برای تکمیل پروژه‌های استان، ۷۵۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در بخش راه‌های استان ۲۶ پروژه فعال داریم که در حال اجرا هستند. مبلغ این قراردادها ۵۰۰ میلیارد تومان است و برای تکمیل آن‌ها ۷۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد شاهسوندی امروز _چهارشنبه نوزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱_ در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار کرد: استان اصفهان به لحاظ اینکه در مرکز کشور قرار دارد، اتصال‌دهنده هشت استان همجوار به یکدیگر است و به همین دلیل ترافیک حوزه راهی در استان بسیار بالاست، همچنین حدود ده تا ۱۵ درصد از حمل بار کشور در از طریق محورهای استان انجام می‌شود.

وی افزود: به همین علت احداث بزرگراه‌ها در استان در دستور کار است، اکثر محورهای برون‌استانی چهار خطه شدند و سایر مسیرها نیز در حال احداث راه جدید هستند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در بخش راه‌های استان ۲۶ پروژه فعال داریم که در حال اجرا هستند. مبلغ این قراردادها ۵۰۰ میلیارد تومان است و برای تکمیل آن‌ها ۷۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

شاهسوندی اضافه کرد: چون طول راه‌ها و پروژه‌ها بعضاً بالای ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر است، این پروژه‌ها بر اساس ترافیک، تصادفات و سوانح در حال اولویت بندی هستند و بر همین اساس تأمین اعتبار و تکمیل خواهند شد.

وی افزود: در بخش ساختمان دولتی، بعضی از ادارات کل دفتر فنی مناسبی برای احداث ساختمان جدید ندارند و به همین علت تمامی وظایف این ساختمان‌ها به اداره کل راه و شهرسازی محول شد. همچنین استعلام‌های تغییر کاربری برخی زمین‌های در حریم جاده از اداره کل انجام می‌شود. تخریب ساختمان‌های دولتی نیز بر عهده اداره کل است. فرمانداری اصفهان، اردستان و ساختمان مدیریت بحران اصفهان از پروژه‌های مهم ساختمان‌های دولتی استان است که برخی تکمیل و برخی دیگر پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. ساختمان مدیریت بحران استان برای تکمیل به ده میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: باتوجه به وضعیت فرونشست، دستگاه‌های مختلف درخواست دارند تا ساختمان آن‌ها از نظر خطر فرونشست بررسی شود. اداره کل راه و شهرسازی نیز در این صورت نیروهای خود را مأمور به بررسی می‌کند تا اگر این ساختمان‌ها قابل استفاده نباشد، مجوز تخریب آن‌ها صادر شود.

فرونشست به راه‌های استان آسیب نزد

شاهسوندی گفت: فرونشست در راه‌های استان مشکلی ایجاد نکرده است، همچنین به راه‌ها و پل‌ها آسیبی نرسیده است. فقط در محور مهیار این مشکل وجود داشت که با اقدامات ویژه تمامی این موارد برطرف شد.

وی افزود: در حوزه راه، ۲۱ پروژه در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در نظر گرفته شد. پیش بینی ما ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد بود که حدود ۴۰۰ میلیارد آن به دلایلی کم شد. این مصوبات برای سه سال و تا ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. این تخصیص‌ها برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است.

این مسئول گفت: استاندارد راه‌ها و طراحی‌ها بر اساس آئین نامه‌های استاندارد ابلاغ شده است، همچنین برای ساخت راه‌ها از آئین نامه‌های بتن و نشریات راه و راه سازی که در کل دنیا ثابت است، استفاده خواهد شد. راه‌هایی که قرار است احداث شود، از بستر تا آسفالت آزمایش خواهد شد و مشکلی در زمینه استاندارد وجود ندارد. آسفالت عمر مفید دارد و بعد از عمر مفید باید ترمیم شود. عمر مفید آسفالت باید افزایش پیدا کند. موارد زیادی باعث تخریب جاده‌ها و آسفالت خواهد شد که در برخی موارد هم قابل کنترل نیستند، سرما و گرما و ماشین‌های سنگین در این خصوص تأثیرگذار هستند.

شاهسوندی اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور مشکلی در تولید سیمان وجود ندارد، در برخی محورهای استان به جای آسفالت از بتن غلتکی استفاده شده است. استفاده سیمان عمر مفید جاده را تقریباً دو برابر می‌کند. همچنین استفاده از افزودنی‌های مختلف به قیر در حال انجام است که این اقدام هم عمر مفید را بالا می‌برد اما با توجه به اینکه بخشی از آن وارداتی است، تهیه این مواد کمی مشکل است.

بیش از ۸۵ درصد محورهای اصلی استان چهارخطه هستند

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد محورهای اصلی استان چهارخطه هستند که از نظر ایمنی استاندارد هستند ولی ممکن است ایراداتی داشته باشند. کیفیت راه‌های استان‌های اصفهان نسبت به استان‌های همجوار بهتر است. با چهارخطه شدن راه‌ها، حوادث رخ به رخ کاهش پیدا خواهد کرد و از این نظر در کاهش تصادفات مؤثر است اما عواملی دیگری هستند که موجب تصادف خواهند شد.

این مسئول گفت: حدود ۶۵ کیلومتر باند دوم، هفت دهانه تقاطع غیر همسطح با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح خواهند شد.

شاهسوندی اضافه کرد: بر اساس فهرست بهای ۱۴۰۱، احداث یک کیلومتر راه دوخط حدود ۷.۵ میلیارد تومان هزینه دارد. طبیعتاً هزینه‌های پروژه‌های حوزه راه به مقدار زیادی به بودجه، منابع مالی و اعتباری وابسته است. هزینه‌های احداث راه حتی در طول سال نیز تغییر و بعضاً تا ۱.۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در تعدیل‌های سه ماهه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اختلاف هزینه داریم.

کد خبر 639776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.