سرطان سر و گردن چه علائمی دارد؟ / تشخیص سالانه ۹۰۰ هزار مورد سرطان در جهان

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به تشخیص سالانه ۹۰۰ هزار مورد سرطان در جهان گفت: رایج‌ترین علائم سرطان سر و گردن شامل گلو درد مداوم، زخم در دهان و مشکل و درد هنگام بلع است که علائم ممکن است بسته به محل شروع سرطان متفاوت باشد.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرطان سر و گردن به سرطان‌هایی اطلاق می‌شود که دهان، گلو یا سایر قسمت‌های سر و گردن را درگیر می‌کند؛ بیش از ۳۰ ناحیه در سر و گردن وجود دارد که سرطان در آنها می‌تواند ایجاد شود که از جمله آنها می‌توان به دهان، لب، گلو، حنجره، غدد بزاقی، بینی و سینوس‌ها و ناحیه پشت بینی و دهان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سرطان سر و گردن نوعی سرطان به نسبت نادر است و در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان و در بیشتر موارد قابل پیشگیری است، افزود: ریسک ابتلاء به این بیماری در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه سالانه حدود ۹۰۰ هزار مورد سرطان در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود که سرطان‌های سر و گردن حدود ۳ تا ۵ درصد از کل تشخیص‌های سرطان را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: بعضی عوامل، خطر ابتلاء به این نوع سرطان را افزایش می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به مصرف دخانیات، جویدن تنباکو، نوشیدن الکل و عفونت HPVاشاره کرد .

عادلی با اشاره به اینکه سن در بروز این بیماری نقش دارد و در بیشتر افراد بیماری پس از ۵۰ سالگی تشخیص داده می‌شود، ادامه داد: رایج‌ترین علائم سرطان سر و گردن شامل گلو درد مداوم، زخم در دهان و مشکل و درد هنگام بلع است که علائم ممکن است بسته به محل شروع سرطان متفاوت باشد.

وی گفت: ایجاد شدن توده یا برآمدگی جدید روی گردن، صورت یا راه‌های تنفسی و بلع، گرفتگی و تغییر در صدا، گوش درد، گلو دردی که از بین نمی‌رود، خونریزی یا درد غیرمعمول در دهان، گلو و بینی، عفونت‌های مزمن سینوسی که به درمان آنتی‌بیوتیکی پاسخ نمی‌دهد و بی‌حسی یا فلج عضلات صورت، از جمله دیگر علائم سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌رود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: سرطان‌های سر و گردن با معاینات بالینی، آزمایش‌های تصویربرداری و سایر آزمایش‌های تشخیصی قابل تشخیص است و درمان این نوع سرطان بسته به تشخیص و مرحله بیماری متفاوت خواهد بود.

عادلی خاطرنشان کرد: درمان این بیماری ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی باشد و درمان‌های جدیدتر مانند درمان هدفمند و ایمونوتراپی نیز گاهی توصیه می‌شود و باید توجه داشت که استفاده از روش‌های جدید رادیوتراپی مانند مانند IMRT نسبت به روش‌های قدیمی‌تر ، عوارض کمتری برای بیمار به همراه خواهد داشت.

کد خبر 754006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.