مجموعه کتاب «مشاغل سنتی اصفهان» ویژه کودکان رونمایی می شود

مجموعه کتاب‌های «آشنایی با مشاغل سنتی اصفهان» ویژه کودکان به همت مرکز مطالعات فرهنگ‌عامه و مشاغل سنتی اصفهان آماده رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، موزه عصارخانه شاهی به‌عنوان مرکز مطالعات فرهنگ‌عامه و مشاغل سنتی اصفهان تلاش‌های بسیاری در زمینه  شناخت، پژوهش و حفظ و اشاعه مشاغلی که در حال فراموشی هستند برداشته که چاپ کتاب برای سنین مختلف یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.

محمد معماریان در این زمینه بیان داشت: موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به ‌عنوان مرکز مطالعات فرهنگ‌عامه و مشاغل سنتی اصفهان، چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و برای شناخت مشاغل سنتی اصفهان فعالیت‌هایی انجام داده است.

مدیر موزه عصارخانه شاهی بخشی از فعالیت‌های این مرکز را در مورد شناخت و آشنایی اقشار مختلف با مشاغل دانست و بیان داشت: مشاغلی در بازار اصفهان وجود داشته و برخی هم هنوز کم‌وبیش فعال هستند، برخی از مشاغل امروز در معرض خطر قرار گرفته‌اند و امکان دارد که تا چند سال آینده اثری از آن‌ها باقی نمانده و شاید هم به فراموشی سپرده شوند. موزه عصارخانه شاهی با توجه به رسالت خود برای بزرگسالان فیلم‌های مستند با عنوان «مستند بازار» تولید کرد که نام آن «راسته» و موضوع آن مشاغل در حال فراموشی است.

وی در مورد فعالیت انجام شده برای کودکان اظهار داشت: برای کودکان کتاب‌هایی در نظر گرفته شد، سپس برای آن ترانه و داستان سفارش داده شد و بعد از آن تصویرگری آن انجام گرفت.

معماریان افزود: موضوعات عصاری، قالی‌بافی، عطاری، مسگری، کاشی‌کاری و آهن گری از جمله محور مطالب این مجموعه کتاب بوده که حدود یک سال برای تصویرگری و نگارش متن‌ها به‌صورت متن و شعر زمان صرف شد و مجموعه اول ۶ کتاب داستان شد.

مدیرموزه عصارخانه شاهی در مورد مشاغل مورد توجه در این مجموعه گفت: "تلخک و شاه با غول چراغ جادو" با موضوع عصاری، "حنا و رنگ‌های قالی" با موضوع قالی‌بافی، "دوستی مار و پونه" با موضوع عطاری، "دیگچه مسی مادربزرگ" با موضوع مسگری، "مینو، دست‌ها و لک‌لک" با موضوع کاشی‌کاری و "آتش خاموش نمی‌شود" با موضوع آهنگری عناوین این مجموعه است.

وی با اشاره به اهمیت انسجام در طراحی این مجموعه بیان داشت: کل مجموعه با حضور دو هنرمند انجام شد، شیرین بدرلو نویسنده و سیمین بدرلو تصویرگر شش کتاب ابن مجموعه بوده‌اند، متن‌ها و نوشته‌ها با بررسی‌ها و کارشناسی‌های انجام شد، تعیین سطح برای مخاطبان انجام شد تا به‌صورت کارشناسی شده متن‌ها و تصویرگری‌ها انجام شود./

کد خبر 325502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.