اصفهان، اردیبهشت و شاهزاده‌ای که طلسمش را شکسته است

محمدعلی اسلامی‌ندوشن در توصیف بهار اصفهان می‌نویسد «اردیبهشت، اصفهان همچون شاهزاده افسون شده افسانه است که طلسمش را شکسته‌اند و آرام‌آرام از خواب بیدار می‌شود» این روزها اگر از کوچه و خیابان کلان‌شهر اصفهان تردد کرده باشید شما هم با آقای اسلامی هم‌نظر خواهید بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اردیبهشت همان‌گونه که از نامش پیدا است، تکه‌ای از بهشت در فصل بهار روی زمین است که با فرا رسیدنش گویی در وجود عالم، جانی تازه می‌دمد.

اردیبهشت فصل نجواهای عاشقانه گلبرگ و شبنم، نوازش نسیم و رقص شکوفه‌های سپید در باد است؛ فصلی که در آن لبخند در انتهای کوچه اندوه با بوسه‌های باران بر زمین، جوانه می‌زند و آوای عشق دوباره نوید زندگی سر می‌دهد و اصفهان، دیاری که با گنبدهای فیروزه‌ای و مناره‌های سر به فلک کشیده‌اش، اردیبهشت، این مسافر خوش‌عطر و رنگ را سر ذوق آورده است و گویی برایش سنگ تمام می‌گذارد.

نصف‌جهان در اردیبهشت هم آفتاب دارد، هم نم‌نم باران و درختان سبز غرق در شکوفه‌های سپیدی که سوغات این فصل زیبا و رویایی است.

وقتی درختان و گل‌ها را در جای‌جای شهر اصفهان می‌بینیم و آواز پرندگان همچون آهنگی دلنواز به دل می‌نشیند، این شهر را می‌توان به یک تصویر بی‌نقص از تاریخ شباهت داد که در آن ذوق و هنر اصیل ایرانی به وضوح دیده می‌شود و همین امر موجب شده است تا اصفهان را نصف‌جهان بنامند.

این روزها در بیشتر خیابان‌های شهر اصفهان که قدم می‌زنیم، سیمای شهر را با گل‌های سفیدرنگی که «خالق زیبایی‌ها» آن را بر تارک زمین نشانده است، زیباتر می‌بینیم و عطر خوش این گل‌ها فضای شهر زندگی را عطرآگین کرده و موجب شادابی شهروندان شده است.

اصفهان، اردیبهشت و شاهزاده‌ای که طلسمش را شکسته است

بهتر است وصف اردیبهشت اصفهان را مهمان قلم «محمدعلی اسلامی‌ندوشن» باشیم که دنباله‌رو تاریخ‌نگاران قدیم در کتاب «صفیر سیمرغ» اردیبهشت اصفهان را چنین متین و زیبا توصیف می‌کند: «دمدمه‌های اردیبهشت، اصفهان چون شاهزاده افسون شده افسانه است که طلسمش را شکسته‌اند و آرام‌آرام از خواب بیدار می‌شود. شکوفه‌های به و بادام، رویاهای پرپر شده اویند و بید مجنون، معشوقه‌ای که زلف‌های خود را بر او افشانده است، اما بهار جاویدان، در این رنگ‌ها و نقش‌های کاشی‌ها جای دارد؛ بهار منجمد و رمزآلود، چنان که گویی کالبد بنا، مینایی است که روح ایران را در آن حبس کرده‌اند.»

من بار دیگر در برابر این مجموعه حیرت‌انگیز از خود پرسیدم، به چه معنایند این نقش‌ها و رنگ‌ها؟ ترکیب ریاضی‌وار، مجرد، پر از کنایه و ابهام و اشاره و راز که در آن همه چیز به نقش ترجمه شده است؛ هم دنیای خواب و هم دنیای بیداری، هم ضمیر آگاه و هم ضمیر ناخودآگاه، هم گذشته و هم آینده و چه می‌خواهند بگویند این بوته‌ها، خط‌ها و اسلیمی‌ها که در هم می‌پیچند، به هم می‌پیوندند و باز می‌شوند و می‌روند و باز می‌گردند، همچون رگ‌های بدنی زنده و سرانجام در نقطه‌ای گم می‌شوند، بی آنکه بتوان ردّ پای آن‌ها را تا آخر دنبال کرد و تنها پاسخی که پیدا خواهم کرد، واژه بهشت است، بهشت؛ نقش‌ها و رنگ‌هایی که آرزو و رؤیای جهانی بهتر را در خود دارند؛ جهانی شبیه به بهشت که در آن کوشیده شده است تا «ناپیدا کران» در «محدود» جای گیرد و لانه‌ای برای «نامحدود» جسته شود.

سپس چشمانتان را به تماشای گوشه‌ای از زیبایی‌های نصف جهان در اردیبهشت باز کنید و تکه‌ای از بهشت را در پرتو رگ‌های طلایی آفتاب روی کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ و نوازش نم‌نم باران از دل آسمان خاکستری بر سنگ‌فرش پس‌کوچه‌های درهم تنیده آن مشاهده کنید.

هم‌زمان با دومین ماه بهار و با سبز شدن درختان، مهمان‌های سفیدرنگی نیز به خیابان‌های اصفهان آمده‌اند، توت‌های شیرین در کنار نسترن، بداغ، یاس هلندی، سه‌رنگ، اسپیره و پیروکانتا شش مهمان سپید اصفهان هستند که از اتفاق کم‌آب‌بر و سازگار با بوم اصفهان هستند.

اصفهان، اردیبهشت و شاهزاده‌ای که طلسمش را شکسته است

مهمان‌های اردیبهشتی اصفهان

مجتبی حق‌شناس، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اردیبهشت متفاوت‌تر از دیگر ماه‌های سال برای اصفهان است، زیرا بعد کاشت گل‌های بهاره از جمله بنفشه و شب‌بو در ایام نوروز و پایان عمر گل‎‌دهی آن‌ها، اردیبهشت فصل تعویض گل‌های باغچه‌های گل فصل است و گل‌های جدید در شهر اصفهان کاشته می‌شود.

وی می‌افزاید: گل‌های تابستانه را به‌دلیل شرایط آب و هوایی خاص در اردیبهشت کاشت می‌کنیم؛ علاوه‌بر آن در اصفهان تمام گل‌های دائمی که پیش‌تر در باغچه‌ها کاشته شده است، در این ماه گل‌دهی دارند که تا پایان خرداد ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در این فصل علاوه‌بر این تغییری که در باغچه‌های گل‌های فصل و دائم اتفاق می‌افتد، بعضی درختچه‌ها در شهر جلوه‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند که زمان گل‌دهی این درختچه‌ها یا گیاهان چوبی با گل‌های سفیدرنگ، اردیبهشت است.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: نسترن، بداغ، یاس هلندی، سه‌رنگ، اسپیره و پیروکانتا شش گیاه سفید رنگ با نیاز آبی کم است که در اردیبهشت زیبایی خاصی به شهر اصفهان می‌بخشند، زیرا رنگ غالب فضای سبز را با رنگ سفید خود می‌شکنند.

وی در تشریح ویژگی‌های هرکدام از این گیاهان، با بیان اینکه زمان گل‌دهی درختچه پیروکانتا از ابتدای اردیبهشت تا اواسط خرداد بوده و کاشت و پرورش آن در شرایط آب‌وهوایی مختلف و در اکثر خاک‌ها امکان‌پذیر است، می‌افزاید: این درختچه نوعی گیاه همیشه سبز بوده است که با برگ‌های براقش علاوه بر کارکرد تزئینی، از بهترین گیاهان مناسب پرچین محسوب می‌شوند و شکوفه‌های سفید و معطر اواخر بهار آن را به یک نوعروس زیبا شبیه می‌کند؛ ارتفاع مناسب این گیاه که می‌تواند به ۴ متر برسد، در کنار خارهای تیزی که دارد آن را به یک پوشش طبیعی ایده‌آل برای تفکیک و مرزبندی محوطه تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به ویژگی‌های درختچه بداغ می‌گوید: این درختچه گل‌های سفید توپی رنگ شبیه گلوله برف دارد و زمان گل‌دهی آن اردیبهشت است؛ گیاه بداغ یا ویبورنوم با نام علمی Viburnum sp بومی آسیا است که به‌صورت بوته بزرگ و به یک تپه متراکم درشت تبدیل می‌شود.

اصفهان، اردیبهشت و شاهزاده‌ای که طلسمش را شکسته است

حق‌شناس با بیان اینکه گل عروس یا اسپیره با نام علمی Spiraea cantoniensis درختچه‌ای علفی و خزان‌کننده از خانواده Rosaceae (گل‌سرخیان) ، دارای گل‌های معطر و زیبا و مناسب برای کاشت در پارک‌ها، چمن‌کاری‌ها، فضای سبز، باغ‌های صخره‌ای و مرزبندی است که زمان گلدهی آن نیز در اردیبهشت است.

وی خاطرنشان می‌کند: گل‌های اسپیره معطر به‌طور معمول در تابستان ظاهر می‌شود و به رنگ‌های سفید، کرم و صورتی است که ظاهری زیبا به گیاه می‌بخشد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه نسترن‌های سفید از خانواده رز در رفیوژهای میانی سطح شهر به‌صورت پرچین در بسیاری خیابان‌ها کاشته شده و اوج زیبایی آن‌ها در اردیبهشت است، اظهار می‌کند: نسترن سفید، یک گونه گل درختی است که به‌عنوان نمادی از زیبایی و طراوت شناخته می‌شود.

حق‌شناس با اشاره به ویژگی‌های درختچه یاس هلندی می‌افزاید: این گیاه جزو گیاهان همیشه سبز دسته‌بندی می‌شود، در ارتفاع بین دو تا پنج متر رشد می‌کند و گل‌های سفید بسیار زیبا و خوش‌بویی به‌صورت خوشه‌ای دارد و در حال حاضر به‌عنوان یک گیاه زینتی در بعضی معابر شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه درختچه سه‌رنگ یا فوتونیا از خاص‌ترین گونه‌های پهن برگ و همیشه سبز در طراحی فضای سبز است، می‌گوید: این گیاه دارای برگ‌های پهن و براق است که در بهار، تابستان و پاییز دارای سه رنگ متفاوت است، به همین دلیل به اسم درختچه سه‌رنگ نیز شناخته می‌شود؛ علاوه‌بر آن در بهار دارای خوشه‌های گل‌های زرد و سفید و بعد از آن حبه‌های ریز سرخ و شبیه به انگور است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: فوتونیا در طراحی فضای سبز به‌عنوان پرچین کشت ردیفی و درختچه تکی کاربرد زیادی دارد و به‌دلیل رنگ قرمز شاخه و برگ‌ها از سایر گیاهان متفاوت است؛ این درختچه رشد به‌نسبت مناسب و سریعی دارد در کنار کاربرد در فضای سبز، به دلیل مقاومت بالا به گرما و سرما از گونه‌های مناسب در روف گاردن نیز شناخته می‌شود.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 752532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.