افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد + عکس و فیلم

آئین افتتاح رسمی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم‌زمان با اولین روز این‌رویداد در کوشک کتاب واقع در شبستان مصلی امام خمینی (ره) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آئین افتتاح رسمی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم‌زمان با اولین روز این رویداد در کوشک کتاب واقع در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی، اصحاب صنعت نشر و خبرنگاران همراه بود.

در ابتدای این مراسم یاسر احمدوند ضمن تشکر از حضار اظهار کرد: سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تلاش کرده در بخش‌های مختلف پیشرفت داشته باشد و درایش راستا نمونه‌ای از تجلی همگرایی و حضور همه سلایق زیر سقف نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: استقبال خوب مردم نشان‌دهنده اشتیاق آن‌ها برای مشاهده این نمایشگاه است و در این راستا حدود ۲۷۰۰ ناشر در بخش مجازی و حضوری دارند و ۱۰۰ ناشر خارجی ۵۰ هزار عنوان را ارائه کرده‌اند.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله در تکریم اهل قلم تدارک دیده شده تا خانواده‌ها از این فضای مساعد بهره‌مند شوند.

احمدوند بیان کرد: وسعت این دوره از نمایشگاه حدود ۱۵۰ هزار متر مربع است که این امر نیز رکوردی کم‌نظیر در سطح دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب تهران تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه ایمانی مردم است و بر این اساس شعار نمایشگاه بخوانیم و بسازیم‌انتخاب شده که دو رویکرد مهم در عمل ما است، این شعار مسیر ساخت کشور را خواندن بیان می‌کند.

در ادامه نیز محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این ایام زیبا، رویداد بزرگ سی‌وپنحپین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم و این نعمت بزرگ را به تمام اصحاب فرهنگ، هنر و ادب تبریک می‌گویم‌.

وی ادامه داد: اولین روز بهار با نمایشگاه قرآن آغاز شد و چه نکو بهاری بود و سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ مجموعه ارزشمندی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به امروز رسیدیم و جشن بزرگ آغاز نمایشگاه کتاب را برگزار کردیم‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متعددی از جمله بزرگداشت عطار، فردوسی، خیام، دهه کرامت و برگزاری نمایشگاه کتاب با مشارکت اصحاب فرهنگ هستیم‌.

اسماعیلی بیان کرد: بنای دولت سیزدهم تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و در این راستا دوران پررونق فرهنگ و هنر را تجربه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار مجوز کتاب را صادر کردیم گه آماری بی‌نظیر است، در بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل مشکلات معیشتی انتظار می‌رود به حوزه کتاب توجه لازم‌به عمل نیاید اما مردم کتاب‌دوست این حوزه را رها نکردند و در سال‌های اخیر در میزان مطالعه رو به رشد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به فصل پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده و در ماه‌های آینده بزرگ‌ترین کتابخانه منطقه را در یکی‌از شهرهای مرکزی افتتاح خواهیم کرد، در حوزه کاغذ نیز علیرغم اینکه با تولید حدود ۵ هزار تن آغاز کردیم، سال گذشته به خودکفایی در حوزه کتاب درسی رسیدیم و با افتتاح مجموعه جدید و فناور که نیازی به استفاده از چوب ندارد، به ۱۳۰ هزار تن می‌رسیم.

اسماعیلی ضمن تشکر از نهادهای متولی در برگزاری نمایشگاه کتاب عنوان کرد: بنای دولت افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب است و در کنار تخصیص یارانه کتاب برای دانشجویان، طلاب و اساتید، موضوع اختصاص خرید یارانه‌ای کتاب برای تمام کارکنان دولت را به تصویب رساندیم که از نمایشگاه آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد.

وی گفت: عدالت فرهنگی در نمایشگاه امسال به نحو بارزی پیش‌بینی شده و هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب در کمتر از چند دقیقه می‌تواند کتاب‌هایی بخرد تا کتاب‌ها را رایگان درب منزل تحویل بگیرد که اتفاقی مبارک است.

پس از سخنرانی وزیر ارشاد، از جمعی از فعالان حوزه نشر و کتاب تقدیر شد و پس از آن حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه اظهار کرد: متولیان تلاش می‌کنند وحدت کلمه‌ای را در این نمایشگاه برای ناشران ایجاد کنند و در این راستا از حضور مهمانان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تلاش داریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد تسهیلگر حوزه نشر و کتاب به تصویب برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: هرجای عالم اگر تمدنی را مشاهده کردیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی آن کتاب بوده و در این راستا هرجا کتاب و کتابخانه رونق داشته تمدن رونق داشته است.

پایان‌بخش این مراسم نیز شعرخوانی احمد بابایی از شاعران سرشناس کشورمان بود.

کد خبر 751810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.