معضل آلودگی هوای اصفهان قابل حل است / لزوم تدوین بسته جامع رفع مشکل آلودگی هوا

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم تدوین بسته‌ای برای رفع مشکل آلودگی هوای اصفهان گفت: معضل آلودگی هوای اصفهان قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن منصوری امروز _سه‌شنبه پنجم دی_ در قرارگاه مقابله با آلودگی هوا که در استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی هوای اصفهان و اجرای قانون هوای پاک مسئله‌ای است که باید فراتر از استان به آن نگاه شود، رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید دارد و دولت هر کمکی بتواند برای کاهش آلودگی هوای اصفهان انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم رفع مشکل آلودگی هوای اصفهان با برنامه‌ای دقیق به نتیجه برسد، افزود: در دولت‌های نهم و دهم نیز اقداماتی نظیر مدیریت حمل و نقل انجام شد که بر این مشکل تأثیرگذار بود، اما بسیاری از برنامه‌ها سال‌ها معطل ماند و اکنون با مشکلات انباشته مواجه هستم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم میراث‌دار آلودگی هوا و در عین حال مسئول آن است، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که ظرف مدتی کوتاه مشکلات مرتفع شود، اما با جدیت مسئولان استان، بخش زیادی از این مشکلات و مسائل حل خواهد شد.

منصوری ادامه داد: اقدامات خوبی از جمله تولید بنزین یورو پنج و گازوئیل استاندارد انجام گرفته و سرفصل گزارش مدیرکل محیط زیست استان نشان از مؤثر بودن اقدامات دارد، اما این اقدامات کفایت نمی‌کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود بسته جامعی برای کمک به حل مشکل آلودگی هوای اصفهان آماده و در دولت تصویب شود؛ بسته‌ای که در چارچوب منابع مالی و ضوابط اجرایی و سبک و قابل اجرا باشد.

منصوری با بیان اینکه این بسته برای گره‌گشایی با فوریت به دولت برده می‌شود، اضافه کرد: این بسته می‌تواند شامل بندهایی از جمله مجوزهای تسهیل در واردات برقی‌سازی باشد و باید تلاش کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیش برده شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: جلسه‌ای در تهران با حضور رؤسا و وزرا برگزار خواهد شد تا معضل آلودگی هوای اصفهان مورد بررسی قرار گیرد و تصمیماتی جدی و عملیاتی برای آن گرفته شود، گله‌ها در خصوص اوراق مترو صحیح است و یکی از مصوبات باید در خصوص افزایش اوراق مترو باشد.

وی تصریح کرد: چهارچوب مصوبات قبلی را قبول داریم، آن‌ها تعهدات دولت هستند و اصل پیگیری بر همان مصوبات است، همچنین واردات اتوبوس برقی مد نظر قرار خواهد گرفت و مانعی برای آن وجود ندارد.

منصوری ادامه داد: بخشی از اقداماتی که برای حل مشکلات باید مد نظر قرار گیرد استانی و بخشی ملی است، اصفهان از بعضی جهات جلوتر از تهران گام برداشته و بسیاری از مشکلات با اقدامات دانش‌بنیان قائل حل است.

وی گفت: مسئولیت اجتماعی صنایع باید مدنظر باشد و در مصوبات قرار گیرد، یکی از این مسئولیت‌های اجتماعی، بهبود صنایع و اتوبوس‌های مورد استفاده آن‌ها است که هم خود صنایع از آن بهره خواهند برد و هم برای شهروندان قابل بهره‌برداری است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: محیط زیست نباید به چه کنم چه کنم بیفتد، استانداری نیز مرکز هماهنگی و نظارت است و قرار نیست مسئولیت دیگر دستگاه‌ها را برعهده بگیرد، هماهنگی، همدلی، برنامه‌ریزی، عزم و تمرکز از جمله مواردی است که برای حل مشکلات باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: تمام مسئله آلودگی هوای تهران و اصفهان قابل حل است، اما تمرکز روی آن نداریم و علت این موضوع مسائل سنگین روزمره و جاری است، هر جا عزم و اراده کردیم، مشکلات حل شد و اگر بگوییم اعتبار نیست، انگشت اشاره به سمت خودمان است، چراکه خود باید زیرساخت آن را فراهم کنیم.

منصوری تصریح کرد: اگر ذوب‌آهن برای اقدامات اصلاحی خود نیازمند تسهیلاتی است، باید پیگیری شود و در صورتی که نیروگاه شهید منتظری نیز تسهیلات ارزی نیاز داشته باشد، کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نسبت به خروج خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت حدود ۱۰ سال است که غفلت شده و مجدد این چرخه باید فعال شود، کار دولت تنظیم گری و سیاست‌گذاری و بخشی از آلودگی هوا مخصوص خودروسازی است که باید به ازای هر چهار خودرو، یک خودرو اسقاط شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری تسهیلات مورد نیاز شهرداری، گفت: با مدیریت‌های صورت گرفته تاکنون مازوت‌سوزی نداشته‌ایم و این مزیتی نسبت به سال‌های گذشته است، در آینده نیز کمک می‌کنیم که از این اتفاق تا حد امکان جلوگیری شود، انتخاب بین دو گانه ها گاهی سخت است و باید تصمیمی حاکمیتی برای آن گرفته شود.

کد خبر 715005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمله IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ما مردیم از این بسته های شما.مازوت را نسوزونید بسته مال خودتون