فرهنگ، اصلی‌ترین گزینه روی میز «شهر زندگی»

در این دوره مدیریت شهری اصفهان، فرهنگ مسئله بسیار مهمی برای شهرداری است؛ در واقع فرهنگ معنای مستتر در هر حرکت، رفتار، باور و اتفاق است و با این دید شهرداری سازمانی تمام فرهنگی است، لذا این معنا باید بر مبنای باورهای فرهنگی باشد و بتواند پیش‌برنده فرهنگ شهروندی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شهرداری‌های به‌روز دنیا به جای یک نهاد خدماتی، به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شوند. از آنجا که ماهیت، ذات و شخصیت شهر اصفهان یک شهر فرهنگی است، فرهنگ باید اولویت اصلی و مهمترین رویکرد این شهر باشد.

نگاه تحولی شورای اسلامی شهر به موضوعات فرهنگی و انتخاب یک شهردار فرهنگی برای سکان‌داری اصفهان نشان از آن دارد که اصفهان در این دوره مدیریت شهری، از هر رخداد فرهنگی استقبال می‌کند و زیرساخت‌ها، امکانات لازم و اراده مدیریتی برای آن فراهم شده است.

شعار «اصفهان من، شهر زندگی» که نگاه فرهنگی و هویتی به شهر اصفهان دارد، با همین رویکرد انتخاب شد تا به عنوان افق و نقشه راه کلان‌شهر اصفهان همچون یک ارکستر هماهنگ به پیشبرد مسائل شهر کمک کند، چرا که فضای فرهنگی شهر اصفهان این ظرفیت را دارد که مناسبت‌های بزرگ شهری در آن برپا شود.

«شهر زندگی» یک چتر گفتمانی است به این معنا که قرار است به واسطه مفاهیمی که از فرهنگ منشعب می‌شود و با عملکردی چترمانند به لحاظ فرهنگی عموم مردم را به یکدیگر متصل کنیم و از برآیند این اتصال، انرژی نرم و همگرایی در راستای پیشبرد حوزه فرهنگ تولید می‌شود؛ در واقع چتر گفتمانی یک باور فرهنگی است که از هویت مردم اصفهان منشعب شده است و شهر زندگی به بازتولید این باور و رفع آسیب‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر می‌پردازد.

فرهنگ در این دوره مدیریت شهری، مسئله بسیار مهمی برای شهرداری است و شهرداری به دلیل ارتباط ویژه و گسترده‌ای که با مردم دارد و همچنین خدمت‌رسانی به آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع فرهنگ معنای مستتر در هر حرکت، رفتار، باور و اتفاق است و با این دید شهرداری، سازمانی تمام فرهنگی است و هر کاری که در بخش‌های مختلف آن انجام می‌شود، یک معنای فرهنگی دارد. این معنا باید بر مبنای باورهای فرهنگی باشد و بتواند پیش‌برنده فرهنگ شهروندی باشد.

در این دوره تلاش شده است تمام معاونت‌ها و سازمان ابتدا دارای دیدگاه فرهنگی باشد و در گام بعدی این نگاه، همگرا و هم‌داستان باشد تا از شهرداری یک نوای واحد فرهنگی به گوش برسد. اجرای این موضوع دارای الزاماتی از جمله توسعه عدالت، مبارزه با فساد و توجه به محلات است که از ذات فرهنگی شهرداری این دوره منشعب شده است.

در واقع شهرداری در شهر زندگی، موظف است به همان میزان که به کالبد شهر توجه می‌کند به روح شهر نیز توجه کند. این حوزه در گذشته مغفول بوده است و شهرداری باید به آن توجه ویژه داشته باشد. بدون توجه به روح که همان فرهنگ شهر است، نمی‌توان انتظار حال و وضعیت خوب از جسم و کالبد شهر داشت چراکه سلامت روح همواره منشأ سلامت جسم است.

هدف از تشکیل میز فرهنگ چند مسئله است. نخست به دلیل اینکه قرار است شهرداری اقدامات فرهنگی را در معنای وسیعی مورد توجه قرار دهد، طبیعی است که باید داخل شهرداری هماهنگی به وجود آید و بر این اساس «میز فرهنگ» سیاست‌گذار حوزه فرهنگ شهرداری است.

حوزه فرهنگ شهرداری حوزه وسیعی است و تمام معاونت‌ها و سازمان‌ها را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بر می‌گیرد. میز فرهنگ به ریاست شهردار و دبیری دستیار فرهنگی او تشکیل می‌شود و به تناسب موضوعاتی مطرح شده بخش‌ها مختلف شهرداری از معاونان، سازمان‌ها و افراد مؤثر در حوزه فرهنگ به این میز جهت تصمیم‌گیری دعوت می‌شوند.

همچنین در میز فرهنگ، برخی ابرپروژه‌های فرهنگی که پیش از این مورد توجه نبوده است، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است؛ این ابرپروژه‌ها، اقدامات مهم فرهنگی هستند که در آینده اصفهان با آن‌ها شناخته خواهد شد. زیرساخت فرهنگی، مورد نیاز شهر و خدمت‌رسان مردم است تا شهروندان آینده اصفهان بتوانند از آن استفاده کنند و نبض فرهنگی شهر اصفهان که خاستگاه فرهنگی دارد، بهتر از قبل کار کند و حال شهر خوب‌تر باشد.

کد خبر 626697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.