در فرایند اهدای خون یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در مرکز انتقال خون، هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی، فراوری یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن در ایران شامل بیماران تالاسمی، مبتلا به انواع هموفیلی، دیالیزی، نیازمند به جراحی‌های بزرگ (مثل جراحی قلب، کلیه، مغز استخوان و زنان)، مبتلایان به بیماری‌های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، کم خونی‌های مزمن و انواع سرطان به ویژه در مرحله شیمی درمانی هستند.
امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان انتقال خون تهیه، توزیع و نظارت بر مصرف مناسب خون و فرآورده‌های خونی است. در سازمان انتقال خون ایران، این فرآیندها از وظایف پایگاه‌های انتقال خون در استان‌های مختلف است، به طوری که در آن پایگاه‌ها عملیات متعددی بر روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود تا فرآورده‌های خونی تهیه شده و برای مصرف بیماران آماده شود. برای ایمن سازی هرچه بیشتر این مسیر، ابتدا باید برنامه‌ای وسیع، قابل اجرا و همه جانبه به منظور جذب افرادی که از سلامت بیشتری در جهت اهدای خون برخوردارند ارائه گردد. سپس آزمایش‌های لازم جهت اطمینان از سلامت فرآورده‌های تهیه شده از آنها، تحت نظارت متخصصین مربوطه انجام می‌شود. بدین ترتیب فرآورده‌های آماده شده در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز مختلف مصرف کننده قرار داده می‌شود. مسئولیت تحویل، حمل و نقل و انجام آزمایش‌های قبل از تزریق این فرآورده‌ها برعهده این مراکز خواهد بود ولی نظارت بر بانک خون این مراکز و پایش تزریق خون (Hemovigilance )توسط سازمان انتقال خون و به وسیله پایگاه‌های مربوطه در هر استان صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.