سد «قیزقلعه‌سی» نمادی از دوستی مردم ایران و آذربایجان است

وزیر نیرو گفت: سد «قیزقلعه‌سی» که به‌دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی ساخته شده است، نماد دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است که با حضور رؤسای جمهور دو کشور به‌بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌اکبر محرابیان، در رابطه با افتتاح سد قیزقلعه‌سی اظهار کرد: رودخانه ارس یک رودخانه مرزی بین چهار کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به طول ۱۰۷۲ کیلومتر است.

وی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان مرز مشترک ۴۵۰ کیلومتری با رودخانه ارس دارند و برای بهره‌برداری مشترک از این رودخانه در گذشته سدی به نام ارس و سال‌ها پیش سدی به‌نام خداآفرین به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر نیز سد قیزقلعه‌سی روی این رودخانه احداث شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سد قیزقلعه‌سی، سالانه دو میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند، اظهار کرد: این میزان آب حجم بسیار بالایی است که استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی از این آب بهره‌مند می‌شوند.

محرابیان به مهم‌ترین اهداف احداث این سد اشاره کرد و گفت: مهار سیلاب، تأمین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و نیز استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف برای توسعه همکاری‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف احداث و افتتاح سد قیزقلعه‌سی است.

وی ادامه داد: این سد که به دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی ساخته شده است، نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است که با حضور رؤسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طول تاج این سد ۸۳۴ متر است، اضافه کرد: عملیات خاک‌برداری این سد بیش از شش میلیون متر مکعب، عملیات خاکریزی بیش از ۲.۱ میلیون متر مکعب و عملیات بتنی این سد حدود نیم میلیون متر مکعب است.

محرابیان خاطرنشان کرد: سد قیزقلعه‌سی جزو سدهایی است که با رعایت همه استانداردهای مهندسی آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 754847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.