استان چهارمحال و بختیاری دارای صنایع دستی با ارزشی است که هم اکنون بسیاری از این صنایع از جمله فرش دارای شهرت جهانی است. چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های تاریخی و قدیمی کشور است که مهد تولید بسیاری از صنایع‌دستی کشور به شمار می‌رود.

عشایری بودن این استان و وجود منابع اصلی تولید صنایع‌دستی در این استان موجب شده که مردم این استان از دیرباز در تولید صنایع‌دستی فعالیت کنند.

این استان به واسطه داشتن مراتع سرسبز و وجود علوفه فراوان در طبیعت مرکز پرورش دام سبک بوده و همین امر موجب شده تا یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان پشم و پوست در کشور محسوب شود. وجود پشم ارزان‌قیمت و چرم موجب شده که بیشتر صنایع‌دستی این استان در حوزه نساجی و بافت‌ها قرار گیرد. صنایع‌دستی بختیاری فقط انواع بافت‌ها را شامل می‌شود و تقریباً اغلب زنان و دختران ایلیاتی با آن‌ها آشنایی دارند.

صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری شامل متقال، قالی، خرسک، سیاه‌چادر، چوقا، موج، وریس، قفل، گیوه، محصولات نمدی و… است.

با توجه به تمرکز صنایع دستی سنتی شهرکرد در خیابان ملت غربی یا خیابان شهید استکی، این خیابان از سوی شهرداری شهرکرد به عنوان گذر صنایع دستی شهرکرد فضاسازی شده است، که مشاغل مختلفی از جمله نمد مالی، فرش بافی، رفوگری، کلاه مالی و گیوه دوزی و … در این گذر قرار دارند که با اجرای طرح‌های عمرانی و فرهنگی در این محله می‌توان ضمن حفظ رشته‌های موجود صنایع‌دستی، به احیای رشته‌های غیرفعال و رونق اقتصادی در این حوزه کمک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.