ابتلای ۸۰۰۰ کهگیلویه و بویراحمدی به بیماری آسم

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳ درصد از مردم استان به بیماری آسم مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمد ملک‌زاده، امروز_ چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت_ در نشست روز جهانی آسم با بیان اینکه هفت ماه می مصادف با هجدهم اردیبهشت روز جهانی آسم نام‌گذاری شده‌است، اظهار کرد: آسم یک بیماری مزمن است که شیوع بالایی دارد.

وی افزود: آسم ارتباط مستقیم با استرس و اضطراب دارد و با تنگی نفس و سرفه، ناتوانی در صحبت کردن و گیجی همراه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه آسم یک بیماری ارثی است، گفت: مواد آلرژی‌زا، عفونت‌های ریوی، مواد آلاینده در هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بیماری آسم را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها، استرس، سابقه خانوادگی و قرار گرفتن در معرض آلایندگی‌ها عوامل افزایش دهنده بیماری آسم است، تصریح کرد: هشت هزار نفر معادل ۱۳ درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد به بیماری آسم مبتلا هستند.

ملک‌زاده با بیان اینکه آسم رژیم غذایی خاصی ندارد، اما پرخوری و چاقی سبب تشدید بیماری می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف فست‌فودها، غذاهای بسته‌بندی شده و کنسروها، غذاهای تند، آجیل‌های بو داده، سوسیس و کالباس، میگو، کره بادام زمینی، خربزه، طالبی توت فرنگی و کیوی مواد غذایی هستند که آسم را تشدید می‌کند.

وی گفت: واحد سلامت معاونت بهداشت استان در زمینه آموزش پیشگیری از آسم شغلی و معاینات پرسنل را در دستور قرار دهد، همچنین واحد بهداشت و درمان در خصوص کنترل استرس آموزش‌ها را ارائه دهد.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش رسانه‌ها و صداوسیما در آشنایی مردم با بیماری آسم، افزود: محتوای تولید شده در خصوص این بیماری در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شود.

کد خبر 751755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.