متوسط تولید گندم آبی در قزوین کمتر از متوسط کشوری است

مجری طرح گندم کشور گفت: متوسط عملکرد تولید گندم آبی استان قزوین ۹۰۰ کیلوگرم از متوسط کشوری کمتر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سهراب سهرابی بعدازظهر امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید از مزارع گندم در سطح شهرستان‌های استان قزوین اظهار کرد: هر زمانی که از شرکت‌های تولیدکننده بذر و کشاورزان حمایت کامل به عمل آمده، کشور توانسته در مسیر خودکفایی محصول گام بردارد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم وارد کردیم که طی دو سال گذشته با اقدامات انجام شده این میزان کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

مجری طرح گندم کشور خاطرنشان کرد: استان قزوین در راستای توسعه و تولید عملکرد محصولات کشاورزی اقداماتی مانند اجرای طرح تولید گندم، طرح جهش تولید در دیمزارها و توسعه سامانه نوین آبیاری انجام داده است.

سهرابی بر لزوم اهمیت ارتقای کیفیت تولید گندم در استان تاکید کرد و ادامه داد: پیش‌بینی متوسط عملکرد تولید گندم آبی در استان قزوین ۳ تن و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است در حالی که تولید گندم آبی کشور ۴ تن و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است که ۹۰۰ کیلوگرم کمتر از متوسط عملکرد کشوری است.

وی تصریح کرد: ضروری است افزایش نفوذ بذر دیم و بهبود شاخص‌های کیفی توسط جهاد کشاورزی استان‌ها پیگیری شود. ضروری است عملکرد استان قزوین در حوزه سامانه‌های کشت حفاظتی تقویت شود.

خرید تضمینی گندم کیفیت‌محور است

محمدحسین عطایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این بازدید اضافه کرد: کیفیت گندم در خرید تضمینی مد نظر و اولویت جهاد کشاورزی است.

وی تاکید کرد: بهبود کیفیت گندم نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی دارد بنابراین بمنظور تأمین و تقویت امنیت غذایی، لازم است کیفی سازی گندم نیز در کنار افزایش کمی آن در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: به هیچ وجه نبایستی افزایش کمی تولید گندم باعث شود تا کیفیت آن کاسته شود و به همین منظور راهبرد و ساز و کار این سازمان افزایش کمی و کیفی محصول به شکل هم زمان است.

عطایی خاطرنشان کرد: اگر شرکت خدمات بازرگانی دولتی بتواند در تأمین نقدینگی لازم جهت خرید تضمینی گندم اقدام کند، مهم‌ترین چالش در این مسیر رفع خواهد شد.

به گزارش ایمنا، گفتنی است در سال زراعی جاری ۱۵۸ هزار و ۸۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

کد خبر 753253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.