ایمپلنت فوری و یک روزه: واقعیت؟ یا تبلیغات فریبنده؟

اینکه افراد یک یا چند دندان خود را بنا به هر دلیلی از دست بدهند اتفاقی ناگوار اما عادی است. و اینکه فرد بخواهد در سریع‌ترین زمان ممکن آن را جایگزین کند، کاملاً قابل درک است. ایمپلنت و دندان مصنوعی متداول‌ترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستند.

البته قیمت ایمپلنت به دلیل مزایای زیادی که دارد نسبت به هزینه دندان مصنوعی بیشتر است. کاشت ایمپلنت معمولاً پروسه‌ای طولانی می‌باشد. اما امروزه دندان‌پزشکان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، ایمپلنت‌های دندانی را در همان روز تعبیه می‌کنند.

شما فکر می‌کنید ایمپلنت‌های فوری و یک روزه جایگزین مناسبی هستند؟ چه مزیت‌ها و معایبی را به دنبال دارد؟ در این مطلب، قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم.

ایمپلنت یک روزه چیست؟

به بیان ساده، ایمپلنت‌های دندانی یک روزه و فوری راحت ترین راه برای داشتن یک لبخند جدید و بی نقص هستند. بنابراین، به جای اینکه هفته‌ها یا ماه‌ها در مطب دندانپزشکی منتظر دندان‌های جدید بمانید، می‌توانید همه کارها را تنها در یک جلسه انجام دهید. اما چگونه؟

کاشت ایمپلنت‌های معمولی فرایندی طولانی و زمان‌بر است. ابتدا باید دندان آسیب دیده را بکشید، سپس ۳-۴ ماه صبر کنید تا جای خالی دندان خوب شود. پس از آن، ریشه مصنوعی یا پست تیتانیومی در داخل لثه قرار داده می‌شود و به دنبال آن، یک دوره انتظار ۳-۶ ماهه دیگر می‌گذرد. در نهایت، تاج مصنوعی بر روی پیچ ریشه قرار می‌گیرد. در مجموع، این فرآیند ۵-۱۰ ماه به طول می‌انجامد.

اما ایمپلنت فوری همانطور که از نامش پیداست، سریع‌تر انجام می‌شود. در ضمن، هزینه ایمپلنت دندان فوری نسبت به ایمپلنت‌های عادی به صرفه تر است.

ایمپلنت فوری به درد چه کسانی می‌خورد؟

توجه داشته باشید که ایمپلنت یک روزه برای همه مناسب نیست و کسانی که شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند از این روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود بهره ببرند.

  • کسانی که یک یا چند دندان افتاده یا کشیده شده دارند
  • افرادی که سیگاری نیستند یا می‌توانند و مایل به ترک قبل از درمان هستند
  • می‌خواهند ظاهر و زیبایی لبخند خود را بهبود ببخشند
  • ساختار استخوان فک شأن سالم است
  • بافت سالمی در دهان دارند و بیماری‌هایی مثل عفونت لثه ندارند
  • وضعیت سلامت عمومی شان خوب است و مخصوصاً بیماری‌های خود ایمنی ندارند
  • · بهداشت دهان و دندان را به طور مرتب رعایت می‌کنند
  • کسانی که عادت‌های بدی مثل فشار دادن دندان‌ها و یا دندان قروچه ندارند

ایمپلنت فوری و یک روزه: واقعیت؟ یا تبلیغات فریبنده؟

پروسه کاشت ایمپلنت فوری

اگرچه ایمپلنت فوری بسیار سریع‌تر از ایمپلنت‌های معمولی انجام می‌شود اما در واقع، شما باید حدود ۳ جلسه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. یک بار برای مشاوره، یک بار برای جراحی و در نهایت پیگیری.

در جلسه اول، پزشک وضعیت دهان و دندان شما را معاینه خواهد کرد تا ببیند آیا شما کاندیدای خوبی برای ایمپلنت فوری هستید یا خیر.

در جلسه دوم، عمل اصلی کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. این کار بسته به تعداد واحدهایی که قرار است ایمپلنت شوند، معمولاً حدود چند ساعت به طول می‌انجامد. فرآیند کاشت ریشه مصنوعی در داخل لثه و قرار دادن تاج روی آن مشابه ایمپلنت معمولی است. اما دیگر مطب را فقط با یک پست تیتانیومی ترک نخواهید کرد و در طول همان چند ساعت، لبخندتان کامل می‌شود.

پس از مدتی، برای بررسی وضعیت دندان جدیدتان به مطب مراجعه خواهید کرد. این جلسه نهایی است و خیلی طول نمی‌کشد.

ایمپلنت فوری و یک روزه: واقعیت؟ یا تبلیغات فریبنده؟

مزایا و معایب ایمپلنت فوری

برای برخی بیماران، سرعت بالای این پروسه می‌تواند عالی باشد. اما ایمپلنت فوری واقعاً تا چه اندازه مؤثر و کارآمد است؟ از کجا می‌دانید که این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته تان باشد؟

مزایای ایمپلنت فوری

ایمپلنت‌های یک روزه هر روز رایج‌تر می‌شوند. میزان موفقیت این جراحی‌ها در حال افزایش است و در واقع، تفاوت در میزان موفقیت برای ایمپلنت‌های یک روزه در مقایسه با ایمپلنت‌های سنتی از نظر آماری ناچیز است.

چند مزیت دیگر جراحی ایمپلنت فوری دندان عبارتند از:

  • با یک لبخند کامل مطب را ترک می‌کنید
  • اتصال این نوع ایمپلنت به استخوان آسان‌تر است
  • روند بهبودی آسان‌تر لثه‌ها
  • ایمپلنت باکتری‌ها را از جای خالی دندان اصلی دور نگه می‌دارد

به طور کلی، با ایمپلنت فوری با خیال راحت مطب را ترک خواهید کرد.

معایب ایمپلنت یک روزه

چند نکته منفی وجود دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد ایمپلنت‌های فوری آنها را در نظر بگیرید.

  • ایمپلنت‌های فوری باریک‌اند و احتمال شکسته شدن آنها بیشتر از ایمپلنت‌های معمولی است.
  • از دست دادن استخوان حاشیه‌ای بیشتر که می‌تواند منجر به ناکارآمدی ایمپلنت شود.
  • ورم و ناراحتی بعد از ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت معمولی بیشتر است.
  • چون در طول یک جلسه انجام می‌شود، در طول آن جلسه باید مدت زمان طولانی را در مطب سپری کنید.

به طور کلی، نقص اصلی جراحی ایمپلنت یک روزه، خطر بالاتر شکست آن است. طی کردن کل پروسه در یک روز همچنین می‌تواند برای بدن سخت‌تر باشد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید در مورد ایمپلنت‌های فوری احتیاط کنید.

کد خبر 552959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.