گفتمان رایج کشور باید به ترویج فضای امیدوارانه تغییر کند

استاندار اصفهان در جلسه ستاد روایت پیشرفت استان گفت: ما باید به این سمت برویم که اتمسفر عمومی کشور را تغییر دهیم و نمی‌توانیم در قالب حرکت های ایضایی مانند حضور در کلاس ها و اردوهای خاص آن را محدود کنیم، اگرچه این کارها موثر است اما گفتمان رایج کشور را باید به ترویج فضای امیدوارانه تغییر دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید رضا مرتضوی صبح امروز _سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت_ در اولین جلسه ستاد روایت پیشرفت استان اصفهان ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه کرامت اظهار کرد: موضوع قرارگاه پیشرفت، گاهی با اردوی راهیان پیشرفت اشتباه گرفته می‌شود، ما در این جلسه به دنبال این هستیم که ضرورت و اهمیت جهاد تبیین را به عنوان یک حکم قطعی درک کنیم و بدانیم که هرگز نباید از این مأموریت مهم کوتاه بیاییم.

وی افزود: مهمترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی یعنی سرمایه اجتماعی توسط دشمن مورد تهاجم قرار گرفته است و دشمن سعی دارد این ابزار را از نظام بگیرد، وقتی اوایل انقلاب آمریکایی‌ها تهدید به حمله می‌کردند امام می‌فرمودند خب بیایید، شما بالاخره اینجا باید پیاده شوید و با ما مواجه شوید، این سخن امام ناشی از یک باور قوی و اعتماد به خدا و همچنین ملت است، یعنی این ملت در همه جا پای کار هستند و دشمن به همین علت نمی‌توانست کارهای اطلاعاتی عمیقی انجام دهد زیرا ستاد اطلاعاتی ما به تعداد تک تک مردم کشور بود و همه مراقب بودند دشمن توطئه نکند.

استاندار اصفهان ادامه داد: وقتی جنگ را بر ما تحمیل کردند، ارتشی که مقاومت کرد سرمایه اجتماعی نظام و مردم بودند. در برهه‌های مختلف نیز این سرمایه به کمک نظام آمده است و به همین دلیل دشمن سالهاست روی فاصله انداختن میان مردم و نظام کار می‌کند.

مرتضوی تصریح کرد: در مواردی که ما خوب عمل کرده‌ایم دشمن موفق نبوده است و بلعکس، ما نمی‌توانیم منکر شویم که در رسانه‌های دشمن دو جهت گیری اصلی وجود دارد، اول ارائه تصویر ناصواب از ما به دنیا و مردم کشورمان، و دوم ارائه تصویر بزک کرده از خودشان به دنیا. ما در مقابل این نقشه باید هم در معرفی صحیح جامعه خودمان عمل کنیم و هم در معرفی چهره واقعی دشمن فعال باشیم و اگر صرفاً به داخل کشور پرداختیم موفقیت کامل برای ما حاصل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برای مثال اگر بیان شود که نظام سلطه در مواجهه با بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله چطور عمل کرده است و جمهوری‌اسلامی چطور عمل کرده، کارآمدی را به نحو دیگری در ذهن مخاطب تثبیت می‌کند و تلاش دشمن را در جریان سازی های بعدی بی اثر می‌کند، بنابراین ستاد ما باید ستاد سیاست گذاری باشد تا در کارگروه‌های مختلف هم در رابطه با فرستنده و هم در رابطه با پیام و هم گیرنده و سناریوهای مختلفی که ذیل آن باید تعریف شود کار شود.

استاندار اصفهان بیان کرد: قرار نیست ما چیزی را به زور در ذهن کسی فرو کنیم، ابزاری که ما در زمینه روایت پیشرفت تعریف می‌کنیم نیازمند سناریوهای دقیق است و باید از کار بدون فکر دوری کنیم، همچنین باید در مقابل مخاطبی که در مسیر رسمی ما نیست نیز برنامه داشته باشیم و ظرفیت‌ها شناسایی شود.

مرتضوی افزود: اگر این اتفاق با مهارت عالمانه و هنرمندانه تعریف شود کارآمد خواهد بود و ممکن است ما چیزی تعریف کنیم که اصلاً در قالب اردو و مواردی از این دست نباشد بلکه با بستر رسانه آغاز شود.

وی ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که اتمسفر عمومی کشور را تغییر دهیم و نمی‌توانیم در قالب حرکت‌های ایضایی مانند حضور در کلاس‌ها و اردوهای خاص آن را محدود کنیم، اگرچه این کارها مؤثر است اما گفتمان رایج کشور را باید به ترویج فضای امیدوارانه تغییر دهیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: گفتمان رایج باید این باشد که واحد صنعتی خودش برنامه بدهد تا ظرفیت‌های خود را معرفی کند و جامعه‌ای که نسبت به این موضوع عملیات می‌کنند را در تنوع این برنامه گسترده کنیم، این کار نیازمند کار فکری هوشمندانه است و نمی‌توان آن را در یک محور خلاصه کرد.

مرتضوی عنوان کرد: به اعتقاد من اگر در رسیدن به برنامه عملیاتی عجله نکنیم و ستاد در شرایطی هوشمندانه و آرام در تاریخ مشخص ظرف یکی دو ماه جلساتی متعدد داشته باشد و کارگروه‌ها فعال‌تر شوند، می‌توان برنامه‌های متنوعی تعریف کرد و با نگاهی جامع‌تر کار را پیش برد تا در نهایت برنامه‌ای جامع و کارآمد در استان داشته باشیم.

وی افزود: ما باید افراد خوش فکر را پای این کار بیاوریم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم، زیرا این موضوع یکی از جبهه‌های اصلی ما در تقابل با دشمن است و دشمن در سال ۱۴۰۱ فهمید می‌تواند از آن میوه بچیند، همان سال جان کری گفته بود من جوانانی در ایران دیدم که به آینده امیدوار شدم، یعنی او چیزی را دید که برخی از ما در جوانانمان ندیدیم و ما باید این رخنه دشمن را با نگاه عالمانه و دقیق مسدود کنیم.

کد خبر 753510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.