راه‌اندازی ۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: دو محور گردشگری از جمله گذر جلوخان و گذر معتضدالدوله وزیری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _ چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی برای احیا بافت‌های تاریخی استان، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی در چند شهر استان همچون کرمانشاه، نودشه و سنقر وجود دارد که احیا، مرمت و بهره برداری از آنها را در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی افزود: در شهر کرمانشاه در مساحتی بیش از ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در تلاشیم برای جلوگیری از تخریب و نابودی این بافت ارزشمند، دو محور گردشگری را در آن راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه گذر جلوخان و گذر معتضد الدوله وزیری دو محور تعریف شده در بافت تاریخی شهر کرمانشاه هستند، عنوان کرد: در حال حاضر اولویت روی محور گردشگری گذر جلوخان قرار داده شده، چرا که در این گذر تعدادی آثار تاریخی شاخص همچون تکیه بیگلربیگی، حمام نظام، خانه صارم الدوله، سرای همدانی‌ها و زورخانه علمدار وجود دارد.

فرمانی تاکید کرد: در محله فیض آباد که گذر جلوخان هم در آن واقع شده، بیش از ۳۱ اثر تاریخی واقع شده که اغلب آنها به ثبت ملی رسیده‌اند و ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری شهری کرمانشاه دارند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده جداره سازی و کف سازی بافت و مقاوم سازی بناهای تاریخی که در گذر جلوخان واقع شده‌اند، اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان صرف مرمت تعدادی از بناهای گذر جلوخان شد، عنوان کرد: سرای همدانی‌ها، تکیه بیگلربیگی و مسجد جامع از جمله این بناها بودند که برای آن‌ها اعتبار صرف شد و امسال نیز اعتبارات خوبی به این بافت خواهیم داد.

فرمانی اضافه کرد: تاکنون تعدادی از خانه‌های تاریخی که در این گذر قرار گرفته‌اند نیز به بخش خصوصی واگذار شده و مرمت و احیا شده‌اند.

وی گفت: احیا بافت تاریخی کرمانشاه می‌تواند علاوه بر رونق گردشگری شهری، زمینه اشتغال‌زایی خوبی نیز برای جوانان فراهم کند.

کد خبر 753926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.