مسجد جامع اردستان بنایی تاریخی در مرکز محله محال اردستان و در شمال استان اصفهان واقع شده و از کهن‌ترین مساجد ایران است. این بنا نخستین مسجد دوطبقه تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام است که در دوره سلجوقی ساخته شده است.

هر چند قبل از این مسجد به شکل عربی بوده اما در سال ۵۵۳ ه. ق به شکل چهار ایوانی درآمده است و معمار بنا استاد محمود اصفهانی است.

این بنای تاریخی در چهار لایه بر روی آتشکده مهر اردشیر بنا شده که لایه نخست این اثر در هزار و ۹۰۰ سال پیش در عصر ساسانی، لایه دوم یادگار دوران آل‌بویه، لایه سوم به عنوان مهمترین قسمت مسجد هم مربوط به سال ۵۵۳ هجری قمری و آخرین لایه تاریخی از دوران صفویه است.

محراب اصلی مسجد در زیر گنبد قرار گرفته و مزین به تزئینات گچ‌بری و آیات قرآن است که به عنوان زیباترین محراب جهان معرفی می‌شود.

گنبد تاریخی مسجد از روی پایه مربع تا ارتفاع ۹ متری کشیده شده و شامل هشت گوشواره، ۱۶ نیم لوزی، ۳۲ نیم دایره و ۶۴ نیم لوزی است.

مسجد جامع اردستان تنها مسجد جامع ایران است که در دل باغ‌های سرسبز انار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغری IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 0
    بسیار عکس های عالی وخوبی گرفتید وبا تمدن ایران کهن ماروآشنا کردید من واقعا تشکر میکنم از عکاس حرفه ای شما
  • احمد DE ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    چنین مکان هایی با وجود اهمیتشان به لحاظ تاریخی و فرهنگی در حاشیه واقعه شده اند و کمتر شناخته شده. تشکر ویژه از عکاس و تیم همراه. در پناه حق