ببر مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

این روزها فروش حدود چهار میلیارد تومانی انیمیشن بچه زرنگ نشان می‌دهد که در میان بعضی از فیلم‌هایی که در قالب طنز، بسیاری از مفاهیم دور از اخلاق را به نمایش می‌گذارند، توجه به ظرفیت‌های سینمای کودک و نوجوان می‌تواند استقبال بسیار خوب مخاطبان را همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها انیمیشن «بچه زرنگ» نامی آشنا برای بسیاری ما است و شاید کمتر جایی است که رفته اما نام آن را نشنیده باشیم. بچه زرنگ یک انیمیشن سینمایی در ژانر ماجراجویی به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و سومین انیمیشن سینمایی «گروه هنرپویا» بعد از شاهزاده روم و فیل شاه محسوب می‌شود که از پنجم مهرماه و در کنار «هتل» راهی چرخه اکران شد.

تلاش ۴ ساله ۲۵٠ نفر

یکی از عوامل مؤثر و تأثیرگذار این انیمیشن را می‌توان استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای معرفی کرد و در همین راستا هومن حاجی‌عبدالهی، صداپیشه مهم‌ترین شخصیت داستان است. سعید شیخ‌زاده، مدیر دوبلاژ این اثر پیش از این اعلام کرد که انیمیشن بچه زرنگ محصول ۴ سال کار ۲۵۰ هنرمند ایرانی است و در این راستا سال از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ برای این انیمیشن تلاش فراوانی شده است.

ماجرای این انیمیشن از این قرار است که قصه از یک سفر خانوادگی به جنگل ابر آغاز می‌شود و پسر کوچک خانواده که نامش محسن است و خود را یک ابرقهرمان می‌داند، با یک قلاده ببر آشنا می‌شود؛ آشنایی با ببر مازندران که از گونه‌های منقرض‌شده است، زمینه‌ساز ورود کاراکتر اصلی فیلم به دنیای حیوانات و ماجراهای آن‌ها می‌شود اما از جایی به‌بعد این فیلم هم مانند «شاهزاده روم» و «فیل شاه» سراغ مضامین دینی نیز می‌رود.

کیفیت فنی این اثر باعث شد که رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر موردتوجه داوران قرار بگیرد و در ادامه با راه‌یابی به بخش سودای سیمرغ و رقابت با فیلم‌های بلند داستانی در شش بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود و در این راستا در بخش‌های بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد سیمرغ شد، اما این جایزه را به‌عنوان بهترین انیمیشن دریافت کرد.

پلنگ مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

این انیمیشن تاکنون نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و بر همین اساس فروش آن تا روز سه‌شنبه، یازدهم مهرماه به ۳٬۸۵۷٬۵۴۵٬۵۰۰ تومان رسیده است که اگر با همین وضعیت، استقبال از آن ادامه داشته باشد، دور از انتظار نیست که ظرفیت بیشتری در سانس‌بندی سینماها را از آن خود کند هرچند در حال حاضر نیز به نوبه خود دستاوردهایی را داشته است.

وقتی پلنگ مازندران از دیگران پیشی گرفت

«بچه زرنگ» یازدهم مهرماه در سینماهای سراسر کشور توانست بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش کند و در جایگاهی بالاتر از فیلم‌های پرفروش این ماه‌ها یعنی «فسیل» و «شهر هرت» قرار گیرد و از طرفی در روزهای آغازین اکران خود نیز توانست پرفروش‌ترین افتتاحیه یک انیمیشن سینمایی در تاریخ گیشه را نسبت به افتتاحیه پرفروش‌ترین انیمیشن‌ها رقم بزند.

البته که این استقبال به فضای داخل سینما محدود نشد و در فضای مجازی نیز کاربران، استقبال خوبی از این انیمیشن داشتند و حتی ظاهراً بیشتر از فرزندانشان از آن راضی بودند.

در فضای مجازی چه گفتند؟

محمدرضا شهبازی هم از لذت دیدن فیلم و هم از لذت تماشای آن در فضای متفاوت سالن نوشته است:

پلنگ مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

کاربری دیگر هم از این نوشته که کیفیت این انیمیشن به حدی بود که علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، بزرگسالان را هم با خود همراه کرده است:

پلنگ مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

دیگری هم از این گروه ۲۵٠ نفره تقدیر کرده است:

پلنگ مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

مادری هم از این نوشته که بیشتر از پسرش از این انیمیشن استقبال کرده است:

پلنگ مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

و دیگری هم از دیالوگ‌هی طنز و غیرطنز این انیمیشن یاد کرده است:

پلنگ مازندران در سینما از دیگران پیشی گرفت

تمام این موارد نشان‌دهنده آن است که برخلاف تصور عده‌ای، اگر به ظرفیت‌های موجود در عرصه سینمای کودک و نوجوان توجه لازم شود، مردم نیز استقبال بی‌نظیری از آن خواهند داشت.

این روزها که برخی تلاش دارند در سینما با رواج دادن برخی از مفاهیم غیراخلاقی و به‌نام طنز و شوخی، هر چیزی را در قالب فیلم‌های به ظاهر خانوادگی به نمایش بگذارند که این امر نتیجه‌ای جز ترویج برخی از مفاهیم دور از اخلاق در میان خانواده‌ها و به‌خصوص کودکان و نوجوانان نخواهد داشت، در مقابل این نگاه عده‌ای دیگر مجاهدانه به میدان آمده‌اند و نشان می‌دهند که سینمای انیمیشن و رعایت چارچوب‌های مختص به دهه ۹۰ و حتی هشتادی‌ها همواره طرفداران خود را داشته است که اگر از این ظرفیت به درستی حمایت شود، مخاطبان نیز استقبال خود را نشان خواهند داد.

کد خبر 693041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    خیلی خوب است