آمایش سرزمین با امنیت گردشگران مرتبط است

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه گردشگری فعالیت پیچیده‌ای است که بخش‌های مختلف اقتصاد و فرایند تعامل اجتماعی را در بر می‌گیرد، گفت: آمایش سرزمین با مؤلفه امنیت گردشگران بیشترین و با مؤلفه محیطی کمترین ارتباط را دارد.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در آمایش سرزمین، گردشگری به‌عنوان یک بخش ارزشمند در زمینه رهیافت اقتصادی مطرح است و دارای خطرات و هزینه‌های کمتری در زمینه سرمایه‌گذاری با توجه به در دسترس بودن منابع و پایین بودن قیمت‌ها در مقایسه با دیگر پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: مؤلفه‌های امنیتی و پدافندی، سیاسی و مبارزه با قاچاق کالا، اقتصادی و اجتماعی، زیربنایی و نیروی انسانی، فرهنگی، زیست‌محیطی و فضایی در توسعه گردشگری نقش بارزی دارد، زیرا میانگین آن‌ها بالا است و حد پایین و بالای آنها مثبت است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ارتباط بین آمایش سرزمین و مؤلفه‌های گردشگری به‌صورت مستقیم و مثبت است، خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین با مؤلفه امنیت گردشگران بیشترین ارتباط و با مؤلفه محیطی کمترین ارتباط را دارد.

وی ادامه داد: آمایش سرزمین از مسیر توجه به شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خاص مناطق، کارآمدی اقتصادی، وحدت و یکپارچگی سرزمین، گسترش عدالت و تعادل منطقه‌ای، حفظ محیط زیست و احیای منابع طبیعی، حراست از میراث فرهنگی و رفع محرومیت‌های گردشگری تأثیر می‌گذارد.

پرهیز تصریح کرد: امکان‌سنجی گردشگری می‌تواند با توجه به شاخص‌های مناسب از جمله جاذبه‌های گردشگری و پیرامون آن‌ها، راه‌های ارتباطی و سهولت دسترسی، ظرفیت‌پذیری گردشگر در واحد سطح، تأسیسات زیربنایی، اقتصادی، امکانات سکونتگاهی، ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و تمایل ساکنان محلی در جذب گردشگری، پیامدهای گردشگری در اشتغال، سطوح درآمد و افزایش سطح رفاه خانوارها و در نهایت دستیابی به یک گردشگری پایدار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمین، نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد، اضافه کرد: گردشگری فعالیت پیچیده‌ای است که بخش‌های مختلف اقتصاد و فرایند تعامل اجتماعی را در بر می‌گیرد، لذا نبود هرگونه برنامه‌ریزی برای اثرات غیرمنتظره و نامطلوب بخش گردشگری، ممکن است پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.

کد خبر 613831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.