فیلسوفی که با اخلاقش موجب رواج فلسفه شد

استاد دانشگاه باقرالعلوم گفت: جهانگیرخان قشقایی، زمانی به‌تدریس فلسفه پرداخت که فلسفه در اصفهان مورد حمایت نبود، اما اخلاق خوب او موجب رونق درس فلسفه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از رواب‌عمومی مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، اولین نشست حکمت جهانگیرخان با حضور کارشناسان و اساتید حوزه علمیه در مدرسه صدر بازار برگزار شد؛ در ابتدای این نشست زهرا ترکی، مسئول روابط‌عمومی مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اظهار کرد: جهانگیرخان به عنوان احیاگر حکمت در دوره قاجار در حوزه اصفهان فردی شناخته شده و نقطه انقلاب و تحول در زندگی فردی وی مدرسه صدر بازار بود.

در ادامه حسن معلمی، پژوهشگر حکمت اسلامی و استاد دانشگاه باقرالعلوم، با اشاره به زندگینامه جهانگیرخان اظهار کرد: جهانگیرخان زمانی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و به تدریس فلسفه پرداخت که فلسفه در اصفهان مورد حمایت نبود، اما اخلاق خوب او باعث رونق درس فلسفه شد؛ مردم می‌گفتند اگر جهانگیرخان و فلسفه‌اش چنین خروجی با اخلاقی دارد، چرا باید با این فلسفه دشمنی کنیم.

وی با اشاره به نبود حضور منابع و مکتوبات درباره جهانگیرخان افزود: جهانگیر خان مکتوبات نداشت، بلکه مکتوبات او شاگردانش بودند، که دانش و علوم استاد را بعد از او منتقل کردند.

این پژوهشگر حکمت اسلامی در خصوص خصوصیات ممتاز جهانگیرخان خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های شاخص جهانگیرخان مردمی بودن و همت بالای او بود و بر همین اساس در نزدیکی ۴۰ سالگی طلبه شد.

معلمی با تاکید بر اینکه جهانگیر خان به ما آموخت که همیشه می‌توانیم از صفر شروع کنیم، یادآور شد: جهانگیرخان فقیه، فیلسوف، عارف و انسان‌ساز بود و شاگردان زیادی تربیت کرد که از جمله آن می‌توان به محمدعلی شاه‌آبادی استاد امام خمینی (ره) اشاره کرد.

کد خبر 702754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.