلایل متعدد معکوس شود. اگر مصرف‌کنندگان به طول عمر باتری‌های الکتریکی اعتماد بیشتری پیدا کنند، ارزش فروش مجدد خودروهای برقی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، تصویر مثبت برند بعضی از مدل‌های باتری‌دار و افزایش تقاضا برای آنها نشان‌دهنده این است که این خودروها ارزش خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. در نهایت، افزایش قیمت سوخت در بعضی مناطق، راه‌اندازی مناطق با آلودگی کم که دسترسی به وسایل نقلیه آلاینده را محدود می‌کند و مالیات و هزینه‌های پارکینگ که برای خودروهای موتور احتراقی هدف‌گذاری شده است، استهلاک خودروهای برقی را کاهش می‌دهد. تخصیص یارانه‌ها به روش‌های مختلف می‌تواند استهلاک سرمایه را در طول زمان کاهش دهد و قیمت خرده‌فروشی پایین‌تر به معنای هزینه‌های تأمین مالی کمتر از طریق بهره انباشته است.

بازار خودروهای برقی در کشورهای مختلف

کد خبر 752539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.