سر فصل های آموزش پزشکی متناسب با نیاز سلامت کشور طراحی شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه توجه به شرایط بیماری‌ها و نیازهای سلامت کشور در برنامه ریزی آموزش پزشکی کشور مهم است، اظهار داشت: ما در دانشگاههای علوم پزشکی باید حرکت جدی برای تامین نیازهای سلامت کشور داشته باشیم و سرفصل‌های آموزشی را متناسب با این نیازها طراحی کنیم.

به گزارش ایمنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مسئولین دانشگاههای منطقه آمایشی ۱۰، ضمن تشکر از دست اندرکاران اجرای بسته های تحول و نوآوری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اظهار داشت همراهی هریک از همکاران در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باعث ارتقای این بحث در سطح کشور می شود.

وی با اشاره به گزارش دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: گزارش برخی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد تلاشی محسوس با رویکردی روشن در خصوص آینده آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها شکل گرفته و نگاه مسئولین دانشگاهها به آینده، رویکرد تحولی است و امیدواریم این مسیر پیش برود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اکثر دانشگاههای منطقه آمایشی ۱۰، برنامه روشنی در حوزه آموزش دارند و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام داده‌اند، که می‌تواند برای تمامی همکاران قابل آموزش باشد.

وی با ابراز امیدواری برای اینکه مسیر تحولی که در نظام سلامت شروع شده ادامه یابد، گفت: برنامه های تحول آموزش با رویکرد جامع به حوزه آموزش علوم پزشکی شکل گرفته و نیازهای واقعی دانشگاهها در شرایط بین المللی است.

لاریجانی با اشاره به اینکه منطقه آمایشی ۱۰ بیش از ۳۰ درصد بار آموزش علوم پزشکی کشور را بر عهده دارد، گفت: این منطقه باید در آموزش علوم پزشکی سرآمد باشد. مناطق آمایشی دیگر کشور هم افق روشنی برای آینده دارند و حرکت های خوبی در این مسیر داشته اند. انتظار از دانشگاههای بزرگ کشور این است که تلاش بیشتری در حوزه آموزش داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به شرایط بیماری‌ها و نیازهای سلامت کشور در برنامه ریزی آموزش پزشکی کشور مهم است، اظهار داشت: مسائلی مثل بیماری های غیرواگیر، پرفشاری خون و دیابت و چربی خون بالا از جمله چالش‌های اصلی سلامت جامعه هستند و ما در دانشگاههای علوم پزشکی باید حرکت جدی برای تامین نیازهای سلامت کشور داشته باشیم و سرفصل‌های آموزشی را متناسب با این نیازها طراحی کنیم. حوزه آموزش نباید نسبت به مشکلات سلامت جامعه بی تفاوت باشد و تمام تلاش ها باید در راستای رفع این نیازها باشد.

وی ادامه داد: علت دیدگاه آمایشی این بود که بتوانیم باتوجه به شرایط کشور اداره حوزه سلامت را به صورت غیرمتمرکز انجام دهیم. این یک دیدگاه کلیدی است ما یک کشور بزرگ هستیم و لازم است نیازهای مناطق کشور به صورت غیرمتمرکز برآورده شوند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت از برنامه های مناطق آمایشی حمایت می کند، افزود: اختیار تغییر ۲۰ درصد سرفصل‌های آموزشی رشته ها متناسب با نیازهای منطقه به مناطق آمایشی داده شده و جا دارد دانشگاههای مستقر در مناطق از این فرصت استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت هویت جمعی دانشگاهها در مناطق آمایشی، گفت: کارهای بسیار خوبی در برخی دانشگاههای منطقه ۱۰ و سایر مناطق انجام شده است. لازم است مناطق از تجارب یکدیگر استفاده کنند و اگر برنامه ای در دانشگاهی اجرا شده این دانشگاه می‌تواند سایر دانشگاههای منطقه را نیز آموزش دهد.

وی با ذکر مثال هایی در این خصوص گفت: مناطق آمایشی می توانند از یکدیگر یادگیری داشته باشند و متناسب با شرایط خود الگوبرداری کنند. این کار باعث هم‌افزایی می‌شود.

لاریجانی با اشاره به رصد برنامه های تحول در حوزه های مختلف معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در این برهه زمانی انتظار این است که خروجی های عملیاتی اجرای بسته های تحول در دانشگاهها ملموس باشد و در گزارش هایی که ارائه می‌شود نیز این نکته ذکر شود و همچنین مدل های استقرار برنامه ها نیز به سایر دانشگاهها آموزش داده شود.

وی با بیات اینکه، الگویی که برای تحول در آموزش در دست پیگیری است به دانشگاههای علوم پزشکی کمک می کند تا به سمت دانشگاههای هزاره سوم حرکت کنند، خاطرنشان کرد: مناطق آمایشی باید جلسات و تعامل بیشتری با هم داشته باشند و متناسب با ظرفیت هر دانشگاه به یکدیگر کمک کنند تا ضمن پیشبرد ماموریت های ویژه دانشگاهها در حوزه آموزش نیز بدرخشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم مشارکت بیشتر دانشگاههای مستقر در کلان مناطق گفت: با تشکیل گروه های مشترک منطقه ای به دانشگاههای مناطق اجازه داده شده که مدرک تحصیلی مشترک ارائه نمایند. بحث طراحی سوالات آزمون ها در مناطق موضوعی است که می تواند با مشارکت دانشگاههای منطقه پیش برود.

لاریجانی بر اهمیت مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاهها در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره وتاکید کرد: رمز پایداری این برنامه ها در مشارکت اعضای هیات علمی است. برخی دانشگاهها در این حوزه خوب عمل کرده اند و لازم است این مشارکت را گسترش دهیم. چرا که تغییر باید ابتدا در نگاه اعضای هیات علمی ایجاد شود تا بتواند در دانشگاهها تغییر ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ارتقای ارتباط های بین المللی به دانشگاههای علوم پزشکی هویت می دهد،تصریح کرد: بحث برآورد نیروی انسانی در سطح ملی نهایی شده و برش های منطقه ای این برآورد هم با کمک دانشگاهها منطقه باید نهایی شود. در آینده ظرفیت های مناطق آمایشی متناسب با این برآوردها تعیین می شود و نیازهای سطح ملی و بومی به صورت توام در این ظرفیت ها مدنظر قرار می گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه لازم است دانشگاهها از ظرفیت های مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی و گرنت های این مرکز برای پیشبرد پروژه های آموزش استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ارزیابی های کیفی دانشگاهها در قالب برنامه های مختلف از جمله اعتباربخشی در حال انجام است و هدف این برنامه ها ارتقای سطح آموزش در دانشگاهها مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی است.

منبع:ایسنا

کد خبر 363575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.