راه‌اندازی بیش از ۸۰۰۰ خانه هلال در کشور

مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰۰ خانه هلال در سه بخش روستایی، شهری و تخصصی در کشور راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عباس احد پور پیش از ظهر امروز _چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت_ در جلسه شورای مدیران و رؤسای شعب هلال احمر استان مرکزی اظهار کرد: خانه‌های هلال محله محور و اجتماع محور و با هدف آموزش به روستاییان راه اندازی شده است.

وی افزود: یکی از نقش‌های مهم خانه‌های هلال در مناطق روستایی هنگام وقوع حوادث دیده بانی، اطلاع رسانی و ارزیابی دقیق خسارت‌های ناشی از حادثه و گزارش آن به هلال احمر است.

مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: تاکنون بیش از هشت هزار خانه هلال در سه بخش روستایی، شهری و تخصصی در کشور راه اندازی شده است.

احدی پور اضافه کرد: در فاصله رسیدن تیم‌های امدادی به صحنه حادثه تنها افرادی که می‌توانند با تجهیزات و ابزارهای خود، پاسخ اضطراری به حادثه را به عنوان دیده بانی داشته باشند، اهالی خود روستا هستند و خانه‌های هلال آموزش استفاده از ابزارها هنگام حوادث و بحران‌ها را به اهالی روستاها ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه هدف جمعیت هلال احمر با توجه به ساختار خانه‌های هلال در قالب دیده بانی تعریف شده است گفت: به دلیل اینکه در حوادث هر چقدر اطلاعات از نقطه حادثه شامل: عمق و وسعت حادثه و افرادی که آسیب دیده‌اند، بیشتر باشد موجب می‌شود که ما بتوانیم تجهیزات و تیم‌های تخصصی با سرعت بالا به آن نقطه برسانیم.

مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: خانه‌های هلال علاوه بر امدادرسانی در زمان عادی، فعالیت‌های حمایتی نیز انجام می‌دهند و فردی که در روستا دچار بیماری می‌شود مسئول آن می‌تواند ارزیابی کند و نیازهای دارویی و درمانی را به واحد داوطلبان شهرستان اعلام کند و به فرد بیمار نیز کمک کند.

احدی پور با بیان اینکه باید تعدادی خانه هلال در روستاهایی که دهیاری دارند در یک پروسه مشخص تأمین شود گفت: بر اساس مصوبات شورای مدیریت بحران که با امضای ریاست جمهور، به وزارت کشور و استانداران ابلاغ شده است، وظیفه حوزه‌های حاکمیتی مانند استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و زیر مجموعه‌های آنها ساخت و راه‌اندازی این خانه‌ها به صورت یک دفتر و داوطلبانه محور است.

وی با بیان اینکه خانه‌های هلال هیچ رابطه حقوقی میان دستگاه‌های حاکمیتی و هلال احمر ندارند و از مردم برای مردم هستند خاطرنشان کرد: ما وظیفه تجهیز و آموزش این خانه‌ها را به عهده داریم البته تجهیز بر عهده فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌هاست و آموزش بر عهده هلال احمر است.

مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: استان مرکزی دوازدهمین استانی است که در این ماه بازدید از آن صورت گرفته است.

احدی پور افزود: با برنامه‌ریزی های انجام شده آموزش‌های هلال احمر به نحو مطلوبی برای اهالی روستا از طریق خانه‌های هلال ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش خانه‌های هلال در روستاها بر اساس موقعیت‌های اقلیمی‌، فرهنگی و اجتماعی آن نقطه صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور اظهار کرد: تمامی آموزش‌ها باید بومی‌سازی شود و بر اساس ساختار محل اسکان خانه هلال و به گونه‌ای باشد که مورد استقبال قرار گیرد چراکه داشتن این خانه‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

احدی پور تصریح کرد: زمان طلایی در رسیدن به صحنه حادثه ۱۵ دقیقه است در صورتی که حادثه‌ای رخ دهد تا لحظه‌ای که به سمع و نظر مدیران مجموعه برسد و طی شدن مسافت که در برخی موارد بین ۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و عملاً زمان مورد نیاز برای امداد رسانی از دست می‌رود.

وی گفت: با وجود این خانه‌ها چنانچه حادثه‌ای اتفاق افتد تا رسیدن نیروهای امدادی اهالی روستا می‌توانند با ابزارهای در دست می‌توانند اقدامات قابل توجهی انجام داده و مدیریت حادثه را داشته باشند.

کد خبر 753914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.