شبکه حمل‌ونقل کشور باید  نوسازی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح شبکه حمل‌ونقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم_ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور بازمی‌گشت، اظهار کرد: این بند از لایحه با قانونی که مدتی پیش در زمینه واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دو تفاوت دارد؛ در اینجا ذکر شده است که به‌ازای اسقاط هر دستگاه، می‌توان واردات انجام داد، اما در قانونی که پیش‌تر تصویب شد، الزامی برای اسقاط وجود ندارد که از نظر من به ضرر محیط زیست و مصرف سوخت بوده است، اما مجلس در این زمینه تصمیم گرفت.

وی افزود: اکنون ما خودروهایی داریم که برای ۶۰ تا ۷۰ سال پیش است و در همین تهران تردد و مصالح جابه‌جا می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث واردات ماشین‌های سنگین و کشنده‌ها باید توجه کنیم که چه میزان ارزبری دارند؟ زمانی که عمر کمتر از ۱۰ سال در نظر گرفته می‌شود، قیمت پایین می‌آید و ارزبری کمتر می‌شود. اکنون بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهای ما امکان این که به خارج از کشور بار ببرند را ندارند، چراکه از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: به‌طور قطع نوسازی این ناوگان در صرفه‌جویی انرژی، امنیت جاده‌ای و ترانزیت کالا که ما روز گذشته قصد داشتیم آن را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن در پایان برنامه افزایش دهیم، نقش مؤثری دارد. برای دستیابی به این هدف شبکه حمل‌ونقل ما باید نوسازی شود.

وی تاکید کرد: اصلاح شبکه حمل‌ونقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد، اکنون ۷۰ درصد از کشنده‌ها مالک شخصی دارند، اولویت ما باید دادن معافیت به این مالکان برای نوسازی خودروهای خود باشد تا هم درآمد خانوار بالا برود و هم به اقتصاد کشور کمک کند.

کد خبر 696271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.