چرا صهیونیست‌ها از گوترش خشمگین و خواستار استعفای او شده‌اند؟ + فیلم

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع خاورمیانه و فلسطین، سخنانی را بر زبان آورد که خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت تا جایی که او را نماینده همه اعضای سازمان ملل ندانستند و حتی خواستار استفعای او شدند.

به گزارش ایمنا، همزمان با هجدهمین روز از درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ و دوم آبان ماه جاری، نشستی را در سطح وزرای خارجه به ریاست دوره‌ای برزیل برگزار کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نخستین سخنران بود.

گوترش در این نشست هشدار داد: وضعیت خاورمیانه به صورت ساعتی وخیم‌تر می‌شود. جنگ در غزه بیداد می‌کند و خطر گسترش آن در سراسر منطقه وجود دارد. تفرقه و اختلاف جوامع را نابود می‌کند. تنش یک تهدید است. با این حال، اصل احترام و حمایت از غیرنظامیان باید رعایت شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: من اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه ۷ اکتبر حماس در اسرائیل را به صراحت محکوم کرده‌ام. هیچ چیز نمی‌تواند قتل عمدی، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان یا شلیک راکت را توجیه کند. با همه گروگان‌ها باید رفتاری انسانی کرد و آنها بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شوند.

اما آنچه باعث خشم اسرائیلی‌ها شد، این بخش از اظهارات گوترش بود. دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: همچنین مهم است که بدانیم حملات حماس در خلاء و ناگهانی رخ نداده است. مردم فلسطین ۵۶ سال در معرض اشغال خفه کننده قرار گرفته‌اند. سرزمین آنها به طور پیوسته توسط شهرک‌ها بلعیده شده و گرفتار خشونت شده است. اقتصاد آنها خفه شده؛ مردم آنها آواره و خانه‌هایشان ویران شده است. امید آنها به یک راه حل سیاسی برای حل مشکلات آنها نابود شده است.

گوترش تاکید کرد: اما نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند. این حملات وحشتناک نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. جنگ‌ها قانون دارند. ما باید از همه طرف‌ها بخواهیم که به تعهدات خود در چارچوب بین المللی پایبند باشند و به آنها احترام بگذارند. در اجرای عملیات نظامی مراقب باشند تا از جان غیرنظامیان محافظت کنند و به بیمارستان‌ها احترام بگذارند و از آنها محافظت کنند و از حمله به تاسیسات سازمان ملل که به بیش از ۶۰۰ هزار نفر فلسطینی پناه داده‌اند احترام بگذارند.

عصبانیت تل آویو از اظهارات دبیرکل سازمان ملل

بلافاصله پس از این سخنان گوترش درباره دلایل عملیات حماس در هفتم اکتبر، الی کوهن وزیر خارجه رژیم اسرائیل نیز در نشست امنیت درباره غزه در سخنانی شدید اللحن علیه گوترش خطاب به وی گفت: «آقای دبیرکل شما در چه دنیایی زندگی می‌کنید؟ این قطعاً این دنیای ما نیست.»

وزیر خارجه رژیم اسرائیل با تاکید بر اینکه اسرائیل در این جنگ با نابودی حماس، «پیروز» خواهد شد، گفت: «مخالف برقراری آتش‌بس با کسانی هستیم که برای کشتن اسرائیلی‌ها قسم خورده‌اند. ما آغازگر نبودیم و این جنگ بر ما تحمیل شده است.»

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش شدید به موضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره غزه گفت که در اعتراض به این موضع دبیرکل سازمان ملل، با گوترش دیدار نخواهد کرد.

گلیعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل که از این سخنان دبیرکل سازمان ملل عصبانی بود، مدعی شد: او شایستگی رهبری و دبیر کلی سازمان ملل را ندارد و فوری باید استعفا دهد. گفت‌وگو با این افراد که با عاملان جنایات علیه «اسرائیلی‌ها» همدردی می‌کنند، هیچ فایده‌ای ندارد.

الی کوهن وزیر خارجه رژیم اسرائیل همچنین در حالی که با خانواده برخی اسرای اسرائیلی در سازمان ملل حضور یافته بود، در سخنانی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک با عصبانیت از اظهارات گوترش مجدداً گفت: آنتونیو گوترش نماینده کشورها و اعضای مهم سازمان ملل نیست.

وزیر خارجه اسرائیل ادامه داد: آمریکا، انگلیس، آلمان و سایر کشورها اسرائیل را حمایت و حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته‌اند.

وی مدعی شد: ما هیچگاه به کودکان، زنان و غیرنظامیان حمله نکردیم. ما تنها به مواضع حماس حمله می‌کنیم. ما از مردم خود در مقابل راکت‌ها محافظت می‌کنیم اما حماس از مردم برای محافظت از راکت‌های خود استفاده می‌کند.

وزیر خارجه رژیم اسرائیل در ادامه مواضع خصمانه‌اش علیه ایران نیز ادعا کرد: «بدون شک یکی از اهداف حمله تروریستی به اسرائیل، صدمه به روند صلح در منطقه ما بود. این حمله بر این واقعیت تاکید می‌کند که اسرائیل و اکثر کشورهای عرب منطقه با یک تهدید مشترک مواجه هستند که آن هم ایران و سازمان‌های تروریستی آن است. بنابراین عادی سازی روابط با کشورهای عربی مطمئناً زمان بر خواهد بود زیرا ما در جنگ هستیم. اما آنها نخواهند توانست به این هدف دست یابند.»

بنی گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل و رهبر حزب «اردوگاه ملی» نیز در واکنش به اظهارات گوترش گفت: «روزگاری که دبیرکل سازمان ملل از تروریسم حمایت کند، برای همه دنیا روزگاری سیاه و تاریک خواهد بود و هیچ توجیهی برای کشتار غیرنظامیان وجود ندارد و کسی که در طرف درست تاریخ قرار نگیرد، مجازات خواهد شد و کسی که تروریسم را توجیه کند، شایسته نیست که به اسم جهانیان سخن بگوید!».

کد خبر 698852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.