پس‌لرزه‌های بیداری دانشجویان در غرب/ انتخابات آمریکا در هاله‌ای از ابهام

کارشناس مسائل بین‌الملل به تبیین پس‌لرزه‌های جنبش دانشجویی در ایالات متحده و برخی کشورهای غربی پرداخت و با اشاره به محکومیت قضایی ترامپ و مخدوش شدن چهره بایدن نزد افکار عمومی آمریکا گفت: آینده انتخابات آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

‌علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جنبش‌های ضد صهیونیستی دانشگاهیان در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اظهار کرد: دانشگاهیان همواره در حوزه‌های عمومی، منطقه‌ای و جهانی تحت جنبش‌های دانشجویی پیشتاز بوده و هستند.

وی افزود: جنگ و آدم‌کشی به‌ویژه نسل‌کشی همه وجدان‌های بیدار را به درد می‌آورد و دانشجویان آمریکا هم به این نتیجه رسیده‌اند که دولت ایالات متحده به‌رغم ادعای حقوق بشری، آزادی بیان و حق تعیین سرنوشت، شریک جرم نتانیاهو برای نسل‌کشی در فلسطین است.

مصوبه کنگره، جنبش دانشجویی در غرب را جرقه زد

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: مصوبه اخیر کنگره آمریکا در تأیید پرداخت میلیاردها کمک تسلیحاتی بلاعوض به اسرائیل جرقه‌ای بر جنبش اساتید و دانشجویان آمریکا به‌ویژه دانشگاه کلمبیا شد که امروز شاهدی بازتاب گسترده این جنبش در سطح جهان هستیم.

وی در خصوص چرایی پیشتازی دانشجویان در این جنبش ابراز کرد: به‌طور معمول دانشجویان به دلیل اینکه در استخدام کسی نیستند، شخصیت مستقلی دارند، فعالیت‌های سیاسی برای آن‌ها هزینه زیادی ندارد و به دلیل آگاهی زیادی که از مسائل اجتماعی دارند، همچنین به‌صورت تیمی هستند و محوطه دانشگاه و میتینگ‌های دانشجویی زمینه تبادل نظر و فعالیت‌های سیاسی را برای آن‌ها فراهم می‌کند، در مواجهه با چنین حوادث تلخ و جنایات وحشتناکی پیشتاز خواهند بود، همان‌طور که این جنایات موجب اقدام هر انسان باوجدانی است.

امیدی ادامه داد: دانشجویان نیز در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی و در حد خود اقدامات جنبشی انجام می‌دهند و اقدام خود را به مقامات آمریکا، غرب و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل می‌رسانند.

پس‌لرزه‌های جنبش دانشجویی در ایالات متحده

وی در خصوص پس‌لرزه‌های جنبش دانشجویی در غرب تشریح کرد: این جنبش تأثیر زیادی بر آینده انتخابات در ایالات متحده خواهد گذاشت؛ در آمریکا به جو بایدن (Genocide joe) می‌گویند چراکه معتقدند جو بایدن از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند و همین موضوع موجب دودستگی در حزب دموکرات شده است؛ دونالد ترامپ هم که با محاکمات قضائی روبه‌رو است و همین امر آینده انتخابات آمریکا را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: پس‌لرزه دیگر جنبش دانشجویی این است که به‌طور قطع وجهه آمریکا را در جهان خدشه‌دار می‌کند؛ آمریکایی که مدعی آزادی و دموکراسی است، در موضوع جنایات اسرائیل و توقف نسل‌کشی در غزه که کل جهان بر آن اجماع دارند، حتی تحمل شنیدن انتقاد دانشجویان و اساتید خود را هم ندارد.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی محکوم شدن رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی است که به دنبال حکم جلب نتانیاهو و مشاوران نظامی آن است؛ اگر این اتفاق صورت بگیرد کشورهایی همچون آمریکا شریک جرم نتانیاهو و مشاوران نظامی او خواهند بود؛ آمریکایی که حتی تحمل شنیدن انتقاد اتباع خود را ندارد.

امیدی در پاسخ به این سوال که آیا جنبش دانشجویی موجب فروپاشی تفکر لیبرال دموکراسی در غرب خواهد شد یا خیر، گفت: نمی‌توان گفت لیبرال دموکراسی در حال حاضر به پایان راه خود رسیده است؛ یکی از اصول لیبرال دموکراسی، آزادی و طرفداری از حقوق بنیادی بشر است؛ سیستمی که این نام را یدک می‌کشد و به آن عمل نمی‌کند، نیاز به اصلاح دارد این در حالی است که اگر سیستم لیبرال دموکراسی درست کار کند و اندیشه‌های روشنگرانه خود را اعمال کند، می‌تواند فواید خوبی داشته باشد.

کد خبر 749314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.