فریاد شادی کودکان قمی در شهربازی «سرزمین شادی» / یک دهه تحول در پروژه‌های نشاط اجتماعی

همزمان با ایام مبارک دهه کرامت، ۱۹۸ پروژه شهری در قم با محوریت نشاط اجتماعی افتتاح یا کلنگ زنی شد که در این میان شهربازی «سرزمین شادی» به دلیل زنده کردن خاطرات جوانان قمی جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، شاید کسانی که در یک دهه گذشته به قم سفر می‌کردند، کمبود یا حتی نبود فضاهای گردشگری و تفریحی را از موانع جدی طولانی شدن سفر خود به شمار می‌آوردند. به گونه‎‌ای که هر چند زیارت بانوی کرامت به مذاقشان شیرین بود اما برای اتراق چند روزه در شهر قم و به گردش بردن کودکان و نوجوانان، امکانات چندانی وجود نداشت.

در این طول این ۱۰ سال اما ورق بازگشت و پروژه‌های تفریحی و گردشگری بسیاری راه اندازی شده یا آنهایی که به دلایل مختلف از جمله مشکلات حقوقی متوقف بودند، احیا شدند.

رسیدن فضای سبز شهر قم از ۱۵ میلیون متر مربع در سال ۱۳۹۴ به ۲۷ میلیون متر مربع در سال جاری، سرانه بیش از ۲۰ متری فضای سبز، بوستان هزار هکتاری که ۳۰۰ هکتار از آن تکمیل شده، افتتاح ۳۰ مجموعه تفریحی در شهر قم مانند تله سیژ بوستان علوی، شهربازی غدیر، شهربازی علوی، کهکشان غدیر، باغ گیاه شناسی، مجموعه آبشار، مجموعه گردشگری بوستان فدک، پارک آب و تاب، ارگ شمعدانی، سورتمه ریلی بوستان علوی و … از جمله اقداماتی هستند که به نوعی تحول در پروژه‌های تفریحی و ورزشی محسوب می‌شوند.

در این میان، شهربازی میدان ۷۲ تن به دلیل خاطرات بسیاری از دهه شصتی و دهه هفتادی‌های قمی که با خود حمل می‌کرد، حسرتی بود که سال‌ها مردم قم از آن صحبت می‌کردند. وضعیت خالی و خاک گرفته این شهربازی که در ورودی شهر تهران به قم قرار دارد، برای بسیاری سوال برانگیز بود.

حالا در دهه کرامت، مراسم رسمی افتتاح این شهربازی در فضایی شاد و صمیمی برگزار و ساعتی بعد صدای خنده کودکان در این شهربازی که حالا نامش سرزمین شادی است، طنین‌انداز شد. حالا دیگر مردم از حوالی میدان ۷۲ تن همیشه صدای خنده و فریادهای شادی خواهند شنید و اهالی مناطق سه و ۵ شهری، یک شهربازی در نزدیکی محل زندگی خود خواهند داشت. شهربازی که در حال حاضر با سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد تومانی، فاز نخست آن راه اندازی شده و در فاز دوم و سوم، هیجان‌انگیزتر، شادی بخش تر و متنوع‌تر خواهد شد.

فریاد شادی کودکان قمی در شهربازی «سرزمین شادی» / یک دهه تحول در پروژه‌های نشاط اجتماعی

۵۰ وسیله بازی در فاز نخست شهربازی

فهیمه دهقان پور، سرمایه‌گذار پروژه شهربازی سرزمین شادی با اشاره به اینکه در فاز نخست ۲۵ دستگاه مکانیکی و ۲۵ دستگاه مجازی در سرزمین شادی راه اندازی شده‌اند می‌گوید: در فاز دوم نیز ۳ دستگاه ستاره گردان، سورتمه و زیپ لاین خواهیم داشت که تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی می‌افزاید: فاز سوم این پروژه نیز شامل فضای سرپوشیده به مساحتی بیش از دو هزار متر مربع است.

سرمایه گذار سرزمین شادی با بیان اینکه در طول تکمیل این پروژه از حمایت‌های شهرداری قم استفاده شده است، اضافه می‌کند: تلاش شده است در مجموعه سرزمین شادی از وسایل بازی به‌روز و استاندارد استفاده شود.

مطالبه مردم برای احیای شهربازی‌های قدیمی

مجتبی سبحانی ثابت، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم می‌گوید: افتتاح این پروژه‌ها برای نشاط مردم، آرامش فکری، کاهش افسردگی و کاهش بزهکاری اجتماعی بسیار اثربخش است.

وی می‌افزاید: ایجاد چنین بوستان‌ها و شهربازی‌هایی خواست و مطالبه مردمی است که کنار اینها باید پیوست فرهنگی نیز وجود داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان می‌کند: باید با نگاه دقیق، علمی و فرهنگی، در کنار ایجاد مجموعه‌های تفریحی شرایطی ایجاد شود تا فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به جوانان شهر قم منتقل شود.

فریاد شادی کودکان قمی در شهربازی «سرزمین شادی» / یک دهه تحول در پروژه‌های نشاط اجتماعی

نشاط اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی

سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه اوقات فراغت نسل جوان بسیار مهم است می‌گوید: اگر جوانان شاداب باشد، خانواده‌ها شاداب هستند و اگر خانواده شاداب باشد، کشور شاداب خواهد بود و سرمایه اجتماعی تقویت می‌شود.

وی می‌افزاید: وقتی تلاش کنیم با ارتقای نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی را بهبود بخشیم، در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ، دفاع از کیان کشور و علم نیز موفق خواهیم بود.

شهردار قم با اشاره به اینکه بازیگر اصلی مسائل کشور مردم هستند اضافه می‌کند: شادابی مردم در تمام مسائل کشور اثرگذار است.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه مردم قم از شهربازی میدان شهدای ۷۲ تن خاطرات بسیاری دارند می‌گوید: احیای این شهربازی موجب شادی بسیاری از جوانان و خانواده‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح شهربازی سرزمین شادی یکی از اقدامات در این زمینه است اضافه می‌کند: ۴۰ ایستگاه نشاط در مساجد شهر قم راه اندازی شده و ۴۰۰ بوستان شهر قم به زمین‌های ورزشی مجهز شدند تا نوجوانان و کودکان این شهر تابستان خوب و پرنشاطی را بگذرانند.

فریاد شادی کودکان قمی در شهربازی «سرزمین شادی» / یک دهه تحول در پروژه‌های نشاط اجتماعی

دعوت اسلام به زیبایی و آبادانی

افتتاح مجموعه‌های تفریحی، گردشگری و ورزشی در شهر قم همواره حرف و حدیث‌هایی هم به همراه داشته و عده‌ای در گوشه و کنار بیان می‌کنند که این مسائل موجب تغییر بافت فرهنگی شهر قم خواهد شد. موضوعی که رئیس کل دادگستری استان در مراسم افتتاحیه سرزمین شادی آن را نفی می‌کند.

حجت الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم با بیان اینکه اسلام به زیبایی و شادی تأکیدات فراوان دارد می‌گوید: در سفارش‌های دینی ما به بهره بردن از دنیا و آخرت تاکید شده و معاد گرایی به معنی رها کردن مسائل دنیوی و نپرداختن به عمران و آبادانی نیست.

وی با اشاره به اینکه در ایجاد هر مجموعه تفریحی و گردشگری مسائل فرهنگی نیز باید مد نظر باشد می‌افزاید: با این‌همه این تفکر درست نیست که ما این فضاها را تعطیل کنیم. باید فضای کافی برای تفریح و ورزش جوانان وجود داشته باشد و در عین حال برای مسائل فرهنگی هم تلاش شود.

رئیس کل دادگستری استان قم معتقد است اسلام به یک زندگی متوازن دعوت می‌کند و اگر خواست‌های مادی به صورت متعادل تأمین شود، دین مردم هم تقویت خواهد شد.

مظفری با اشاره به اینکه شهربازی میدان ۷۲ تن به نوعی با خاطرات مردم قم گره خورده می‌گوید: ما هم فرزندان خودمان را برای تفریح به این مکان می‌آوردیم و جای خوشحالی است که امروز این شهربازی احیا شده است.

این روزها مسافران و زائران شهر کریمه اهل بیت (ع) در هنگام ورود به شهر قم، با صدای شادی و خنده کودکان روبه‌رو می‌شوند و مجموعه‌ای پرنور و رنگارنگ برای داشتن لحظاتی شاد در مسیرشان قرار دارد؛ این شهربازی یکی از ۱۹۸ پروژه نشاط اجتماعی است که در دهه کرامت در اختیار مردم قم قرار گرفته و به زودی با اقداماتی در نقاط مختلف شهر، تکمیل خواهد شد.

کد خبر 754916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.