درخشش پژوهشگران قلب اصفهانی در جهان

«پیش از انقلاب بسیاری از بیماران قلب‌وعروق برای جراحی‌های ساده نیز باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروز ایران در جایگاهی ایستاده است که پژوهشگران حوزه‌قلب و عروق اصفهانی جزو پیشتازان جهانی هستند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید در لابه‌لای خاطرات پدر و مادرهایی که دوران قبل از انقلاب اسلامی را تجربه کرده باشند صحبت‌هایی از وضعیت نابسامان درمانی کشور در آن دوران را شنیده باشید؛ از حضور پزشکان خارجی که حتی زبان بیماران را بلد نبودند تا ارجاع بیماران به خارج از کشور برای یک جراحی ساده!

نباید فراموش کنیم که پیش از انقلاب در زمینه‌های مختلفی مثل قلب‌وعروق بیشترین بیماران ما به خارج از کشور اعزام می‌شدند و در آن شرایط که در جنگ حضور داشتیم دلار تخصیص می‌دادیم تا برای یک درمان ساده به خارج از کشور اعزام شود، اما امروز از تمام کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای اروپایی به دلیل بالا بودن کیفیت درمان و پایین بودم هزینه‌های درمانی در ایران حضور پیدا می‌کنند.

اکنون بیش از چهل سال از آن دوران می‌گذرد. طی این سال‌ها شاهد موفقیت‌های بزرگی در زمینه علمی و تکنولوژی، دارویی و کشف و تولید داروهای جدید و نوترکیب و همچنین پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی و ریشه‌کن کردن بیماری‌ها و … بوده‌ایم. پیشرفت‌های حوزه قلب‌وعروق یکی از مهمترین دستاورد پزشکی در ۴۰ سالگی انقلاب به شمار می‌آید. چنان که متخصصان قلب‌وعروق اصفهانی توانسته‌اند یکی از برترین‌های جهان باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ مرکز علمی استان اصفهان در زمره یک درصد برتر جهان 

براساس آخرین گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، هفت دانشگاه و موسسه پژوهشی استان اصفهان در زمره یک درصد مراکز علمی پر استناد برتر جهان قرار گرفتند که یکی از آن‌ها پژوهشکده قلب و عروق اصفهان است.

پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان؛ متصدی کاهش بیماری‌های قلبی در ایران

نوشین محمدی‌فرد، معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان در رابطه با آغاز فعالیت‌های این پژوهشکده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان فعالیت خود را طی سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ آغاز کرد.

وی می‌افزاید: این پژوهشکده ابتدا فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی انجام می‌داد و از سال ۱۳۷۲ تبدیل به مرکز تحقیقات شد و به تدریج با توسعه فعالیت‌ها، تعداد مراکز تحقیقاتی افزایش یافت و در سال ۱۳۹۰ به پژوهشکده قلب‌وعروق تبدیل شد اکنون این پژوهشکده با دارا بودن هفت مرکز تحقیقاتی با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌-عروقی فعالیت می‌کند.

معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ادامه می‌دهد: این پژوهشکده حدود ۱۵ سال است که با سازمان جهانی بهداشت نیز همکاری می‌کند و در حوزه قلب‌وعروق تنها مرکزی به‌شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه فعالیت دارد.

وی اشاره می‌کند: عمده فعالیت و هدف اصلی این پژوهشکده پیرامون پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کاهش مشکلات ناشی از این بیماری‌ها در جامعه است.

معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ادامه می‌دهد: این پژوهشکده در طول فعالیت خود افتخارات بسیاری برای ایران کسب کرده است و رئیس و مؤسس این پژوهشکده نیز با تلاش‌های خود موجب توسعه پژوهشکده در سطح کشور و حتی جهان شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا مطالعات پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان نیز پیرامون این موضوع توسعه یافت، می‌گوید: در آن زمان شنیده می‌شد که بیماران دیابتی و افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی هستند، بیش‌تر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند، اما هیچ تحقیقاتی پیرامون این مسئله انجام نشده بود. با شیوع ویروس کرونا مطالعه‌ای روی پنج هزار نفر در پژوهشکده قلب و عروق اصفهان آغاز شد که طی این مطالعه سبک زندگی، تغذیه، ورزش، وضعیت بهداشت و استرس افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بودن، به وسیله یک پرسشنامه بررسی شد و بیماران جهت همکاری به مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها دعوت شدند.

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان ادامه می‌دهد: بعد از تکمیل پرسشنامه، هر چهار ماه یک بار با بیماران در تماس بودیم و اگر اتفاق یا مشکلی مانند ریزش مو، از دست دادن قوه بویایی، ضعف بدن، فشار خون و دیگر علائم در آن‌ها رخ داده بود، آن‌ها را به کلینیک کووید دعوت می‌کردیم تا توسط متخصصین مربوطه بررسی شوند.

وی تصریح می‌کند: در ابتدا متخصصان داخلی بیماران را چکاپ و پس از آن در صورت نیاز متخصصان دیگری به وی کمک می‌کردند. با انجام این تحقیق نتیجه گرفتیم که ۶۰ درصد از افرادی که دچار بیماری کووید -۱۹ می‌شوند حداقل یکی از علائم‌شان ماندگار است و چهار الی پنج درصد از بیماران نیز دچار مشکلات دیگری می‌شوند که در گذشته نداشته‌اند.

محمدی‌فرد می‌افزاید: این اطلاعات که توسط پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گردآوری شد همچنین برای یک گروه علمی در دانشگاه واشنگتن نیز ارسال شد؛ این گروه نزدیک ۱۰ مطالعه به صورت طولی انجام می‌داد که تحقیق ما نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شد.

کد خبر 665041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.